פורסם by & קטגוריה טיולים, ילדים, פנאי, תרבות.

שני גנים גדולים בלבד זכאים לתואר "הגן הקסום" בימים אלה. בכל אחד מהם נפתחה באחרונה תערוכה מיוחדת במינה. הראשון, גן המדע של מכון דוידסון לחינוך מדעי השוכן במתחם מכון ויצמן ברחובות, שם יכולים ילדים ומבוגרים ללמוד בצורה בהירה, משעשעת ומרתקת בתערוכה הנקראת "חי, צומח, דומה – ההמצאות שמחקות את הטבע", על התופעה המופלאה של הביו-מימקרי.

גן המדע של מכון דוידסון לחינוך מדעי  במתחם מכון ויצמן ברחובות

איך בעלי חיים מחקים צמחים, וצמחים מחקים בעלי חיים, ובני אדם לומדים ומחקים מהם שיטות לריפוי ובנייה, בכך עוסקת תערוכת "חי, צומח, דומה". דוגמה אחת מיני רבות: מחקר שגילה את המבנה המיוחד, הרב שכבתי, של הצבתות החזקות של העקרבים, הוביל את האנושות ליצירת חומרים חזקים לא פחות. באגפים ובאולמות השונים של התערוכה, מבעד למשקפות מיוחדות מודגמת דרך הראייה של ציפורים וחרקים, במעבדה לחדשנות שבתוך מתחם דמוי כיפה שקופה המחקה אקוספרה, מתגלים סודות של צמחים, דגים, דבורים וחרקים נוספים.

גן המדע של מכון דודיסון ברחובות. לומדים תוך התנסות ושעשוע

בסדנאות יצירה לומדים הילדים איך בונים מיקרוסקופ, איך גורמים לאצטרובל להיפתח, איך מדליקים נורה מבלי לחבר אותה לחשמל, איך לומדים עד כמה הסקוטש חזק, ובחצר הגדולה של הגן מתאמנים בהפרחת בועות, בהרמת משאות, בתהלוכה משעשעת המדמה מסע של נמלים. קולות מוקלטים, אורות מתחלפים, בועות סבון, וכל אמצעי הלמידה החדשניים מגויסים כאן כדי לגרות את הקטנים ללמידה, שיטות שהלוואי שניתן היה ליישם אותם בבתי הספר בארץ. אבל עד אז, כדאי לפחות לראות אותם בגן הרחובותי בחודשים יולי, אוגוסט, ימים א'-ה' מ-9:00 עד 18:00. בימי שישי סגור.

הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים. תערוכת פליימוביל מסביב לעולם. מבקר ו"חבר"

הגן הנוסף ששורה עליו אווירה קסומה, הוא הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם בירושלים, שם נפתחה בימים אלה תערוכה בשם "פליימוביל מסביב לעולם". כבר בכניסה מקבל את פני הבאים שחקן לבוש כפיראט, המחלק דרכונים שצריך להחתים בכל תחנות הגן. תחנות המסע עוברות בכפר אינדיאנים, בעיירת מערב פרוע, במבצר אבירים, ליד כבאית אש, בתוך אמבולנס של מד"א, משחקייה ממוזגת עם עשרת אלפים חלקי פליימוביל, ומסלול אתגרי בסגנון נינג'ה שכל הילדים וגם חלק מהאבות, מתלהבים ממנו במיוחד. התערוכה משתרעת על פני 150 דונם של הגן הגדול ותישאר פתוחה עד סוף החופש הגדול. בימים ראשון עד חמישי מ-9:00 עד 13:00 ומ-16:00 עד 21:00 ובימי שישי מ-9:00 עד 13:00. המחיר לפני הנחות ומבצעים: 89 שקלים מגיל שנתיים.
בין האטרקציות המיוחדות בגן הזה אזכיר עוד סרטון פליימוביל ב"ארמון המלך" שם הילדים יכולים לעבור גם הכשרה בירי כדורי ג'ל, הליכה על גשרים וחבלים מתנדנדים, ערסלים גדולים, זריקת לאסו, קליעה למטרה בחץ וקשת, שביל תחרות ריצה, סינון עפרות בערוץ מים כדי לגלות גרגרי :זהב", מפגש עם איש מד"א המסביר את תפקידיו בתוך אמבולנס, מפגש עם לוחם איש ליד כבאית ולבישת בגדי כבאים, ותוך כדי כל אלה, סופגים את מראות אלפי העצים, הצמחים והפרחים בתאורה המיוחדת שיצר אמן התאורה גיל טייכמן.

הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים. קליעה למטרה בחץ וקשת 

ב

הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים. מסלולי אתגרים בסגנון נינג'ה

 

בדרך כלל אני לא פוקדת בחופש הגדול קניונים בגלל המהומה והצפיפות של מאות ולעתים אלפי הילדים וההורים המגיעים הודות לבילוי החינמי שהם מציעים – אבל במקרה של איגלו הקרח שהוקם בארנה בהרצליה מול מעגן היאכטות, אחרוג מהכלל הזה. במחיר כניסה של 20-30 שקלים נכנסים לאיגלו ומרגישים כמו אסקימוסים בקוטב הצפוני. מה יותר מרענן מזה. מדובר בשתי כיפות ענקיות שבתוכן יש מכונות ייצור שלג.

האיגלו בארנה, הרצליה

במבואה לאטרקציה הזו רואים סרט קצר על המשמעות האקולוגית של השלג, ועל תהליך היווצרותו של שלג, ולאחר מכן נכנסים למשטח מלא שלג טרים שבו אפשר לבנות בובת שלג, לייצר כדורי שלג, ומדי פעם לזכור בזרנוק של שלג רך המומטר מן המכונה. כדי למנוע צפיפות ייכנסו בכל פעם רק 70 מבקרים וזמן הבילוי המאושר להם יהיה 45 דקות. הטמפרטורה בתוך האיגלו תעמוד על כ-18 מעלות כך שצריך לבוא בלבוש מתאים, כולל כפפות ונעליים סגורות, והמקום ייפתח ב-10 באוגוסט ויישאר פתוח עד החגים.

"

"מפצח האגוזים", קרקס על הקרח מוסקבה. צילום אנדריי סמירנוב

מפגש מסוג שונה עם הלובן הצונן יזמן ה"קרקס על הקרח ממוסקבה" שיחזור לישראל ב-18 ביולי, עם הבלט "מפצח האגוזים", לפי המוזיקה של צ'ייקובסקי. המופע הזה משלב קרקס, תיאטרון והחלקה על קרח, עם חבלים, חישוקים ואקרובטיקה (כפי שראיתי בביקור הקודם של הלהקה בקיץ שעבר), כשעל הבמה יורד מלמעלה שלג אמתי. ילדים מגיל שנתיים יכולים להתרגש וליהנות מן החוויה. הלהקה תעבור בין היכלי התרבות בארץ מצפון עד דרום מנצרת עילית עד באר שבע והכרטיסים יעלו 135-235 שקלים.

גן גורו. גן החיות האוסטרליות בעמק המעיינות

גם חוויות ליליות מתאימות לבילוי משפחתי בחופש הגדול, ואחת מהן מזומנת בגן גורו – גן בעלי החיים האוסטרלים בעמק המעיינות הסמוך להר הגלבוע. בחופש הגדול מציעים שם סיור לילי מודרך לאור פנסים, מול להקת עטלפי פירות, להקת קנגורו שמותר לללטף ולהאכיל, בעלי חיים פעילים בלילה כמו חיית הכיס הקטנה שוגר גליידר, ולטאות כוח גדולות. יש במקום גם מבוך דינוזאורים (בובות ענק מתנועעות ומשמיעות קולות), והמבקרים מוזמנים לפצח כתב חידה עתיק שהשאירו כאילו האבוריג'ינים,תושביה המקוריים של היבשת החמישית. הסיור הלילי המתחיל בשעה 19:30 עולה 59 שקלים מגיל שנתיים. וחייבים הרשמה מראש. אטרקציה נוספת, שאם אתם כבר שם כדאי לשקול, הוא סיור בין ערביים משולב במסלול הליכה בין המעיינות הטבעיים שחלקו גם רכוב ומודרך במאה שקלים לאדם.

"חיות ליל קיץ" במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב. צילום ענבל מרמרי

עוד חוויה לילית ממתינה במוזיאון ארץ ישראל ברמת אביב בתל-אביב בשם "חיות ליל קיץ". ניצבים שם כ-30 פסלי עץ ומתכת המזכירים בעלי חיים, וביניהם טווס, פיל, חרגול, נחש, אריה, סוס, תנין, לטאה ועוד. הם נוצרו בדמיונם של האמן אהרל'ה בן-אריה והסופרת ומאיירת עינת צרפתי וניתן לטפס עליהם, להחליק או להתנדנד. חלקם מתנשא עד לגובה שישה מטרים. זהו מעין מיצב המשלב פארק שעשועים וגן חיות קדמוני. בחלק מהיצירות הילדים יכולים לגרום להן לפרוש כנפיים, לכשכש בזנב או לפתוח את הפה. התערוכה כוללת גם ערכת חיות לכל ילד בסדנת יצירה אמנותית, ספרון מאויר לכל משפחה והשתתפות בחידון גדול נושא פרס. היא תהיה פתוחה מ-20 ביולי 2019 עד 31 באוגוסט בשעות 18:30 עד 21:30 ובמכירה מוקדמת מחיר כניסה הוא 75 שקלים ליחיד ו-275 שקלים למשפחה של 4 נפשות.

 

 

פסטיבל הכדורים הפורחים בפארק הבשור, צפון הנגב. צילום תמרה כהן

בשבוע האחרון של אוגוסט,  ממתין פסטיבל הכדורים הפורחים בגן הלאומי פארק הבשור בצפון הנגב. בנוסף לקסם המרתק של כדורי ענק פורחים בשלל צורות וצבעים, יהיה שם מופע לילה בשם NIGHT GLOW עם אקרובטים שיבצעו פעלולים מתחת לכדור פורח. הכדורים מגיעים מכל העולם ואחד המדהימים שבהם, מתנשא לגובה 40 מטרים, האירוע יתחיל בשעות אחר הצהריים ויימשך בשעות החשיכה שאז הכדורים המוארים מדהימים ביופיים. יהיו בשטח גם אמני בועות וחישוקים ובלונים, אקרובטים וליצנים ומי שיישאר כל הלילה ועד הבוקר (אפשרית שם לינת שטח), יראה איך מנפחים את כדורי הענק ויצפה בצניחה מכדור פורח. מחיר האירוע מגיל שלוש הוא 149 שקלים. ברכישה משפחתית של 4-6 כרטיסים המחיר הוא 125 שקלים לאדם. המחירים האלה כוללים לינה וצפייה בכל המופעים אבל לא טיסה בכדור פורח. קחו בחשבון גם שהטסת הכדורים מותנית במזג האוויר ומצב הרוחות בתאריך הפסטיבל. כך שרצוי לעקוב אחריו באתר האינטרנט.

"אלומיני". צילום כפיר בולוטין

עוד באוגוסט יתקיים "אלומיני" – מופע אינטראקטיבי קסום לכל המשפחה שיעלה במוזיאון תל אביב לאמנות. תנועה, מוסיקה, הומור וחוויה ויזואלית עוצרת נשימה באמצעות צינורות אלומיניום ענקיים, גמישים ורבי חוליות המזכירים חיות קדמוניות וקמים לתחיה ותנועה ויוצאים במחולות לקול צלילי מוסיקה. יש עלילה למופע, אבל לדעתי מה שמרתק והופך את המתרחש על הבמה לאירוע בלתי נשכח, ואני זוכרת זאת מצפייה באלומיני בשנים קודמות, זה המראה של דוממים מתנועעים, רוטטים, מתעוותים ומתעגלים, מעוררים תחושות של חייזרים ומסתורין בלתי מובן, אבל מרגש ורב חושי. יוצרי המופע שזכה להצלחה עולמית, אומרים שכוונתם להראות אלגוריה לעולם הנשלט על ידי איסוף וצרכנות, אבל מתוך התנסות בצפייה בחברת ילדים, כאמור בשנים קודמות, התרשמתי שהעיקר הוא הפלגות הדמיון והוויזואליה הסוחפת המרחיבה אופקים של תפיסה וחישה. המופע יעלה בימים 20-22 באוגוסט במוזיאון תל אביב כאמור, ומחיר מלא לכרטיס לפני הנחות ומבצעים הוא 109 שקלים.

מוזיאון המוזיקה העברי בירושלים. צילום שרונה ילוז

ולא ניפרד מהחופש הגדול בלי לחוות את ייחודו הבלעדי של מוזיאון המוזיקה העברי בירושלים – קוקטייל מקורי של תיאטרון, היסטוריה ומוסיקה, התנסות אינטראקטיבית בנגינה בכלים שונים, ולקינוח סיור וירטואלי בבית המקדש בעזרת משקפי מציאות מדומה. לא תמצאו שילוב שכזה באף מוזיאון אחר בארץ, המעשיר את הידע של המבקרים, כולל הטף, בהיכרות עם הצלילים של הזורנה הכורדית, הזארב הפרסי, הרובאב הבוכרי, הפאנדור הקווקזי, רשימה חלקית. כל ילד מגיל 10 ומעלה מקבל טאבלט המנחה אותו בין החדרים והמוצגים, והמדריכים מעודדים את כל הגילאים לרקוד ריקודי חתונה ושמחות משפחתיות נוסח עדות ישראל ממזרח אירופה עד צפון אפריקה, מהודו ועד אתיופיה, מעירק ועד אנדלוסיה. למבקרים מאפשרים גם לתופף בתופים אפריקנים, לתקוע בשופרות תימניים, ללמוד מה מאפיין כלי פריטה שונים ממרוקו, אנדלוסיה, ועד כינורות הכלייזמרים, ולשוטט בהדרכתו של שחקן מחופש ל"סבא לוי", המספר סיפורים על תולדות הקהילות ומסורותיהם במהלך הדורות. מי שמעוניין לובש ומצטלם בבגדים יהודיים מסורתיים ועתיקים, משתתף במשחק אינטראקטיבי, וכאמור צופה במשקפי מציאות מדומה בכןהמחפ ןבלוויים המקריבים, מעלים מנחה, מנגנים ושרים בבית המקדש. החוויה שמעניק המוזיאון הזה, מתוך התרשמותי בביקור בו בחברת ילדים, היא בין החזקות ביותר שיש בארץ. בחודשים יולי ואוגוסט בימים ראשון עד חמישי פתוח מוזיאון המוזיקה מ-9:30 עד 20:00, ובימי שישי עד 14:00. אזרח ותיק וילד – 40 שקלים. מחיר רגיל – 50 שקלים.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.