פורסם by & קטגוריה אופנה, הנעלה, מזון ומסעדות.

הטבעונות, צורת חיים קיצונית יותר מאשר הצמחונות, שמוותרת גם על מוצרים מן החי כמו ביצים, חלב וגבינות, קונה לה מהלכים גוברים בכל תחומי הצריכה. זה לא רק אוכל, אלא גם נעליים ובגדים וחגורות וארנקים, כל מה שמיוצר מעורם של בעלי חיים, מפרוותם או נוצותיהם. אפילו מדבש דבורים נמנעים הקיצוניים שבחסידי השיטה, ובמקומו צורכים דבש תמרים, סילאן.

נעלי ערב נטולות עור. קאפל אוף צילום אילייה מלינקוב

נעלי ערב נטולות עור. קאפל אוף צילום אילייה מלינקוב

בתעשיית הביגוד פרוות טבעיות הן מזמן לא פוליטיקלי קורקט כידוע, והאופנה עברה לפרוות מלאכותיות. אבל עכשיו מתבצע השלב הבא במהפך: רשתות המגישות מנות צמחוניות וטבעוניות בלבד, ואפילו מסעדות שרוב מאכליהן בשריים, דואגות שיהיו בתפריט כמה אופציות לטבעוניים. יש כבר חביתה טבעונית (!) על בסיס חומוס, גלידה טבעונית עם חלב שקדים, גבינות טבעוניות מטופו, המבורגרים טבעוניים, נקניקיות טבעוניות, סטייקים טבעוניים, והמגמה מתעצמת עד כי קרניבורים אוהבי בשר מן החי, ייאלצו אולי בעשור הבא להסתיר את העדפתם הקולינארית כאילו מדובר בסטייה או בפגיעה בתקינות הפוליטית.

מגפונים נטולי עור. איזי ספיריט. צילום ירון ויינברג

מגפונים נטולי עור. איזי ספיריט. צילום ירון ויינברג

ואם בעבר לא היה איכפת כל כך לטבעונים שפריטי הלבוש שלהם ייראו אופנתיים במיוחד, כיום מותגים רבים מדגישים שהם גם דואגים לחיות וגם מצליחים לייצר אופנה טרנדית. כך למשל מותג נעלי הנוחות איזי ספיריט מציע קולקציה שלמה של נעלי הליכה, מגפונים ונעליים אופנתיות ללא סנטימטר אחד של עור. תעשיית ההנעלה הטבעונית התאימה בעיקר לקיץ, כי היא השתמשה באריגים או בדמוי עור. אבל באיזי ספיריט אומרים שהייחוד שלהם בכך שגם המגפיים העמידים בגשם שלהם, הינם טבעוניים. לצד מגפיים יש למותג הזה נעלי סירה, נעלי הליכה וריצה ונעלי ערב אלגנטיות, לגמרי נטולי עור. המידות: 36-41. בכל גודל יש 2 מידות רוחב. והמחירים: כ-250 עד כ-450 שקלים. גם מותג נעלי הבוטיק המקומי Couple Of   השיק קולקציה של 100% vegan . כלומר, צמחונית-טבעונית. הדגמים עשויים מחומרים סינטטיים דמויי עור בזהב, שחור וירוק מנומר, ובדים מודפסים ומנצנצים בצבעי כחול, זהב ושחור. בקולקציה הטבעונית הזו יש גם מגפונים ונעלי סירה על עקבים גבוהים או שטוחים. 440-670 שקלים.

המבורגר טבעוני. רשת קפה ביגה. צילום אסף לוי

המבורגר טבעוני. רשת קפה ביגה. צילום אסף לוי

עם כל הכבוד לתעשיית האופנה, המאבק הקולני והנמרץ ביותר של הטבעוניים, מתמקד בתעשיית המזון. והנה כמה מן הבשורות האחרונות בתחום הזה: רשת ארומה בתל אביב שילבה בחורף 2017 בתפריטה מנות טבעוניות רבות, ובהן סלט קינואה וחמוציות הכולל גם עדשים לצד ירקות שונים. יש ארוחת בוקר טבעונית עם קציצות מעדשים, לחם, טחינה, ממרח אבוקדו, פלפל קלוי, בטטה צלויה, סלט עלים, זיתים וקפוצ'ינו, כריכי טופו ואבוקדו ותקצר היריעה מלפרט את הכל.

ארוחת בוקר טבעונית. רשת ארומה תל-אביב

ארוחת בוקר טבעונית. רשת ארומה תל-אביב

גם רשת ביגה השיקה באחרונה תפריט טבעוני על טהרת פירות האדמה והעץ כולל קרפצ'יו מפרוסות דקות של חציל, בטטה וסלק אפויים בשמן זית, פיצה טבעונית נטולת גבינה צהובה, תבשילי קטניות ופטריות, חביתת חומוס, לביבות בטטה, ועוד. תפריט טבעוני דורש חשיבה יצירתית אחרת, ואז מתברר שהוא מגוון ועשיר לא פחות מאשר תפריט של בשרים ודגים.

מרק טבעוני. מסעדת באגסי. צילום מאיר בולקה

מרק טבעוני. מסעדת באגסי. צילום מאיר בולקה

אפילו חברת הגלידות האמריקנית "בן & ג'ריס" המזוהה עם גלידות שמנת איכותיות, הכריזה על מהפך טבעוני, והשיקה סדרת גלידות ללא חלב ב-4 טעמים על בסיס חלב שקדים עם פיסות שוקולד, עוגיות בראוניס, קפה קרמל פאדג' וחמאת בוטנים. הסיסמה של הגלידות הטבעוניות: "הכל חוץ מהפרה"…

גלידה טבעונית מחלב שקדים. בן וג'ריס

גלידה טבעונית מחלב שקדים. בן וג'ריס

אבי זינגר מנכ"ל "בן & ג'ריס" ישראל אומר שמאחר שחל גידול במספר האנשים הנמנעים מחלב ומוצרי חלב, הן בשל עליית המודעות לתזונה הטבעונית והן בשל רגישויות למוצרי לקטוז, אלרגיות לחלב ועוד, הוחלט לייצר גלידות טבעוניות והן זכו לדבריו להצלחה מסחררת בארה"ב. הגלידות האלה נושאות את תו האישור של ארגון VEGAN העולמי.

גרנולה רפאל. טבעונית ואורגנית

גרנולה רפאל'ס. טבעונית ואורגנית. צילום שירה נחום

 

גרנולה הייתה מאז ומתמיד בעלת הילה טבעונית ברורה. וכאשר היא אורגנית, על אחת כמה וכמה. שש תערובות אורגניות של אגוזים, זרעים ופירות, חלקם עם חלווה, חלקם ללא סוכר, משווקת באחרונה חברת "רפאל'ס" במותג "גרנולה רפאל" בבתי טבע, רשתות שיווק ורשת שופרסל. רפאל ממבר, מנהל המכירות והשיווק של החברה, מדבר גם הוא על המגמה המתחזקת של ביקוש לאל רק למוצרים טבעיים אלא גם לטבעיים שהם אורגניים, ולדבריו המפעל של הוא הראשון בארץ לייצור גרנולה אורגנית עם דגש על מחירים נוחים של כ-20 (300 גרם) עד כ-39 שקלים (800 גרם).

פיצה אורגנית. קפה ביגה. צילום אסף לוי

פיצה אורגנית. קפה ביגה. צילום אסף לוי

.

מקלובה טבעונית. מסעדת רג'ינה. צילום נעמי גולן

מקלובה טבעונית. מסעדת רג'ינה. צילום נעמי גולן

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.