פורסם by & קטגוריה מזון ומסעדות.

למרות שאין הוכחה מדעית לכך שכוס תה מחממת את הגוף יותר מאשר כוס קפה או כל משקה חם אחר, כשקר לנו, או כשאנחנו מצוננים, כולנו (בעיקר אחרי גיל 30), מתחילים לשתות תה. בשנים האחרונות הפכנו אפילו למומחים בתחום, שיודעים להבדיל בין תה שחור לתה ירוק, בין תה יפני לתה הודי, בין חליטת צמחים לחליטת פירות. תה קלאסי מפיקים מעלי שיח התה ללא כל תוספי טעם וצבע, או חומרים משמרים. והוא גם הזול יותר מבחינת המחיר.

חליטות צמחים. חוות "דרך התבלינים"

חליטות צמחים. חוות "דרך התבלינים

 

את שקיקי התה או החליטה צריך לשמור במקום יבש ומוצל שכן חום ולחות פוגמים בהם. תה הוא  המשקה הנצרך ביותר בעולם במונחים של נפח לאחר המים, והקרן האמריקנית לבריאות ממליצה על צריכת 5-6 כוסות ביום.

תה שלא מוסיפים לו סוכר הוא נטול קלוריות. מצד שני הוא מכיל קפאין. פחות אמנם מקפה ועדיין עם אפקט של המרצה.

מאג מאויר. בית התה ויסוצקי

מאג מאויר. בית התה ויסוצקי

 

תה נחשב למשקה החם העתיק בעולם. הוא הומצא במקרה בשנת 2737 לפני הספירה על ידי הקיסר סין שן נונג, שעלי תה נפלו לקנקן המים שלו. לאחר שטעם, ונהנה, ציווה לשתול את השיח ממנו נשרו העלים, בגני ארמונו.

עד למאה ה-5 לספירה שימש התה בעיקר כתרופה בקרב הסינים. במאה ה-17 הגיע למערב, תחילה כמשקה מיוחד בבתי תה ציבוריים ולאחר מכן כמשקה ביתי.

כלי תה מאוירים. רשת ספייסס

כלי תה מאוירים. רשת ספייסס

 

במאה ה-19 הפכו כלי ההגשה וההכנה של תה ליצירות אומנות מבחינת הצבעים והצורניות. קומקום התה במיוחד עבר במרוצת השנים אינספור גלגולים, מכלי פורצלן דרך ברזל יצוק, נחושת, כסף, זכוכית, נירוסטה וחרס. גם כיום ניתן למצוא ברשתות כמו לגעת באוכל, ספייסס וויסוצקי – קנקנים, כוסות, תחתיות, קופסאות מעוצבות, קראפים, תרמוסים ומאגים, בשלל עיצובים שישדרגו את הגשת התה. אגב, בבית התה של ויסוצקי הפריט הכי יקר הוא סמובר כסף שעולה 4200 שקלים.

קומקם בסגנון עכשווי. בוגאטי

קומקום בסגנון עכשווי. בוגאטי

 

"מכלים להרתחה הפכו הקומקומים לכלי אירוח דקורטיביים", אומרת מירב בן הרוש מנהלת המותג האיטלקי BUGATTI. "וכיום יש חזרה לסגנון הרטרו בקומקומים אדומים, כחולים, מוזהבים ומסננת פנימית לתמצית התה. אחד הבולטים עשוי קריסטל ומשלב מעמד חימום להנחת פתיליה מתחתיו. ויש קומקומים שקופים עם פילטרים פנימיים שקופים אף הם, לתמציות וחליטות".

מתחרה בעושר הכלים, מגוון החליטות ותערובות העלים שעברו מיצוי במים ואידוי ולא ייבוש כמו עלי התה. יש חליטה בדואית, חליטת פירות אדומים, חליטת ג'ינג'ר, חליטת ליצ'י, חליטת מלון ופומלה, חליטת צמחים (לימונית ולואיזה למשל) ואפילו גזעים (כמו קינמון).

קומקום בסגנון יפני

קומקום בסגנון יפני

 

החליטות מכילות נוגדי חמצון אבל נטולות קפאין ולכן מומלץ לשתות אותן לפני השינה. חליטת הקמומיל במיוחד ידועה כתורמת לרגיעה ולשינה טובה.

גם התה השחור קיים במספר ווריאציות. ארל גרי למשל הוא תה שחור עם תמצית ברגמוט. צאי מסאלה מבוסס על תה שחור בתוספת תבלינים הודיים.

ייחודו של התה הירוק העשוי מעלי תה שעוברים ייבוש חלקי (השחור עובר ייבוש מלא), שהוא מכיל נוגדי חמצון המסייעים בהורדת רמות הכולסטרול ומזרזים את קצב חילוף החומרים ולכן תורמים להרזיה. בניסוי שנערך במשך שלושה חודשים עם 70 מטופלים הסובלים מעודף משקל שקיבלו תמצית תה ירוק, נמצא שהפחיתו 4.6% ממשקלם בלי לשנות את הרגלי האכילה.

כדי לגוון את משקאות התה, אפשר להוסיף לקנקן תה רותח קוביות של תפוחים, חמוציות, מקל קינמון, עלי נענע או לואיזה טריים. אפשר לערבב כוס תה שחור עם עלי זעתר טריים למשקה בעל טעם אקזוטי, או להוסיף לכוס תה כפית ג'ינג'ר חתוך לקוביות קטנטנות, כפית לימון וכפית גדושה דבש.

תה בטעמים שילדים אוהבים

תה בטעמים שילדים אוהבים

בחברת תה לונדון מותג איכותי פחות ידוע בארץ, המצטרף למספר הקטן יחסית של יצרני ויבואני התה והחליטות בישראל, מדווחים ששוק התה בישראל גדל בכ-14% מדי שנה.

תה חדש יחסית: תה לונדון

תה חדש יחסית: תה לונדון

 

ילדים, כידוע, הם קליינטים סרבנים כשמדובר בתה. אלא שלקראת החורף הנוכחי הגיעה לשווקים סדרת חליטות צמחים ופירות ללא קפאין בשם "ויסוצקידס", שחברת ויסוצקי הוסיפה להן טעמים שילדים אוהבים: ענבים, נענע ופטל. חידוש מוצלח נוסף של החברה, הפעם למבוגרים, הוא תה ירוק עם קינמון, ג'ינג'ר, ציפורן, הל ופלפל שחור.

עוד מותג תה מוכר בארץ, פומפדור, מציע תה ירוק בטעמי אפרסק, לימונית ולואיזה, תות ותפוז ועוד.

ברשת ספייסז, ניתן למצוא פקעות פרחים (ורדים, יסמין, סחלב), שכאשר יוצקים עליהם מים רותחים הן נפתחות בהדרגה בתהליך מרתק. מארז של 6 פקעות עולה כ-50 שקלים. וזה המקום להעיר כי לא רק המילקי יקר יותר בישראל, גם תה בטעמים וחליטות בטעמים, יקרים מאוד בהשוואה לארצות אחרות.

פקעות פרחים הנפתחות במים רותחים למשקה חם

פקעות פרחים הנפתחות במים רותחים למשקה חם

 

אבי ציטרשפילר, תבלינאי והרבליסט, מייסד חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית, המשווק חליטת חורף המכילה אסטרגלוס, אכיניצאה, סמבוק, קמומיל, טיליה, קלנדולה ועוד, ממליץ לשתות בימים קרים חליטות המכילות אזוב, קינמון או זנגביל. וגם חליטת ציפורן חתול (צמח אנטי ויראלי ואנטי דלקתי) חליטת טיליה, צמח הנחשב לאקמול של הטבע ומוריד חום על ידי עידוד הזעה, וחליטת פרחי סמבוק. לפרטים נוספים: www.derech-hatavlinim.co.il.

 

 

 

 

 

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.