פורסם by & קטגוריה לא מתויג.

פורים ופסח הם שני חגי השתייה הרציניים ביותר בלוח העברי. ארבע כוסות בליל הסדר ועד דלא ידע בסעודת פורים. כמעט כל היקבים בארץ נערכים לכן לשווק את היינות המיוחדים שלהם בעונה הזו של השנה. גם אירועים סביב היין מתאימים לתאריכים האלה, כמו למשל פסטיבל היין "בציר הזמן" שתערוך אוניברסיטת אריאל בימים 3-4 באפריל יחד עם המסלול ללימודי יין במחלקה להנדסה כימית. הבאים יוזמנו ולטעום את התוצרת של המספר ההולך ומתרבה של יקבי יהודה ושומרון, מאזורי היין העתיקים בעולם, כמו יקב פסגות, יקב טורא, יקב גבעות, יקב תום, יקב הר ברכה, יקב כביר, יקב שילה, יקב גוש עציון, יקב גת שומרון, יקב בקוש, יקב צוובנר, יקב דרימיה, יקב תניא, יקב כרמיזן ועוד. הם גם ישמעו הרצאות על תולדות הכרמים, והטרואר (תנאי סביבה) הייחודי שלהם. בין הנושאים הפיקנטיים של ההרצאות בפסטיבל: היקב שהיה למלך הורדוס בהרודיון, מקוואות סמוכים לגתות בשלהי ימי הבית השני, ואיך זיהו את זני הגפן ששימשו לייצור יין בעת העתיקה בארץ ישראל. מסתבר שבאריאל מכשירים ייננים וחוקרי יין, ובשנת הלימודים הבאה תחל שם בנייתו של מרכז ראשון מסוגו בארץ לחקר הגפן. ההשתתפות בפסטיבל כרוכה בתשלום של 69-89 שקלים.

יין אדום בריא? תלוי איך מייצרים אותו

ביחד עם ה"השתיה כדת" בפורים כדאי ללמוד משהו על מחקר שנערך ביחידת מחקר ופיתוח (מו"פ) אזורי מזרח במימון משרד המדע – על יין אדום ובריאות. מסתבר שלא כל יין אדום מיטיב עם בריאותנו, תלוי האופן בו הוא מיוצר. במחקר שבחן את השפעת היין על סוכרת וכבד שומני, מחלות הפוגעות באחוז ניכר מאוכלוסיית העולם, התגלה שאמנם שתיה מתונה של יין אדום (עד כוס ביום), מסייעת להפחתת התחלואה במחלות לב וכלי דם – בתנאי שמדובר ביין מענבים שעברו תהליך ארוך של השריית המיץ עם הקליפות והחרצנים.
לאחר ההשריה היין מסונן מהחרצנים והקליפות, אבל דווקא אלה, המכונים גפת, והם תוצר לוואי של תעשיית היין, הינם בעלי הפעילות הבריאותית המיטיבה ביותר. יין מהשרייה ארוכה הפחית באופן משמעותי את המצב הקדם סוכרתי בקרב נבדקים, לעומת יין בהשריה קצרה, שלא שיפר מדדים קדם סוכרתיים, אלא אף החמיר אותם. אלא שהמחקר כולו נערך על קבוצות עכברים, וכדי שניתן יהיה להסיק מסקנות יישומיות על בני אדם, יש לבצע עוד מחקר קליני נרחב. מעניין האם כאשר יסתיים המחקר הזה נמצא בתוויות על הבקבוקים לא רק מידע על זני הענבים ואחוזי האלכוהול אלא גם על משך ההשריה של הענבים בכל יין.

 

אז אחרי שקיבלנו סוג של לגיטימציה בריאותית לשתות, אחד היינות המומלצים לפורים נקרא "יין מסיבות" (Party Time). משיק אותו יקב העילית "1848" של יוסי שור, דור שמיני של שושלת הייננים גלינא שור, החוגג עכשיו 170 שנה לקיומו של היקב שירש מאבותיו. היין העולה 99 שקלים לבקבוק, עשוי מענבי סירה ארגמן שיושנו בחביות עץ אלון 16 חודשים והניבו משקה ארגמני חזק עם 14.5% אלכוהול.
שור משיק גם אלף בקבוקים ממוספרים של GRAND RESERVE, אחרי יישון בחביות עץ במשך שנה לפני תהליך מיון וההעברה לחביות עץ קטנות למשך שנה נוספת. בחישוב אחרון תהליך ייצור היין נמשך 30 חודשים. כל בקבוק עולה 848 שקלים. לדברי יוסי שור היין הזה נדיר ומתאים במיוחד לאספנים. מבינים מתפעלים מהצבע האדום העמוק ומההרכב של 61% קברנה סוביניון, 18% פטיט סירה, 11% מרלו ו-10% קברנה פרנק המגיעים מהרי הגליל, המקור ליין המשובח ביותר בישראל הודות לאוויר ההרים הקריר והקרקע המשלבת גיר, סלע געשי ואדמת טרה רוסה.

 

יקב 1848. צילום אייל קרן

גם ליקב ברקן יש מוניטין מצוין בתעשיית היין הישראלית וגם מדליות מתחרויות בינלאומיות. ברקן משיק מארז מתנה של שני בקבוקים כשרים לפסח מסדרת ספיישל רזרב יחד עם פותחן, מוזגן, פקק ואקום וטבעת ב-145 שקלים. היינות הם קברנה סוביניון ומרלו שהתיישנו לפחות שנה וחצי בחביות עץ אלון. במארז נוסף מסדרת ספיישל רזרב יש שני יינות – שיראז וקברנה סוביניון, קפסולות אספרסו ו-2 כוסות אספרסו איכותיות ב-150 שקלים.

יקבי ברקן. מארז מתנה

יש לברקן גם מהדורה מוגבלת של יינות בשם "רזרב גולדן אדישן" (מהדורת הזהב) הכוללת קברנה סוביניון מענבי כרם בן זמרה אחד מאזורי הגידול הטובים בארץ. 40 שקלים לבקבוק. ויין הדגל של יקבי ברקן הוא "סופרייר קברנה סוביניון" הנמכר במארז עץ חגיגי ומחירו 225 שקלים לבקבוק.

 

יקב סגל. "היין הפראי"

החדשים של יקב סגל הם יינות סירה ופינו נואר בשם "אשכולות שלמים" שעברו תסיסה של שבועיים כשהם בשלמותם בלי להוסיף שמרים, ולאחר מכן התיישנו במשך 15 חודשים ונמזגו לבקבוקים ללא זיכוך ולאחר סינון גס בלבד. אנשי היקב מסבירים שהם מפעילים טכניקה עתיקת יומין שלא מפרידה את הענבים מהאשכול ולא מועכת אותם, אלא האשכולות תוססים בשלמותם. כך נוהגים עדיין חלק מהיצרנים הקטנים והמסורתיים בבורגונדי ובעמק הרון הצפוני בצרפת. התוצאה היא יין בעל אופי מיוחד המצטרף ליינות נוספים של יקב סגל שנעשים במינימום התערבות. היינות של ההתערבות המינימלית נקראים "יין פראי". מדובר בשרדונה וקברנה סוביניון.
הערת הבהרה: מומחי יינות נוהגים לשלוף אסוציאציות מרקיעות שחקים על הטעם והריח. ביינות "אשכולות שלמים" למשל, הם מזהים פלפל שחור, לבנדר, זיתים שחורים, קפה קלוי ונגיעה של אגוזי לוז. רשימה חלקית כי יש עוד… הזוי? אתם אמרתם. אפשר להסתפק בפסיקה שמדובר ביינות מצוינים. 110 שקלים לבקבוק.

יקב עמק האלה. צילום אייל קרן

התרומה החדשה של יקב עמק האלה למשתה הפורים היא יין עם תווית המציינת שעל כל בקבוק ממנו שיימכר, היקב יתרום עשרה שקלים לעמותת Make-A-Wish Israelהמגשימה משאלות לילדים חולים במחלה מסכנת חיים. מדובר ביין מתערובת (בלנד) של 33% קברנה סוביניון, 28% מרלו, 22% פטי ורדו ו-17% קברנה פרנק. למעשה זה שילוב של כל כרמי היקב שנמצאים בעמק האלה שלמרגלות קיבוץ נתיב הל"ה. צבעו בורדו מבריק, ואותם מומחים שהזכרתי מזהים בו שזיף שחור, דובדבנים, ליקריץ, פירות יבשים, תבלינים ותאמינו או לא…עור. הוא עבר התיישנות בחבית של שנתיים ועולה 89 שקלים לבקבוק.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.