פורסם by & קטגוריה אביזרים ותכשיטים, אופנה, צעצועים, תרבות.

"אשת חיל מי ימצא", נהוג לשיר לפני הקידוש בערב שבת, ומיד לאחר מכן בא פירוט מלא של תכונת הפלא של אישה כזו. ספק אם אפילו תכונה אחת מכל אלה, קיימת בדמותה של "וונדר וומן", אשת החיל הלוחמנית המפורסמת ביותר בתרבות ההמונים המערבית, ועם זאת, לפחות מעלה משותפת אחת יש לשתיים: הן מעצימות את מעמדה של האישה ומכבדות את כוחה ואישיותה.

גל גדות הישראלית, ה"וונדר וומן" בסרטי הוליווד, בקמפיין המשקפיים של רשת אירוקה. צילום דודי חסון

גל גדות הישראלית, ה"וונדר וומן" בסרטי הוליווד, בקמפיין המשקפיים של רשת אירוקה. צילום דודי חסון

75 שנה חלפו מאז הופיעה לראשונה בחוברות הקומיקס האמריקניות גיבורת על נשית, "וונדר וומן" – מתחרה בדומיננטיות של גיבורי העל הגברים כמו סופרמן ובאטמן ושות'. אבל אשת החיל המאוירת חזרה בשנת 2016 לתודעה כאשר גל גדות "שלנו" (המצטלמת בימים אלה על חוף מאליבו בלוס אנג'לס עם משקפי רשת אירוקה לקמפיין שיעלה בקיץ לקראת פתיחת חנויות חדשות של אירוקה בנתב"ג ובקניון אופנה גינדי TLV), הופיעה קצרות בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק".

גל גדות בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק"

גל גדות בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק"

הבחירה בגל גדות לתפקיד עוררה כידוע גל עצום של ידיעות וכתבות בתקשורת העולמית. היו שהתנגדו לשחקנית ישראלית מטעמים אנטישמיים ואנטי ישראליים מוכרים, שהוסוו בטענה שגדות רזה מדי לגילום דמותה השופעת של אשת החיל. והיו שהתנגדו לכך שהאו"ם, כן האו"ם, בחר בה כשגרירה של כבוד לפרויקטים שתכליתם העצמה נשית. בהוליווד לא התרשמו מהמתנגדים והעלו אותה על המסך הגדול לתפקיד קצר בסרט "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק", והפכו אותה לכוכבת הראשית בסרט עתיר התקציבים "ליגת הצדק, וונדר וומן", שיעלה ב-2017 וגם בסרט שני על וונדר וומן בסדרת "ליגת הצדק" שיופץ ב-2019. ללא ספק ההישג הגדול ביותר עד כה של שחקן ישראלי כלשהו בתחום הקולנוע העולמי.

מצלמה דיגיטלית. אולימפוס

מצלמה דיגיטלית. אולימפוס

באו"ם כן התרשמו מהמתנגדים, והדיחו אותה מהתפקיד הדיפלומטי. אבל ספק אם זה ירשים את מאות מיליוני צופי הקולנוע שיראו אותה בסרטים, ויקנו אביזרים חדשים עליהם תופיע וונדר וומן מאוירת או מצולמת.

בובת גל גדות. סקאל טויס

בובת גל גדות כוונדר וומן. סקאל טויס

הסיפור של וונדר וומן שאוירה על ידי ויליאם מולטון מרסטון והופיעה לראשונה בחוברת קומיקס בשנת 1941 – מתחיל בעצם 30 שנה קודם לכן, ב-1911, בהרצאה של הפמיניסטית הבריטית אמלין פנקהרסט, שהתפרסמה בעיקר בגלל שלא התקיימה מעולם. פנקהרסט הגיעה להרצות בהרווארד, אבל הוועד המנהל של האוניברסיטה פסל את זכותה להרצות (באותן שנים לא הייתה עדיין לנשים גם זכות להצביע בבחירות, שתינתן רק תשע שנים אחר כך, ב-1920). מרסטון, אז סטודנט בהרווארד, התכוון ללכת להרצאה וחש שעוול מוסרי גדול נעשה לאישה הלוחמת בכך שמנעו ממנה לדבר. באותו יום, לדבריו, נשתלו בו הזרעים שבעתיד יצמיחו וונדר וומן, נסיכת אמזונות (דמויות מהמיתולוגיה היוונית), בעלת יכולות על-אנושיות.

כיסוי לסמרטפון. סמסונג

כיסוי לסמרטפון. סמסונג

מאז הופעתה נחשבת וונדר וומן לסמל לשחרור הנשי. היא אתלטית, מהירה, חזקה, בעלת אינטליגנציה רגשית מפותחת. "סוג חדש של אישה שאמורה, אני מאמין, לשלוט בעולם", כתב מרסטון בשנות ה-40 של המאה שעברה, והוסיף: "נערות לא רוצות להיות רכות, וכנועות, ושלוות … תכונות נשיות שהפכו אותן למבוזות בגלל החולשות שלהן. התרופה הברורה היא ליצור דמות נשית עם כל העוצמה של סופרמן בנוסף לקסם של אישה יפה וטובה". מרסטון אף העניק לדמות שהמציא לאסו זהב וצמידי מגן.

לקים. אורלי

לקים. אורלי

במלאת 75 שנים לאשת החיל המצוירת, הנפיק שירות הדואר המרכזי של ארה"ב ארבעה בולים הנושאים את דמותה, במאי הקולנוע זאק סניידר מביים אותה כאמור בשני סרטי ענק, וגל גדות הישראלית מגלמת אותה כדמות בשר ודם. ובאמריקה כמו באמריקה, השוק החל להיות מוצף בפריטים שעליהם מופיעה דמותה.

שפתוני וונדר וומן. MAC

שפתוני וונדר וומן. MAC

באתרי המכירות המקוונים ניתן כבר למצוא כוסות, תיקים, נעליים, תחפושות (באתר צ'יינה ביי), עטים (גולדספוט), בקבוקוני לק (אורלי), כיסויים לסמארטפונים, בובות (סקאל טויס), מצתים (זיפו), טפטים לקיר (גולדשטיין) ואפילו בושם בניחוח אשת החיל (קורסייר).

בושם. קוסיר

בושם. קוסיר

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.