פורסם by & קטגוריה אביזרים ותכשיטים, אופנה.

חסרות סיבות מדוע לתת או לקבל תכשיט חדש בכלל ולכתוב על תכשיטים בפרט? התערוכה החדשה במוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים "שפת התכשיט" שמוצגות בה אלף שנים של צורפות יהודית, מוסלמית ונוצרית, עונת החתונות שעכשיו בשיאה, שמאז שאליעזר עבד אברהם הביא לרבקה "נזם זהב בקע משקלו ושני צמידים על ידיה עשרה זהב משקלם", קושרת חיזור ונישואין עם תכשיטים, ט"ו באב המתקרב, וכמעט כל הדמיה נשית מאז הפרה-היסטוריה, בציור ופיסול המוכיחה שתכשיטים הם חלק בלתי נפרד מההופעה הנשית, ובחלק מהתקופות גם מההופעה הגברית. מה גם שבכמה מפזורות ישראל, תימן למשל, צורפות הייתה מקצוע יהודי טיפוסי.

"שפת התכשיט". שרשרת חמסות מאוסף משפחת גרוס. צילום ארדון בר-חמא

בתערוכת "שפת התכשיט" במוזיאון מציגים 45 מעצבי תכשיטים ישראלים יצירות המתכתבות עם עבודות צורפות המיוחסות לשלוש הדתות הבולטות בירושלים: אסלאם, יהדות ונצרות על פני ציר זמן של כאלף שנים. בין היתר רואים שם בחשיפה ראשונה לציבור, כלי כסף וזהב בני מאות שנים מאוסף המסדר הפרנציסקני בירושלים, תכשיטים מסורתיים של בן-ציון דוד שהוא דור שמיני לצורפים מתימן שלמד את המלאכה בילדותו מאביו, מטמון נדיר ויקר של כלי כסף מהמאה ה-11 וה-12 שהוחבאו בכד גדול במערה באיראן, פריטים מספרד, פורטוגל, נאפולי והאימפריה האוסטרו-הונגרית במאות ה-16 עד ה-19, תכשיטי קמעות יהודיים מארצות האסלאם ועוד. אחת המרתקים שבהם לטעמי הוא רביד צוואר מאלג'יריה מתחילת המאה ה-20 שכולו חמסות קטנות, על תקן חרוזים, כשהתליון הוא חמסה גדולה יותר, מאוסף משפחת גרוס. ואילו בחלק של עבודות הצורפות בני ימינו, יש למשל 50 סיכות דש של גברים, שיצר רמי טריף. המבקרים בתערוכה יראו גם תכשיטים שיצרו צורפים בדואים משבט הג'באליה השוכן למרגלות מנזר סנטה קתרינה בחצי האי סיני.

סברובסקי לרשת פלאנט. עגיל בננה
לתכשיטים מסתבר תפקיד מורכב ועשיר בהרבה מאשר רק לקשט ולהוסיף יופי. לאורך הדורות והתרבויות הם שימשו להפגנת מעמד חברתי וכלכלי, לביטוי של הטעם האמנותי, למטרות של מרידה במוסכמות ומהפכנות יצירתית (למשל כמו בימינו כאשר יש המייצרים תכשיטים המשלבים רצועות גומי וגלעיני פירות, פיסות אמייל וכפתורים, חרוזי פלסטיק וחוליות מתכת, כמרד במושגים הבורגניים או בטעם הנובורישי),
מעניין לסקור את הקולקציות החדשות שהופיעו ברשתות התכשיטים בקיץ 2019, על רקע הדברים האלה. המותג סברובסקי ברשת פלאנט קורא לסדרת תכשיטים חדשה No Regrets  (ללא חרטה בתרגום חופשי), וכולל בה עגילים, צמידים ושרשראות עם תליונים בצורת קונוס גלידה, ארטיקים וקוקטיילים, כאשר "כדורי הגלידה" הם אבני קריסטל צבעוניות, באדום, ורוד פוקסיה, כתום וטורקיז. דמיונו עגילי כפתור בצורת גלידה. 350-650 שקלים.
סדרה אחרת של סברובסקי ברשת פלאנט שהגיעה לכבוד ט"ו באב נקראת OXO ויש בהם אלמנטים מקסימים של לבבות. עגילים נופלים עם תליוני הלב בקצה או צמיד זהב עם קו עולה ויורד מזהב, המדמה תרשים של בדיקה קרדיולוגית, עם תליון לב אדום (שכבש את לבי במיוחד). 310-710 שקלים.

סברובסקי. OXO

דוגמה אחרת לטעם העכשווי בתכשיטים, במיוחד טבעות קמיע (צ'רמינס), מציע מותג הייבוא GIFTED. הטבעות דקות ועדינות וחלקן עם אבני קריסטל קטנטנים או בקוטב המנוגד אבן זירקון גדולה וחומה בסגנון בוהו שיק ואפילו אבן שחורה בסגנון גותי. וגם טבעות דמויי חותם מפלדת אל חלד בציפוי כסף וזהב וטבעות בסגנון "ערבב והתאם" המאפשרות להרכיב כל יום מחדש שילובים בהתאם למצב הרוח. ניתן בחנויות עיצוב ואופנה ברחבי הארץ. חנויות המוקדשות רק למותג הזה יש און ליין וגם בנס ציונה. 79-269 שקלים.

 

טבעות צ'רמינס של GIFTED

ALLIORI הוא השם של מותג תכשיטי יוקרה איטלקיים המיובאים על ידי קבוצת רולטיים לרשת אימפרס, עם חומרי גלם יקרים, גימור ועיצוב מוקפדים ומחירים רלוונטיים לאיכות המטפסים עד 16,000 שקלים. מחיר התחלתי של הטבעות למשל, הוא 2390 שקלים ושל התליונים – 1990 שקלים.

ALLIORI ברשת אימפרס

בקוטב המנוגד של הגישה והמחיר, תכשיטי PANDORA – שניתן להשיג גם ברשת JACKIE-O בחנויות תכשיטים מובחרות ובחנות אונליין, יש תכשיטים משעשעים שידברו במיוחד ללב הצעירים כמו תליון דמוי כלבלב (219 שקלים) דמוי הנסיכה יסמין מהסרט אלאדין של דיסני, דמוי שטיח מעופף, דמוי קשר לב, ועוד. רובם עשוים כסף סטרלינג עם אבני זירקוניה, או פיסות אמייל צבעוניות.

פנדורה

גם לרשת מגנוליה יש תדמית צעירה ומחירים נוחים (נעורים הם עניין של הרגשה ואפשר לרכוש את התכשיטים "הצעירים" בכל גיל כמובן), ובימים אלה הגיעו לחנויות המותג צמידי טניס מכסף או ציפוי זהב שנחשבים לטרנד הלוהט של קיץ 2019. צמיד טניס הוא כינוי לצמידים דקיקים ומשובצים אבני זרקון נוצצים. 299-539 שקלים.

 

מגנוליה. צילום שרון זובלי

כשמגיעים לרשת הבורסה לתכשיטים (16 סניפים בקניונים הגדולים), חוזרים לעולם היוקרה והכסף הגדול עם סגנונות השולטים במסלולי האופנה ובתצוגות המעצבים האחרונות. טבעות, עגילים, צמידים, תליונים ושרשראות משובצים יהלומים ואבני אמרלד ואודם, שטווח מחירים נע בין 7340 ל-36,000 שקלים.

הבורסה לתכשיטים. יהלומים ואבני אמרלד

אבל קולקציות היוקרה הן לא כל הסיפור של הבורסה לתכשיטים. לכבוד טו באב למשל, מציעה הרשת הזו סט זהב 14K של עגילים תלויים, צמיד, שרשרת וטבעת עשויים כדורי זהב בחיתוך יהלום, כאשר הטבעת למשל, עולה רק 490 שקלים.

 

הבורסה לתכשיטים. טבעת כדורי זהב בחיתוך יהלום צילום איליה מלינקוב

אוויר הפסגות הזה ירושש אתכם? בסטודיו לתכשיטים עדיים מכל הלב, יש צמידים, עגילים, סיכות ושרשראות גם ב-150 עד מקסימום 3500 שקלים, שרכישתם תורמת לתחושה שעושים מצווה, כי כל אלה, מיוצרים בסדרות בודדות על ידי גברים ונשים בתהליך שיקום נפשי, והסטודיו מספק להם מקומות פרנסה ותעסוקה.

עדיים מכל הלב. עגילים. צילום יוסי גמזו לטובה

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.