פורסם by & קטגוריה חגים, תבשילים ועוגות.

למרות שכבר התפכחתי מהאשליה שדבש מזיק פחות מסוכר, ולמרות שכיום סוכרת נחשבת לאחת המחלות הרווחות והמסוכנות ביותר במערב, לא יעלה על דעתי, כמו על דעת כל עם ישראל, לוותר בראש השנה תשע"ט על תפוח בדבש ועל פרוסת עוגת דבש. מנתוני "מועצת הדבש" עולה שמתוך כ-4,000 טון דבש לשנה שצורכים בארץ, 1,600 טון מהם, 40% מהביקוש השנתי, נרכשים לקראת חגי תשרי. מדובר במחזור שנתי ארצי של כ-110 מיליון שקלים בשנה. המותגים המובילים הם יד מרדכי (55%), עמק חפר+שופרסל (20%), ועין חרוד (10%). לצד אלה יש מכוורות בוטיק רבות. ועוד נתון מספרי: הישראלי הממוצע צורך 200 גרם דבש בראש השנה ו- 1/2 ק"ג דבש במשך השנה כולה.

 צילום עמית שטראוס

בעבר היה מקובל רק דבש הדרים, היום יש למשל דבש פרחי בצל או דבש צמחי זעתר. כדי לעמוד על ההבדלים, לצפות בכוורות, לראות איך רודים דבש, להשתתף בסדנאות בנושא דבורים ומוצרי מכוורת, מתקיים פסטיבל דבש ברחבי הארץ מה-30 באוגוסט ועד 15 בספטמבר.

באזור הדרום ועוטף עזה, למרות שחלק מהכוורות נשרפו בטרור העפיפונים, ניתן יהיה להכין נרות מדונג ולרכוש תוצרת מקומית הכוללת גם בירה מדבש למשל במושב גילת. 35 שקלים לילד ועשרה למבוגר. בקיבוץ יד מרדכי תתקיים סדנת אפייה של עוגות דבש, לצד טעימות דבש, נרות דונג ותערוכה חדשה בשיתוף מוזיאון ארץ ישראל של כוורת עתיקה שהתגלתה בעמק בית שאן ומתוארכת לשנת 900 לפני הספירה. 55 שקלים מגיל 3. ובמכוורת פורת במושב עין יהב יש מוזיאון לעולם הדבורים ותפאורה של אלפי דבורי מתכת מעופפות, לצד כוורות שקופות. פסטיבלי דבש יתקיימו גם במרכז הארץ, למשל בכפר רות בכוורת של שי ספקטור, ובמשק לין בכפר בילו שם המבקרים יתלבשו בבגדי עבודה של דבוראים וילמדו בעזרת משחקים איך מטפלים בדבורים. כך גם בצפון, בשדמות דבורה, באלון הגליל, באלוני אבא, פקיעין ועוד. פרטים של עלויות, תאריכים ושעות ניתן לקבל באתר מועצת הדבש.

טחינה עם דבש של אחוה צילום יעל האן

דבש מפתיע בטעמיו, מתובל באניס, קינמון או מנטה, תוכלו לרכוש ב"חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית, ב-13 עד 30 שקלים תלוי בכמות ובטעם. גם חברת קליית גת נכנסה השנה לקטגוריית הדבש, והשיקה בקבוק לחיץ וצנצנת ובשניהם דבש פרחי בר. כ-24 עד כ-35 שקלים תלוי בכמות.

את אחד הטעמים המענגים ביותר של דבש בתוספת חומר גלם אחר, משיקה חברת "אחוה" לקראת ראש השנה: טחינה עם דבש. מדובר בממרח עתיר ערכים תזונתיים, ובהם 587 מ"ג סידן. מתאים לשילוב בעוגות, וגם לכריכים. 8-11 שקלים ל-400 גרם.

מתוקה רומסרוויס צילום בני גמזו לטובה

אבל תפוח בדבש הוא לא כל הסיפור. בתחום עוגות הדבש המבחר גדול מאוד. בקונדיטוריית "מתוקה" וקייטרינג מגשי האירוח "מתוקה רומסרוויס", טעמתי עוגות דבש בחושות בתבנית אינגליש קייק. המנצחת שבהן היא עוגת דבש קלאסית, קלילה ואוורירית בטעם עדין. אבל לא הייתי מוותרת גם על עוגת הדבש עם הפטל והחמוציות ועל עוגת הדבש עם קרם התפוזים, שזה שילוב מענג. לאוהבי פירות קיץ יש ב"מתוקה" גם עוגת דבש ושזיפים. כל אחת מאלה – 42 שקלים. והכי מרשימה – עוגה של שכבות טורט דבש עם קרמל מלוח ושוקולד לבן בציפוי קדאיף מקורמל ותאנים טריות. 69 שקלים. שווה כל שקל.

קפה גרג. צילום נעמי גוטקינד-גולן.

ברשימת עוגות הדבש של רשת בתי הקפה גרג נהניתי מזו ששילבה תפוחים, גזר, דבש ופירורי קרמבל מעליה. הקונדיטורית הראשית של הרשת, שרית גז, גם לימדה אותי איך מכינים בבית עוגה כזו, עם כמויות המספיקות לשתי תבניות אינגליש קייק.

חומרים:

חצי כוס סוכר לבן. חצי כוס סוכר חום. חצי כוס דבש. כוס וחצי שמן קנולה. כוס וחצי קמח לבן. שקית אבקת אפייה. 6 ביצים. כפית קינמון. קורט הל. 2 תפוחי עץ קלופים ומגוררים גס. 3 גזרים קלופים ומגוררים גס. 50 גרם אגוזי מלך גרוסים. 50 גרם צימוקים.

ההכנה: מערבבים קמח, אבקת אפיה, קינמון והל.

מקציפים סוכר, ביצים ודבש, עד לקבלת תערובת תפוחה ובהירה, מנמיכים את מהירות הערבול ומוסיפים בהדרגה את השמן.

מוסיפים לקציפה בהדרגה את תערובת הקמח, אבקת האפייה, הקינמון וההל לתערובת חלקה ואז מקפלים לתוכה את כל יתר החומרים שברשימה.

יוצקים לשתי תבניות אינגליש קייק משומנות ואופים כ-40 דקות ב-180 מעלות.

דודו אומזגין. עוגת דבש בציפוי זהב 24 קראט צילום שחר גל

אמן האפייה דודו אוטמזגין מכין עוגת דבש, קרם אגוזי לוז, קרם קרמל ומוס בציפוי זהב. זהב טהור: 24 קרט. הזהב הופך אותה לעוגה היקרה ביותר בה נתקלתי: 380 שקלים. ללא ציפוי הזהב היא עולה 220 שקלים. אבל אוטמזגין אופה גם עוגות דבש יקרות פחות, ב-45 שקלים לפס, משולבות עם תאנים וברנדי, או תפוחים, או אגוזים, הדרים ואחת בשכבות של עלי דבש וביניהם קרם ריבת חלב וקרם חלב ב-95 שקלים לפס.

רשת רימונים. צילום גל פוני

שף ניסים-יעקב לוי מרשת מלונות רימונים לימד אותי לאפות עוגת דבש בחושה עם קרמבל תפוחים, קלה להכנה. לשם כך מערבבים חצי כוס דבש וחצי כוס סוכר עם חצי כוס תה חזק מ-2 תיונים וחצי כוס שמן. לזה מוסיפים 3 ביצים שלמות. מערבבים בנפרד כוס ורבע קמח תופח, חצי כפית קקאו, קמצוץ סודה לשתייה וגרידת קליפת לימון ומוסיפים לתערובת הנוזלית. מערבבים 50 גרם קוביות תפוח עם מעט קמח מעורב בסוכר חום, ובוחשים פנימה. מוסיפים קצת קינמון וציפורן ויוצקים לתבנית אינגליש קייק. אופים ב-160 מעלות כ-45 דקות. כמה פשוט, ככה מוצלח.

קונדיטוריית שמו. צילום דניאל לילה

גם מיקי שמו המפורסם בין היתר מתכניותיו בטלוויזיה, מציע לראש השנה מבחר עשיר של עוגות דבש ברשת שלו "קונדיטוריית שמו". אחת האהובות שבהן היא "דובוש דבש", עוגה הונגרית מסורתית בשכבות של בצק דבש וקרם וניל. 55 שקלים. ויש לו גם עוגת דבש עם מרמלדת פירות כתומים, 49 שקלים, ועוגות דבש בחושות עם תמרים מג'הול או שזיפים ב-42 שקלים. אישית אוהבת במיוחד את הדולצ'ה שלו: שני רולים של מוס דבש על תחתית שוקולד אוגוזים בשילוב שוקולד ולרונה. 69 שקלים לפס. ממליצה גם על חלות הדבש של שמו. 16-22 שקלים.

ואסיים ב"מאפיית ברמן" שהשיקה רולדת דבש עם קצפת וזיגוג שוקולד לבן (חלבית) ודובוש טורט דבש במתכון מסורתי (פרווה). הרולדה עולה כ-65 שקלים ועוגת הדבש כ-70 שקלים

קונידטוריית ברמן. צילום אסף אמברם

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.