פורסם by & קטגוריה בריאות.

כאבים בעיניים, בראש ובגב, בעיות עיכול, בעיות הורמונליות ואפילו התקרחות. לא להאמין כמה נזקים יכולה לגרום ישיבה ממושכת מול מחשב

כאב ממושך הנובע מישיבה מול מחשב שעות רבות יכול לפגוע גם לטווח הארוך

כאב ממושך הנובע מישיבה מול מחשב שעות רבות יכול לפגוע גם לטווח הארוך

ההתמכרות של מיליוני ישראלים כמעט מגיל אפס למסכי הפייסבוק, הבלוגים והצ'טים, שלא לדבר על הסיכון המקצועי של אנשי הייטק שכמעט נשואים למחשבים, מציגים שני אנשי מקצוע ברי סמכה, פרופסור אור קיזרמן, מנהל מרפאת קנית ועין יבשה בבית החולים ברזילי באשקלון ויועץ למותג לטיפות עינים בפנטן מבית באייר, ואמנון דוייב, מורה לשיטת פלדנקרייז ומטפל בדיקור סיני ויפני ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה", את סכנות ההתמכרות הזו. והם לא רק מזהירים, אלא גם מציעים פתרונות ותיקונים. כך שיש גם חצי כוס מלאה.

בשונה מהעבר, הסטודנטים של היום לא רוכשים מחברות ועטים לפני פתיחת שנת הלימודים האקדמית, אלא מעדיפים לסכם את תכני השיעור בלפטופ (מחשב נייד) או בטאבלט הכי חדיש שרכשו מבעוד מועד. צורת עבודה זו בסביבת כיתה ממוזגת במוסדות הלימוד במשך שעות ארוכות יותר מול מסכי המחשב מובילה להשלכות בדמות עייפות כרונית בעיניים, טשטוש ראייה וצריבה. מדבור בתופעה מודרנית המוגדרת כאחת הסיבות המרכזיות לפניות לרופאי עיניים. כ-25% מהפונים עושים זאת "באשמת" המחשבים.
יובש בעיניים פוגע באיכות הצפייה בטלוויזיה, בקריאה, בנהיגת לילה, וכמובן בעבודה מול מחשב. אדם עם עיניים יבשות מרגיש עייף, למרות שהוא לא, ובמהלך היום נוהג עצום עיניים לעתים מזומנות, דבר שיכול לפגוע קשות באיכות החיים ובתפקוד היום יומי. גם שהות ממושכת בכיתות ממוזגות תורמת להתאיידות של שכבת הדמעות המגינה על העיניים וושומרת על רטיבותן. רופאי עיניים כיום הגדירו את התופעה כ"תסמונת הצפיה במחשב" (Computer Vision Syndrome -CVS). לפי מחקרים שנערכו לאחרונה מדובר בכ- 70% מהעובדים מול מסכים המרגישים יובש בעיניים. הכוונה לכל סוגי המסכים: מחשבים נייחים, לפטופים, טאבלטים, מסכי טלוויזיה, סמארטפונים ועוד. רוב משתתפי המחקרים האלה דיווחו על מינימום 3 שעות ביום מול מסך. אגב, תסמונת ה CVS עלולה להוביל לא רק ליובש בעיניים, אודם, גרד וראיה מטושטשת, אלא גם לכאבי גב, צוואר וכתפיים וכאבי ראש.
מבחינה רפואית, ככל שהעין יבשה יותר, כך ריכוז המלחים בדמעות עולה והתוצאה היא רעילות ונזק לתאי הציפוי על שטח העין ולעתים לדלקת כרונית. עייפות בעיניים גורמת לעתים גם לראית קווים והפרעות ראיה אחרות, עודף מצמוץ\ קושי לפתוח עיניים בבוקר, הפרשות עיניים ועוד.

אז מה עושים? דבר ראשון לשנות את רקע המסך מלבן בוהק לאפור ולצרף מסנן המפחית את רמת הסנוור של המסך. צעד שני: ניקוי האבק המצטבר על המסך לעתים קרובות. צעד שלישי: מיקום המסך בזווית ישרה אל מול הפנים ומעט מתחת לגובה העיניים. לא מומלץ להטות מסך. צעיד רביעי: מרחק מספיק בין עיני המשתמש והמסך. צעד חמישי: הגדלת אותיות הטקסט.
כמו כן מומלץ להקפיד על מצמוץ תכוף יותר ועשיית הפסקות יזומות בשיטת ה- 20-20-20: כל 20 דקות יש לקחת הפסקה של 20 שניות ולהסתכל על משהו רחוק במרחק 20 מטרים ממך. אפשרות אחרת זה לסגור את העיניים ל-20 שניות כל חצי שעה. במקרים קשים קיימים גם משקפיים מיחודים להגנה על העיניים מהתאורה החזקה של מסכי המחשב.
המלצה נוספת של פרופסור קיזרמן היא להזליף תחליפי דמעות (דמעות מלאכותיות), אבל לבדוק תחילה האם הם מכילים חומרים משמרים שאסורים לשימוש ממושך ואף יכולים להחמיר את הנזק לפני שטח העין. תחליפי דמעות מתקדמים יותר מכילים פרו ויטמין B5 וחומצה היאלורונית המאפשרת הצמדות טובה של הנוזל לפני השטח של הקרנית, וגם לא מכילים חומרים משמרים. תחליפי הדמעות מיוצרים כנוזל, ג'ל או משחה. ההבדל העיקרי ביניהם הוא בצמיגות. תכשירים עם צמיגות נמוכה טובים למקרים קלים של יובש ולשימוש במשך היום מאחר שהם מטשטשים פחות את הראייה. ככל שהיובש מחריף, יש צורך בתכשיר צמיג יותר ועדיף להשתמש בהם לקראת השינה.
וחשוב לזכרו כי במצבים של יובש בינוני עד קשה רצוי מאד להיוועץ ברופא עיניים מומחה לעין יבשה. המחשב עושה צרות? פלדנקרייז יעזור

אמנון דוייב, מורה לשיטת פלדנקרייז מתייחס לתופעות אחרות של העבודה מול מחשב, בעיקר כשהישיבה אינה נכונה – גב כפוף, כתפיים מורמות ויד מקובעת על העכבר. עוד מאפייני ישיבה לא נכונה: הכיסא נמוך מדי והמקלדת גבוהה מדי. התאורה בחדר לא מספקת וגורמת לעיניים להתאמץ יתר על המידה. המחשב ממוקם בצד השולחן, וצריך לכוון אליו את הראש ימינה או שמאלה. גם היד המתפעלת את העכבר עלולה לגרום למתח בשרירי היד, הצוואר, הראש והשכמות, לגרור חוסר איזון בצד אחד של הגוף – ומכאן, הדרך לכאבי גב וגוף קצרה.
כל אלה עלולים לגרום לא רק לכאבי ראש אלא לסחרחורות, לכא בבחוליה העליונה בעמוד השדרה המצויה מתחת לראש, לעוקם ולכאבים בגב, באגן, ברגליים ובברכיים. לתחושה של נימול בידיים ובצוואר, אפילו לפגיעה תפקוד המוח.
וחוקרים הסבורים שאפילו ההתקרחות המואצת בקרב גברים רבים בימינו היא תולדה של חוסר איזון גופני: כי כשאגן לא נמצא בזווית הנכונה מתחת לחוליית האטלס, נוצר לחץ על בלוטת יותרת המוח.

אז מה עושים? בנוסף לטיפות עיניים, משככי כאבים ובנוגדי דלקת, אומר דוייב, הפנימו מה שמלמדת שיטת פלדנקרייז איך להפעיל נכון את הגוף. אדם שאינו מיומן מפעיל בעת עבודה מול מחשב את כל הגוף, מאמץ יותר מדי חלקים ואברים ללא כל צורך. כך גם בעת העבודה עם העכבר. כשכל המחשבה מתנקזת אל האצבע, נוצר סביב פרק כף היד מתח רב, שעובר מהיד אל הכתף, אל הגב וכך הלאה. בפלדנקרייז לומדים לשבת נכון, לארגן את סביבת העבודה כך שירד הלחץ מחוליות הגב והצוואר, וגם מהעיניים. לנשום נכון ולהניע את הידיים בתנועות מודעות ונינוחות יותר. ואפשר גם לשקול טיפול בדיקור.
אם מדובר בחולשה גופנית, מומלץ להתחיל בדיקור, ואם הבעייה היא חוסר ארגון תנועתי אבל האדם בריא, מתחילים בלימוד יציבה וישיבה נכונה מול המחשב.
כמה זמן נמשך טיפול כזה עד שרואים תוצאות?
אמנון דוייב: לטיפול בכאבי גב שהם תוצאה של נזקי מחשב מומלץ לקחת בממוצע 7-8 שיעורים פרטיים של פלדנקרייז, ואז לעבור להתעמלות בקבוצה.
לכאב כרוני יהיה צורך ב- 10-12 שיעורים.
ובלי קשר לטיפול מקצועי, הנה כמה טיפים לישיבה נכונה שיחסכו מכם כאבים:
• מקלדת בגובה נכון (נמוך מבית החזה) כדי להקטין מאמץ על הידיים. המבחן הוא שהכתפיים לא יורמו לכיוון האוזניים ושהידיים יישארו משוחררות ורפויות.
• המסך בגובה נכון, כף שהראש והצוואר לא ירכנו קדימה, ולא תהיה תחושה של התאמצות.
• מדי פעם הסיטו את המבט לכיוונים אחרים כדי לשחרר את העיניים ממיקוד יתר. עשו עם העיניים תנועות עיגול – למעלה, הצידה, למטה ולמרכז.
• הרגליים צריכות להיות מונחות על הרצפה, בנוחות. הברכיים – בקו ישר עם האגן.
• קומו מדי פעם מהכיסא, והתהלכו בחדר.
• שחררו מדי פעם את פרק היד, בעיקר את היד העובדת עם העכבר. מתחו את האצבעות, עשו תנועות ארוכות.
• בעמידה בפיסוק ברוחב הכתפיים הביטו על יד ימין, עשו סיבוב גדול עם היד כשהיא צמודה לגוף, ולוו אותה במבטכם מעל הראש, אל התקרה, לאחור וחזרה למקומה. כעת עשו את הסיבוב לצד השני – כשאתם מסתכלים כל הזמן על היד. חזרו על הפעולה עם היד השנייה.

כותב המאמר הוא פרופ' אור קיזרמן, מנהל מרפאת קרנית ועין-יבשה בית-חולים ע"ש ברזילי, אשקלון, יועץ לבפנטן טיפות עיניים מבית Bayer

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.