פורסם by & קטגוריה בריאות, ילדים.

ילד וכלב", כך מקובל לתאר את המשפחה הצעירה הטיפוסית במדינת תל אביב.  אבל האמת היא שברוב היישובים והערים, כולל יהודה ושומרון, מגדלים כלבים הן למטרות שמירה וביטחון והן כחיות מחמד התורמות להעצמה רגשית ואחריות בקרב הילדים. אבל בעוד ההורים מלמדים בדרך כלל את הילדים איך לטפל בכלבים, הם לא בדיוק מודעים לכך שצריך ללמד גם את הכלבים איך להגיב כאשר מופיע בבית תינוק חדש. ד"ר איל נחמיאס, וטרינר ראשי בחברת פורינה ישראל, אומר שגם כאשר מדובר בכלב שכבר פגש בעבר תינוקות, ואינכם חוששים להתנהגותו, צריך לגלות ערנות.

צילום שאטרסטוק

צילום שאטרסטוק

תינוק רך בימים עלול להיפגע מניסיונות משחק תמימים ונטולי כל כוונה רעה, של כלבים פעלתניים ומלאי מרץ.  כלב נמרץ וחברותי עלול למשל להפיל תינוק שזה עתה למד לעמוד, כאשר הוא רץ סביבו או קופץ עליו משמחה. או לגלות תוקפנות אם התינוק נכנס בטעות בינו לבין כלב אחר המעורר בו עוינות או בינו לבין קערת המזון שלו.  האם משום כך צריך לוותר על אחזקת כלבים בבית? ממש לא. הנה שני סיפורים משכנעים מסוג גילוי נאות, או מסוג בדידי הווי עובדה: א. חייה של אחת מחברותיי ניצלו, כאשר היא הייתה עדיין תינוקת בעגלת שכיבה, ואמה הוציאה אותה להתאוורר בחצר הבית שעמד בעיבורי בני ברק, בימים שהעיר הייתה מוקפת עדיין שדות. כלב המשפחה ששיחק בחצר תקף נחש שהחל לטפס על העגלה. סיפור אמתי שיש לו עדים. ב. ארבעה מנכדי גדלים מיומם הראשון על גבעה בהתנחלות מבודדת בשומרון ביחד עם זוג כלבי זאב ענקיים, כאלה שכבר נלחמו לא פעם בחזירי בר המשוטטים בוואדי שמתחת לביתם, והכלבים האלה עדינים כל כך עם כל תינוק חדש המצטרף למשפחה, שגם כאשר הפעוט דוחף את אגרופו לפיהם, במו עיני ראיתי, הם מקבלים זאת בסלחנות וסבלנות הורית. נוכחותם של הכלבים האלה תורמת תרומה עצומה לתחושת הביטחון בבית. מסקנה: חשוב שיהיה כלב, חשוב לא פחות לדעת איך לנהוג בו.   שאלה: האם יש הבדל בין תגובת הכלב המשפחתי לילדים קטנים שהוא כבר התרגל אליהם לבין תינוק חדש? ד"ר נחמיאס: גם אם כלבכם משחק בידידות מושלמת עם ילדים אין לצפות בוודאות את התנהגותו עם תינוקות. ילדים נתפשים בדרך כלל בעיני הכלבים כאנשים קטנים, כלומר כנציגים של המבוגרים הסמכותיים שחייבים לכבד, מה שלא נכון לגבי תינוקות.   שאלה: אז אולי צריך להרחיק את הכלב מהבית כאשר צפוי להגיע תינוק חדש? ד"ר נחמיאס: הסיכוי לכך שהכלב יפגע בתינוק הוא נמוך מאוד לעומת מספר מקרי תמותת תינוקות ממחלות, חנק, תאונות דרכים וכו'. אבל כן צריך להשגיח ולוודא  שהכלב אינו מתעניין בתינוק יותר מדי.   שאלה: עד מתי לבצע השגחה פעילה כזו? ד"ר נחמיאס: קשה לומר מתי ניתן להפסיק את המעקב הצמוד הזה. תלוי בכלב. כך שעדיף להיות זהיר מדי מאשר להרפות מוקדם מדי.   שאלה: האם יש שיטה לחנך כלב מראש להתנהגות נכונה עם תינוק חדש? ד"ר נחמיאס: הנה כמה טיפים: למדו להגיד "לא" בצורה החלטית ולא לוותר עד שהכלב מציית. הפעילו חיזוקים חיוביים. בכל פעם שהכלב מציית ל"לא!" שלכם, תנו עוגייה או משהו שהוא אוהב  לאכול. תרגלו הדמיות.  הציגו לכלב בובה ובצעו לנגד עיניו מה שבדרך כלל מבצעים עם תינוק, כמו החלפת חיתול, עטיפה בשמיכה, הסתובבות בבית עם "הבובה" על הידיים. ומכיוון שכלבים מגיבים בעניין רב לקולות חדשים, ניתן גם להשמיע קולות מוקלטים של תינוק.

 צילום שאטרסטוק

צילום שאטרסטוק

** לאחר הלידה, כשהם הטרייה והתינוק עדיין בבית חולים, ניתן להביא לכלב להריח שמיכות או בגדים שהתינוק לבש על מנת לבצע את ההיכרות הראשונית (לא טיטולים מלאים, כי בטבע הממליטות מלקקות את ההפרשות של הגורים ביסודיות. כלב עלול ללכת רחוק מאד כדי לחפש את הטיטולים המלאים באשפה…) וכאשר האם והתינוק מגיעים הביתה, רצוי שמישהו מבני המשפחה יחזיק בכלב או אף עדיף שהוא ישהה בחדר אחר. רק אחרי שהתינוק מונח בעריסה, יכולה האם לגשת לכלב המשפחתי לברך אותו. כך נמנע מצב בו הוא יקפוץ על האם משמחה כאשר הילוד עדיין בזרועותיה. את המפגש הפיזי הראשון בין הכלב לתינוק עושים כאשר הורה אחד מחזיק את התינוק, וההורה השני מחזיק את הכלב קשור. אם קיים חשש שהכלב ילקק את התינוק, ניתן לשים מחסום לפיו ואז לקרב אותו באיטיות צעד אחר צעד אל התינוק, ולהמתין בכל שלב.  אם הכלב רגוע ואינו קופץ ניתן אף להגיע למצב בו מאפשרים לו לרחרח את התינוק. רק לאחר מספר מפגשים מוצלחים ניתן לתת לכלב ממש להריח את התינוק במגע פיזי. גם אז ניתן להיעזר במחסום לפיו ליתר ביטחון.   שאלה: ומאותו הרגע השניים יכולים להיות זה בחברת זה ללא הגבלה? ד"ר נחמיאס:  למשך מספר ימים עדיין לא צריך לתת לכלב גישה חופשית לתינוק ללא השגחה .במיוחד חשוב לשים לב כאשר התינוק בוכה, צורח או מנענע בידיו ורגליו.  התנהגות כזו של התינוק עלולה להרגיז את הכלב או לעודד אותו למשחק פיזי מסוכן לתינוק.   שאלה: ומה בדבר סיפורים על קנאת כלבים בתינוק, הדומה לקנאת הבכור במשפחה כאשר נולד תינוק "מתחרה"? ד"ר נחמיאס: יש אכן כלבים שדורשים יותר תשומת לב ומרגישים כי הם זקוקים ליותר חיבה  ולכן רצוי לדבר אליהם דקה או שתיים, ביום הופעת התינוק החדש, לתת עוגייה או צעצוע החביב עליהם. פעולות שיתנו לכלב את התחושה כי שהותו עם התינוק היא חוויה חיובית ונעימה.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.