פורסם by & קטגוריה בריאות.

כשאומרים "מרק קליפות תפוחי אדמה", האסוציאציה ההיסטורית, לפחות למי שהוא יהודי, מבעיתה. אבל דיאטנים ומומחי תזונה בימינו, משוכנעים שקליפות הירק והפרי, כן, גם אלה של תפוחי אדמה, עשירות מאוד בסיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים, ואסור לוותר עליהן. זו המסקנה העולה ממחקרים שונים בתחום, אומרת רוני גוטליב, דיאטנית קלינית ומנהלת מחלקת הסברה רפואית בחברת פלוריש,

אכלו קליפות 3

 

על חשיבות אכילת ירקות, יש כידוע קונצנזוס בין כל אנשי המקצוע, במיוחד כשמדובר בבריאות מערכת העיכול, וכנ"ל לגבי פירות, במינונים לא גבוהים מדי (הם עתירי סוכר). משרד הבריאות ממליץ על אכילה של כ 7-9 מנות פרי לאדם בוגר ממגוון צבעים, מאחר ולכל צבע קיים יתרון רפואי אחר לגוף האדם. אבל לגבי הקליפות לא הייתה עד לאחרונה תמימות דעים דומה. אלא שמתברר כי לקליפות תפקיד לשמור על החלק הפנימי של הירקות והפירות מפני חרקים ומזיקים והודות לכך הן בעלות תכונות בריאותיות. לא כל קליפה ניתן כמובן לאכול (תפוז, אבוקדו, אבטיח ובננה למשל), ואת כל הקליפות חשוב לשטוף היטב ממעטה של אבק, אדמה, וחומרי הדברה. חשוב גם לזכור שלאנשים עם מערכת עיכול רגישה, מעי רגיז או מחלות מעיים, כן מומלץ לקלף. הוא הדין באנשים עם מערכת חיסון רגישה (מחלות אוטואימוניות או אנדוקרינולוגיות שונות), עקב רגישות גבוהה לריסוס או לסיבים. יש לשים לב גם לכך שחלק מהקליפות מכילות כמויות גבוהות של ויטמין K- אשלגן- ומי שנאסר עליו הוויטמין הזה מסיבות בריאותיות, שיימנע מקליפות.

אכלו קליפות 1

אבל המשוחררים מהמגבלות הללו, כדאי שיתרגלו לבשל, ולאכול, קישואים, חצילים, סלק, בטטה ותפוחי אדמה עם הקליפה, לקצוץ ירקות לסלט מסוג מלפפון וגזר, עם הקליפה, ולרסק פירות למחית עם הקליפה.

כשאומרים מחית, צצה השאלה מה דינם של תינוקות בסוגיית הקליפות.

קיים מיתוס בנוגע לקילוף ירקות ופירות לפני גריסתם עבור התינוקות שזה עתה מתחילים במזון מוצק. רוני גוטליב מדגישה שאין הנחייה מיוחדת עבור תינוק שאין לו רגישויות ידועות להימנע מקליפה. הדרך הנכונה לפעול כאן היא לנסות בזהירות בכל יום להאכיל את התינוק בירק או פרי גרוס (על קליפתו) בכמות קטנה. אם הוא מגיב באופן חיובי – ניתן להמשיך בהאכלה בדרך זו.

 

נחתום ברשימה של התכונות הבריאותית של כמה קליפות השכיחות בכל בית, ונזכיר שבכולן הן מקור טוב לסיבים תזונתיים:

 

מלפפון – קליפתו עשירה בוויטמיני B ו-C.

תפוח אדמה – הקליפה עתירת ויטמיני B ואשלגן.

גזר – קליפתו מכילה ויטמין A וסידן.

תפוח- בקליפה יש ויטמין A , ויטמין C וויטמין K.

בטטה – קליפתה עתירת סידן, אשלגן וויטמין A וכן ויטמיני B במינונים קטנים.

שקדים – בקליפה יש סידן בכמות גבוהה ואף ברזל.

חציל – קליפתו הסגולה מכילה אנטיאוקסידנטים פוליפנולים.

שסק – ויטמין A , ויטמין C ונוגדי חמצון נוספים.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.