פורסם by & קטגוריה הצגות וסרטים, טיולים, ילדים, פנאי, תרבות.

"החופש הקטן" של חול המועד סוכות, מצטמצם השנה לשלושה ימים נטו, שלישי, רביעי וחמישי. ועל שלושת הימים הללו מסתערים עשרות מוקדי פעילות, שעשועים ואתרים הממתינים לנו ולילדינו. במה בוחרים? תלוי בהעדפה המשפחתית בין טבע לעיר, פארקים למוזיאונים, היסטוריה עתיקה לשעשועים חדשים. אבל על מקום אחד לא הייתי מדלגת בשום אופן: רמלה. רמלה? התאומה הסיאמית של לוד, אותה רמלוד עם הסטיגמות של הזנחה ופשע? כן. תשכחו מהתדמיות ולכו אל הדבר האמתי. נסעתי לשם מסויגת – חזרתי מתפעמת.

מצבה על קברו של הארי פוטר בבית הקברות הבריטי ברמלה

מצבה על קברו של הארי פוטר בבית הקברות הבריטי ברמלה

בשביל מה שיש ברמלה נוסעים אלפים לחו"ל, בלי לדעת שהזהב מתגלגל להם מתחת לאף. זהב פשוטו כמשמעו. במוזיאון העירוני של רמלה יש שולחן זכוכית משוריינת עם מאות מטבעות זהב טהור מהתקופה שהעיר הייתה בירת השלטון המוסלמי והגדולה ביותר בארץ ישראל. ילדים מוזמנים לייצר לעצמם במוזיאון מטבעות במו ידיהם, מבוגרים יכולים להתפעל מהמסגד הגדול ביותר בארץ, ברמלה, לא בירושלים. וילדים ומבוגרים ביחד, יכולים לחפש את קברו של הארי פוטר בבית הקברות הבריטי העצום (ארבעת אלפים מצבות של חיילי שני מלחמות העולם) שגם הוא, כמה מפתיע, שוכן ברמלה. מתברר שהארי פוטר היה שמו של חייל בריטי שלחם באזורנו הרבה לפני שג'יי. קי. רולינג הדביקה את שמו לילד הקוסמים הממושקף שהמציאה.

אוצר מטבעות הזהב הטהור במוזיאון רמלה

אוצר מטבעות הזהב הטהור במוזיאון רמלה

וזוהי רק ההתחלה. בעלי כושר פיזי ואהבת אתגרים יכולים לטפס 110 מדרגות בתוך המגדל הלבן שבנו הממלוכים ששלטו בארץ, ולראות ממרומיו ביום בהיר מהים של יפו עד באב אל וואד, או לשוט בסירה קטנה בבריכת הקשתות התת קרקעית (שצילמו בה את סדרת הטלוויזיה "חסמבה" עם שלמה ארצי וזאב רווח). אוהבים לאכול? בשוק המקורה של רמלה, שכולו כשר, טעמתי את בורקס התרד הכי טעים מעודי, וגם דגים מלוחים וזיתים ופריקססה טוניסאי, המתחרים בכל היצע אותנטי אחר. המלצה לסוכות: קנו כרטיס של 6 טעימות בשוק פלוס כניסה ל-3 אתרים ב-69 שקלים במוזיאון או באינטרנט, או כרטיס כניסה ל-3 אתרים ולמשחק "מחפשים את המטמון" (22-25 שקלים). הפרסים יהיו מצלמות דיגיטליות.

 בריכת הקשתות התת קרקעית. רמלה

בריכת הקשתות התת קרקעית. רמלה

אמנות מתקשרת לכם עם רמלה? החליפו את הדיסקט. במנזר הפרנציסקני בעיר שבו התאכסן נפוליאון בשנת 1799 (אגדה המקומית מספרת שמחלון חדרו ירה נפוליאון במואזין שניצב במסגד הסמוך, כי הוא הפריע לשנתו), מתנוסס ציור בן 500 שנה של צייר הרנסאנס המפורסם טיציאן. זהו, לא צריך לנסוע לרומא או פריז כדי לראות טיציאן אמתי.

סוסו הנחושת של ניהאד דאביט. רמלה

סוס הנחושת של ניהאד דאביט. רמלה

וגם פסל מקומי יש ברמלה. ניהאד דאביט המארח בסטודיו שלו תיירים. בין היתר רואים אצלו סוס ענק מחוטי נחושת ועצים שכל עלעליהם עשויים פיסות נחושת. אבל את פסל הבד הענק של שמלת כלה בגובה כמה מטרים, שהכין לביאנלה לאמנות ירושלמית, תצטרכו לנסוע למגדל דוד בירושלים. בכל מקרה כדאי לגלות את נפלאות העיר הבלתי צפויה הזו באמצעות סיורים מודרכים עם שחקנים המגלמים דמויות היסטוריות שפקדו את העיר לדורותיה (75-85 שקלים כולל האתרים), ולשם כך חובה להירשם מראש: 08-9292650 או tour@goramla.com

במנזר הזה נמצאת תמונה מקורית של טיציאן מהמהאה ה-15. וגם נפוליאון ישן כאן

במנזר הזה נמצאת תמונה מקורית של טיציאן מהמהאה ה-15. וגם נפוליאון ישן כאן

נסעתם דרומה עד רמלה. המשיכו להדרים עד אשדוד. במוזיאון אשדוד לאמנות מתקיימת תערוכת "הים האחרון" ובמוזיאון לתרבות הפלישתים יתקיימו סדנאות מוסיקליות הכוללות בניית כלי נגינה עתיקים ונגינה משותפת עליהם. אטרקציה מרנינה לילדים ב-35 שקלים כולל מלווה מבוגר הנכנס חינם.

ומכאן, עוד יותר דרומה, לשוק הנבטי בגן הלאומי ממשית, שהוא אתר מורשת עולמית ובחול המועד ימתינו שם לבאים קדרים ומלבני לבנים, שחקנים ונגנים, מספרי סיפורים ומופעי מחול, חינם למנויים של החברה להגנת הטבע. ולמשלמים כל אלה כלולים במחיר הכניסה לאתר.

פארק הצפרות הבינלאומי. אילת

פארק הצפרות הבינלאומי. אילת

את המסע דרומה נקנח בפארק הצפרות הבין לאומי באילת. החברה להגנת הטבע תקיים בו בסוכות סיורי חינם לצפייה במאות מיליוני ציפורים הנודדות דרך ארץ ישראל לאפריקה.

סיור חומות כחלק מהעלייה לרגל. ירושלים

סיור חומות כחלק מהעלייה לרגל. ירושלים

באחד משלושת הרגלים אי אפשר לדלג על ירושלים כמובן. מאות אטרקציות בעיר. רובן מוכרות ומפורסמות. אזכיר רק קומץ. במוזיאון הרצל יתקיים הפנינג ציונות הכולל מופע אור קולי על חיי חוזה המדינה, מותאם למשפחות עם ילדים (גילאי 6-10), וסיורים קלילים בהשתתפות שחקנים מקצועיים, כדי לא לעייף, על עוד מנהיגים ולוחמים שהשפיעו על ההיסטוריה של המדינה כמו זאב ז'בוטינסקי, חברי מחתרת ניל"י, גולדה מאיר ואחרים. 20-35 שקלים. חייבים תיאום מראש. ויש גם מסלול חובה על טיילת החומות, כולל מערת צדקיהו מלווה בנגינה ומדריך שחקן. חוויה בלתי נשכחת. 18-35 שקלים. אגב, אפשר גם לטייל עצמאות בחלק מן החומות במחיר מיוחד לחול המועד של 5-10 שקלים.

 בית הבד של הגולן במבנה בסגנון ימי הביניים

בית הבד של הגולן במבנה בסגנון ימי הביניים

ומה בצפון. נתחיל בקצה העליון. רמת הגולן. המומלץ שלי: מרכז המבקרים "בית הבד של הגולן" – מפעל אקולוגי לייצור שמן זית הממוקם בקצרין במבנה מאבן בזלת מקומית הנראה כמו לקוח מסיפורי אבירים. יש סרטון על הזית, התנסות מעשית בסבון פילינג זיתים, וחנות עם 60 מוצרים המופקים מזיתים ושמנם. 14 שקלים לאדם.

בגן הלאומי ציפורי, תצוץ בחול המועד עיר מתקופת השנה עם שוק אמנים ובעלי מלאכה בסגנון התקופה הרומית, כולל שני בתי מדרש. חינם למנויי החברה להגנת הטבע.

כדורים פורחים במעיין חרוד

כדורים פורחים במעיין חרוד

נגנבים על כדור פורח. חברת סקיי טרק מפיקה בחול המועד את פסטיבל הכדורים הפורחים הבינלאומי החמישי בגן הלאומי מעיין חרוד למרגלות הגלבוע באזור עמק יזרעאל, עם כ-30 בלונים פורחים בצורת בעלי חיים ענקיים ומופע של צניחה חופשית. לילדים מציעים גם מתנפחים, מופע זיקוקים וסדנאות הפעלה.

סוסים דוהרים בעפולה

סוסים דוהרים בעפולה

מעדיפים סוסים? בגן הלאומי קיסריה יתקיים מופע מרכבות סוסים עם רוכבים מקצועיים עוטי מדים בסגנון המלך הורדוס חינם למנויי החברה להגנת הטבע, ובפארק עפולה יתקיים פסטיבל סוסים עם מופעי רכיבה, תחרויות בין רוכבים, תצוגת אילוף סוסים, קפיצת ראווה ורכיבה אמנותית, תפאורות בסגנון המערב הפרוע, רכיבה על סוסי פוני וסוסים מכאניים, כפר אינדיאני, תיאטרון בובות ועוד. טלפון לבירורים: 03-7287070.

סופר מן וספיידר בהיכל הקרח חולון .צילום אדוארד קפרוב

סופר מן וספיידרמן בהיכל הקרח חולון .צילום אדוארד קפרוב

ואיפה עוד לא היינו? באזור המרכז. למשל בהיכל הקרח Ice Peaks בחולון. בחול המועד נערכים בו מופעי אקרובטיקה והחלקה אמנותית בנוסף לבילוי המשפחתי של החלקה עם נעלים מיוחדות, קסדות ומגנים שמקבלים במקום. הילדים משלמים, המלווים נכנסים ללא תשלום.

תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער בפסטיבל ע"ש ירון

תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער בפסטיבל ע"ש ירון ירושלמי

 

בקרקס פלורנטין בצומת הכפר הירוק יכולים הילדים ליהנות מהמחזמר המשולב במופעי קרקס אקרובטיים "מסביב לעולם ב-80 יום בקרקס" בכיכובם של אורי בנאי וציון אשכנזי (מ"כוח הקצב"). המתחם כולל סדנאות, ליצנים ופינות יצירה מגוונות. 65-79 שקלים במכירה מוקדמת, 110 שקלים ביום האירוע. לפרטים: http://www.florentinecircus.co.il/ או 03-6483811. ובאולמות שונים בתל אביב (מרכז דוה"ל, אודיטוריות רוזין, בית החייל, בית פרנקפורט, המוזיאון לאמנות ועוד), יתקיים פסטיבל ההצגות לילדים ע"ש הצנחן ירון ירושלמי זו הפעם ה-11, עם 21 הצגות של תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער. שלוש מבין ההצגות יעלו בהופעת בכורה: 'טובים השניים' , 'זהבה ושלושת הדובים' ו'אפקט הפרפר'. המחירים: 40-90 שקלים. לפרטים: www.porat-theater.co.il או: 03-5111444 שלוחה 9 מחירים: 40 – 90 ש"ח

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.