פורסם by & קטגוריה בית, עיצוב.

מכונית שנוסעת לבד כנראה לא נראה עדיין בכבישי ישראל בשנת 2017, אבל מכשירי חשמל המופעלים בטלפונים ניידים, שואב אבק מושתל מצלמה, גריל פחמים בתוך השיש במטבח וחידושים נוספים שעד לפני שנים ספורות נחשבו למדע בדיוני, הם היום מציאות קיימת, וניתן לרכוש אותם אפילו בארץ. מדהים אגב לגלות שקיימת גם תנועת מטוטלת הפוכה לחדשנות הטכנולוגית: מנורות מחלקי חילוף של מכוניות ישנות, טפטים מסיבי טקסטיל ממוחזרים מעוטרים בצדפים, ארונות מטבח מעץ בצביעה ידנית – נוסטלגיה במיטבה, שיכולה לחיות בשלום עם הרובוטיקה המתקדמת ביותר.

סונאר. המנורה הזו היא קולט אדים

סונאר. המנורה הזו היא קולט אדים

נתחיל במטבח, המשמש אחד המוקדים הזמינים ביותר למפגש של כל אחד מאתנו עם המחר הטכנולוגי. למשל היבוא מאיטליה של חברת סונאר (SONAR), שפתחה לפני שבועות אחדים חנות דגל גדולה בנמל תל אביב. השוס הגדול שם הם קולטים הנראים כמו מנורות. קולטי אדים בדרך כלל הם בעלי מראה מסורבל המשתלט על החלל במטבח וגם מרעישים. אבל אלה המיובאים על ידי סונאר שקועים בארונות או נראים כמו גוף תאורה, שבאמת גם מאירים, ולא שומעים אותם כי המנוע המפוצל מותקן מחוץ לבית.

אלעד סייג. מנכ"ל סונאר מציג את חנות הדגל החדשה בנמל תל אביב

אלעד סייג. מנכ"ל סונאר מציג את חנות הדגל החדשה בנמל תל אביב

אלגנטי לא פחות הוא משטח העבודה ששקועים בתוכו לא רק כיורים אלא גם מבערי גז, וגריל פחמים ומחבת ווק, כך שהקו החלק והישר נשמר לכל האורך. כאן, הפטנט הגדול הם להבות "מרחפות", שצריך לראות בחנות עצמה השוכנת ברחוב התערוכה בנמל, כדי להתרשם ממנו. בדרך כלל פטנטים חדשניים נחשבים ליקרים אבל בסונאר אומרים שטווח המחירים אצלם מתחיל באלפיים שקלים.

אביבי מטבחים. גריל פחמים, מבערי גז, הווק והמאווררים שתולים לתוך משטח אחד

אביבי מטבחים. גריל פחמים, מבערי גז, הווק והמאווררים שתולים לתוך משטח אחד

חדשנות מטבחית אחרת, הקשורה לארונות ולמגרות, מציעה חברת אביבי מטבחים, שמייצרת את כל המוצרים שלהם בארץ, כחול לבן, בעיקר עבור חברות בנייה גדולות. כשרוכשים דירה חדשה מעטים מוכנים להסתפק במטבח שמציע הקבלן, וכאן נכנסת החברה לסיפור ומציעה ללקוחות לתכנן את ארונות הפטנט שלה בקולקציה המכונה SMART KITCHEN (מטבח חכם), לפי המבנה והגודל הספציפיים של כל מטבח. דוגמה: למטבח קטן הם המציאו שולחן המתלבש על משטח העבודה והכיורים. רק כשמתיישבים לאכול, מושכים את פלטת השולחן החוצה, ובגמר הסעודה, מגלגלים אותה שוב מעל הכיורים וכך מתפנה מקום במטבח.

אביבי מטבחים. כך נראו המטבחים פעם. המטבחון של גולדה

אביבי מטבחים. כך נראו המטבחים פעם. המטבחון של גולדה

דוגמה נוספת: באזור הפנלים, סמוך לרצפה, שבדרך כלל אין לו שימוש מעשי, הם קבעו מגירות, וכך גם כשאין יותר מדי מקום לאחסון, המגירה התחתונה הזו, מרחיבה מאוד את האפשרות. בחברה הזו נסחו חמישה עקרונות לפיהם מתוכננן המטבח: חיסכון (ניצול שטחי אחסון מבוזבזים), דינמיות (אפשרות להגדלת שטחי עבודה ואכילה), חדשנות (שימוש בחומרים מתקדמים), עיצוב נקי (הסתרת כלי מטבח ומוצרי חשמל), והתאמה (תכנון מותאם לגולד המטבח שלא פוגע ברמת העיצוב הבסיסית שלו). פרטים נוספים באתר -www.avivi.com .

אביבי מטבחים. וככה נראים המטבחים היום. שימו לב לשולחן הנפתח. פטנט לחיסכון במקום

אביבי מטבחים. וככה נראים המטבחים היום. שימו לב לשולחן הנפתח. פטנט לחיסכון במקום

והנה שלוש דוגמאות לצד הנגדי של תנועת המטוטלת: נוסטלגיה ורטרו. חברת "תומיק – חפצים" מייצרת ארונות מטבח מעץ צבוע בצבעים חמים, עם ויטרינות, ועם נגיעות עבר קטנות כמו ספסל צהוב או שידה צבועה בטורקיז. לרובנו מטבח עם הצבעוניות מונוכרומטית של שחור, לבן ואפור בדרך כלל. אבל תמר בולה ליברמן בעלת "תומיק", מדווחת שיותר לקוחות מבקשים כיום מהקבלן להשאיר את חלקו העליון של המטבח חשוף ובוחרים בעצמם שידות וארוניות צבעוניות מעץ טבעי. לדבריה זה זול משמעותית מהאלטרנטיבות החדשניות טכנולוגית, וגם מעניק למטבח אופי ייחודי. אפשר להתרשם מהרטרו המסוגנן הזה בחלל התצוגה של החברה בעין ורד ובמרמלדה מרקט.

תומיק.תומיק. צילום בועז לביא ויונתן בלום

תומיק. צילום בועז לביא ויונתן בלום

דוגמה שניה למגמה שלא נסחפת אחרי חדשנות בכל מחיר מציג איתן גייר, אמן שיפוץ רכבי וינטאג' במקום להשליך לאשפה חלקי חילוף של מכוניות הוא ממחזר אותם, ומייצר מנורות מקפיצי רכב, גופי תאורה ואהילים מקרבורטורים ומסעפות פליטה. מדובר באומנות עבודת יד שלכן גם עולה בהתאם 600-1500 שקלים למנורה. גייר מוכן ללמד גם אחרים איך יוצרים חפצים שימושיים מחלקי מכוניות, בסדנה של חמש שעות, ובמחיר של 500 שקל. מעוניינים? בררו פרטים בכתובת: http://www.eitangir.co.il/  ובטלפון 050-327200.

איתן גייר. מנורה מחלקי מכוניות

איתן גייר. מנורה מחלקי מכוניות

הדוגמה השלישית היא קולקציית חיפויים חדשה שניתן להשיג בלעדית בגולדשטיין גלרי טפט. מדובר בטפטים מסיבי טקסטיל ממוחזרים בשילוב צדפות, דרך מעניינת להכניס את האוקיינוס לחלל הבית. לחיפויים האלה דוגמאות של פסים מנוקדים, פסים מנומרים ו עיצובים נוספים, והם צבועים בגווני נחושת, זהב, כתום שרוף, כסף ושחור פחם. החל מ- 324 שקלים למטר מרובע.

גולדשטיין גלרי טפט. חיפויי קיר מצדפים וסיבים ממוחזרים. צילום אומקסקו סטודיו

גולדשטיין גלרי טפט. חיפויי קיר מצדפים וסיבים ממוחזרים. צילום אומקסקו סטודיו

אבל חובבי הרטרו הם ציבור מצומצם ודי מיוחד, ואילו כמעט כולנו מעדיפים פטנטים שיקלו על חיינו, או יוזילו את הוצאותינו. וזה מזכיר לי את הסדרה החדשה של נורות לד פחם (לד כידוע חוסך 80% באנרגיה לעומת נורות הליבון הרגילות), שהגיעה למרכז העיצוב "רוזנפלד". לנורות האלה יש 12 עיצובים מעניינים, כמו ציפוי ענבר חלבי מחוספס, מראה של פסים או מראה מנומר, תבליטי קוצים או שקערורית היוצרת הבזקי אור. ניתן לשלבן באהילים ולתלות אותן באמצעות בית מנורה מהתקרה, והן עולות 45-120 שקלים תלוי בגודל ובדגם.

רוזנפלד. נורות לד פחם

רוזנפלד. נורות לד פחם

נחזור למטבח עם חברת Teka שמשווקת איי-אובן, על משקל איי-פון, שהוא תנור עם מסך נגיעה וטאבלט מובנה, המכיל עשרות מתכונית שמורים מראש. הטאבלט נותן את רשימת המרכיבים בכל מתכון, כולל כמויות, קובע את הטמפרטורה הרצויה וגם מודיע מתי צריך להוציא את התבשיל או המאפה מהתנור.

תקה. מטבח משולב טאבלט

תקה. מטבח משולב טאבלט

דוגמה אחרת היא המקרר החכם של LG שמובנת בתוכו מערכת ההפעלה WebOS . הוא יכול להתחבר לסמארטפון ולעדכן מתי נגמרו בתוכו החלב והגבינה או הירקות והפירות. מקרר כזה יש גם לחברת סמסונג. לא כל חידוש זמין כבר בארץ, אחד המדהימים ביותר שעדיין לא הגיע אלינו, אבל קיים ופועל, הוא רובוט עם שתי ידיים רובוטיות של חברת Moley Robotics המסוגל לבשל כמעט כל מתכון שתגדירו לו בעזרת הסמארטפון. ברור שהוא בינתיים צעצוע יקר לעשירים (75 אלף דולר), אך החברה הצהירה כי תוך מספר שנים הוא צפוי לרדת ביותר מחצי מחירו ואם אתם מעוניינים להתרשם ממנו יותר, תראו אותו בכתובת

http://www.moley.com/video/moley_future_served.mp4

ש. ד. י. אהרוני ובניו. ארונות עמידים במים כולל הצפה

ש. ד. י. אהרוני ובניו. ארונות עמידים במים כולל הצפה

מהמטבח – לאמבטיה. גם פה יש חידוש מתוצרת כחול לבן: ארונות של חברת ש.ד.י אהרוני ובניו, עמידים במים ועשויים מחומרים ירוקים, שניתן לקבל עליהם אחריות מוצר לכל החיים. בדרך כלל הלחות באמבטיה גורמת לארונות להתנפח, כי הם סופחים מים. אבל בחברה הזו חקרו את הבעיה במשך כמה שנים, והצליחו להגיע לחומר פולימרי בשם H.C.P שעבר שינויים המתאימים אותו לחדרים רטובים, ואפילו להצפה כאשר הכיור סתום והמים הממלאים אותו זורמים כלפי הרצפה. את החומר החדשני וקל המשקל הזה ניתן לצבוע בכל גוון שרוצים, וכך להתאימו לסגנון האמבטיה הפרטית. לדברי יהודה אהרוני מנכ"ל ש.ד.י אהרוני ובניו "הציבור בארץ רוצה ומוכן לשלם על חומרים באיכות גבוהה, רמת גימור גבוהה ואחריות ארוכת טווח". המחירים בהם מדובר נעים בין 2500 ל-7000 שקלים. לפרטים נוספים 1-700-709-880.

ברימאג'. שואב אבק מצלם

ברימאג'. שואב אבק מצלם

בכך לא תמו כל פלאיה של הטכנולוגיה המודרנית. קיים למשל שואב אבק רובוטי המופעל מרחוק באמצעות אפליקציה בסמארטפון שמובנת בתוכו מצלמה. תוך כדי שוטטות עצמאית ברחבי הדירה, הוא שואב ומצלם חדר אחרי חדר ומאפשר לראות מרחוק את המתרחש בבית. המכשיר המדהים הזה יודע לדבר עברית, רוסית, אנגלית וערבית. בין היתר הוא מדווח מתי הסוללה שלו נחלשת או מתי הניקוי הסתיים. בחברת ברימאג', המייבאת את ה- LG HOM-BOT TURBO +שמחירו המומלץ 3490 שקלים, מסבירים שבניגוד לרובוטי הניקוי העגולים, הרובוט הזה מצליח לנקות גם בפינות, כי יש לו צורת ריבוע עם מברשות צד ארוכות. הם מוסיפים שאפשר להפעילו גם מחו"ל כך שכאשר חוזרים מחופשה למשל, מוצאים בית נקי מאבק…

הום סנטר. מתג חכם וויי. פי.

הום סנטר. מתג חכם וויי. פי.

אחרון הפטנטים של הבית החכם, שאציג היום שייך לרשת הום סנטר. בניגוד למכשירי הבית החכם המוכרים, שבאמצעותם ניתן להפעיל מזגן ותנור, דוד מים ותאורה, שעלותם גבוהה מאוד, ניתן למצוא ברשת הזו מתגי SMART GRADE מתוצרת דילאור, שמאפשרים גם הם שליטה במזגן, בדוד המים החמים, מאוורר וכו' בלי צורך להתקין חיווט מיוחד בקירות או בלוח החשמל, אפילו ללא מחשב או בקר ייעודי, אלא רק חיבור לרשת הווי. פיי. הביתית הקיימת. אפשר גם להגדיר את האפליקציה בטלפון החכם, ולאחר מכן להפעיל מכל מקום בארץ או בעולם. להדליק ולכבות, להפעיל טיימר בתנור, להפעיל שעון שבת מחזורי, לתכנת את פעולת דוד המים החמים לפי שעות וימים קבועים, לבדוק אם מישהו הדליק את המזגן או המגהץ ושכח לכבות אותו ביציאה, מדע בדיוני שהופך למציאות קיימת כבר אמרתי? מחיר המתגים האלה המותאמים לשקעים הישראלי נע בין כ-200 לכ-289 שקלים.

 

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.