פורסם by & קטגוריה חגים, ילדים, צעצועים.

שלוש תערוכות גדולות, טוי טיים, שחק נא וגטר קונסיומר התקיימו באחרונה במטרה לעורר את ענף הצעצועים מתרדמתו, לקראת חנוכה (עיתוי מסורתי לרכישת משחקים וצעצועים חדשים לילדים), ופורים. ניתן היה לראות בהן משחקי קופסה חדשים, פאזלים, שעשועים לקידום ידע ומיומנויות בגיל הרך, קוביות ובובות וערכות הרכבה. אבל מה שלכד את תשומת לבי הייתה התעצמות טרנד הוונדר-וומן.

מואנה ובתה. נסיכות לוחמות ממוצא פולינזי. בובות דיסני חדשות שהוצגו בתערוכת טוי טיים

מואנה כתינוקת ומואנה בתמונה כנערה בת 16 נסיכה לוחמת ממוצא פולינזי. תערוכת גטר קונסיומר

קידום מושגי הפוליטיקלי קורט דרך פינת המשחקים בגן וחדר הילדים בבית מושפע לא רק מהפוליטיקה אלא  מהסרט החדש של דיסני, מואנה, שהגיע לבתי הקולנוע, הגיבורה היא נסיכה פולינזית לוחמת היוצאת לשחרר את בני עמה. יש כבר בובות ואביזרים של מואנה, ובמקביל למודעות לזכויות מיעוטים ובני כל הגזעים, יש גם בובות של נסיכות שחורות. דיסני מכה כנראה על חטא הפגיעה בתקינות הפוליטית של עשרות שנות ברבי הבלונדית הדקיקה האולטימטיבית, באמצעות בובות חומות, שחורות וגם מלאות גזרה. ויאנה הפולינזית, צאצאיתה של מואנה מככבת גם בפאזל גדול של חברת קלמנטוני האיטלקית, שראיתי בתערוכת "שחק נא".

פאזל הנסיכה מואנה בתערוכת "שחק נא"

פאזל הנסיכה מואנה בתערוכת "שחק נא"

אפשר לתהות האם יצרני הצעצועים לא עלו על רכבת התקינות הפוליטית הפמיניסטית מאוחר מדי, שהרי דווקא דונאלד טראמפ האנטי פוליטיקלי קורקט נבחר לנשיא ארה"ב. האם חברות הענק כמו דיסני, מאטל, גטר ושות' יחזרו בגלל או הודות לטראמפ, לייצר באנחת רווחה רק בובות הנראות כמו איוונקה טראמפ ובר רפאלי? כנראה שלא.

ברבי שחרחורת.סדרת פאשניסטה. יבוא של סקאל טויס

 ברבי שחרחורת. סדרת פאשניסטה. יבוא של סקאל טויס

גם לא סביר שקניית צעצועים תהיה לפי חלוקה פוליטית: הדמוקרטים האמריקנים והשמאל הישראלי יקנו לילדים בובות מואנה פולינזית, והרפובליקנים ואנשי הימין בארץ – בובות של אלזה, אנה, ברבי ובראץ בהירות. ובכל זאת מסקרן אותי לראות האם בישראל יהיה שוק לבובות השחרחרות כחלק מהמהלך החדש עליו הכריזה שרת התרבות מירי רגב ומרד הדור השלישי של הצעירים המזרחיים.

אלנה. הנסיכה הלטינית הראשונה. הסברו ישראל ומשחקי יצירה

אלנה. הנסיכה הלטינית הראשונה. הסברו ישראל ומשחקי יצירה

אישית הייתי רוצה לראות בובה של ילדה מעולי אתיופיה, ובינתיים ממשיכה לעקוב אחרי ההתפתחויות בטרנד הרב תרבותיות בעולם הצעצועים. כך למשל מייצרת הסברו את בובת אלנה מאוולור, הנסיכה הלטינית הראשונה, במקביל לסדרת טלוויזיה שבה היא מככבת, וחברת אורדע משחקי יצירה משיקה לוטו אלנה ופאזל אלנה. זה לא אומר שפוקימון, פאואר-ריינג'רס, או חוברות צביעה כבר לא אין. יותר מזה, הסריגה, שנחשבה עד לא מזמן מלאכת יד של סבתות, חוזרת להיות אין. וכך יש למשל ערכת "סורגים צעיף בסטייל" של אורדע משחקי יצירה, וגם ערכה לסריגת כובע, המאפשרות לילדות (וגם לילדים), לסרוג בקלות.  70 שקלים.

ערכת סריגה של "משחקי יצירה". ובכל זאת רואים על הקופסה ילדה ולא ילד...

ערכת סריגה של "משחקי יצירה". ובכל זאת רואים על הקופסה ילדה ולא ילד…

בתערוכת Toy Time בהפקת מרכז הירידים תל אביב, ראיתי רחפנים הנחשבים לדור הבא בעולם המשחקים, וערכות לפיתוח חשיבה לוגית של חברת "נתת קיבלת", שבאמצעות עשרות קלפים מאוירים מבהירים למשחקים קשרי סיבה ותוצאה (אם…אז…).   עוד משחק קלפים חדשני של החברה הזו הנקרא "יש רצון? יש צורך!", מבהיר תוך כדי שעשוע וכאילו בדרך אגב, את ההבדל בין רצון לצורך, ומפתח חשיבה יצירתית וכושר ביטוי.

חברת גאוני גם היא מתמקדת במשחקים מקדמי חשיבה וידע. כזהו למשל משחק הקופסה שלה "פשוט לאיית", המלמד זיהוי אותיות עבריות ואותיות אנגליות, בארבעה שלבי קושי, לגילאי 6 ומעלה. מחירו כ-70 שקלים.

ערכה לתפירת בובה. תערוכת "שחק נא"

ערכה לתפירת בובה. תערוכת גטר קונסיומר

ומה עם התינוקות? חברת ב. ב. קשרים משווקת עבורם דמויות צעצוע כמו דביבון שמח, תוכי מסוג טוקן, דוב פנדה ועוד. בעלי חיים בעיצוב הומוריסטי הם מסתבר עדיין חלק מהתקינות הפוליטית. בעתיד, אולי גם זה יהיה לא קביל. אותה חברה מייבאת עבור תינוקות מגיל 10 חודשים גם דגמים מפלסטק רך וגמיש למגע ומישוש של רכבי שטח, אמבולנסים, מכוניות מרוץ וכו', החל מכ-40 שקלים.

טרנד הפאזלים בתלת ממד. כאן דגם מואר לכבוד חג האורים. "שחק נא"

טרנד הפאזלים בתלת ממד. כאן דגם מואר לכבוד חג האורים. "שחק נא"

יש להניח שערכות ההרכבה של Meccano מיועדות למהנדסים של המחר, ממין זכר בלבד. למרות שבהחלט לא חסרות גם מהנדסות בפוטנציה. עדיין בתערוכות הגדולות שהזכרתי, שררה תמימות דעים שהחלק הזה שלהן מיועד לבנים. מדובר בערכות לבניית דגמים קטנים של מסוקי חילוץ, מכונית ספיידר של פרארי, אופנוע דוקאטי ודומיהם. יש גם ערכות הרכבה בתחום הרובוטיקה הנעות באמצעות סוללות ושלט. טווח המחירים 99-200 שקלים והם מיועדות לפי היבואן לגילאי 10 ומעלה.

הוויכוח על גיוס בנות לחיל השריון הזכיר לי שבתערוכת טוי טיים הציגה חברת פוקסמיינד גם קופסת הרכבה לטנק הממונע באמצעות סוללות ושלט לצד מודלים ליצירת דינוזאורים. בשום מקום לא נכתב שאלה מיועדים לבנים בלבד, לתשומת לבכם.

בחנוכה גם מבוגרים מצטרפים למשחק עם הילדים. משחק כזה לפיתוח חשיבה מדעית, הוא ד"ר יוריקה המאתגר את המשתתפים להעביר כדורים צבעוניים בין מבחנה למבחנה מבלי לגעת בהם באמצעות הידיים כך שתיווצר נוסחה מקבילה לזו המופיעה על קלף שנבחר מערימת הקלפים. כתוב על הקופסה לגילאי 6 ומעלה אבל לדעתי גם גילאי 60 ומעלה ישמחו להשתתף. 99 שקלים.

SO DO YOU. משחק קלפים לכל הגילאים לפיתוח מודעות וחשיבה הגיונית

SO DO YOU. משחק קלפים לכל הגילאים לפיתוח מודעות וחשיבה הגיונית

"SO DO YOU" של חברת תוכן ישראלית בשם "חלום לי" הוא משחק לכל המשפחה ולכל הגילאים והמקצועות. מדובר בפיתוח ישראלי שנוצר בליווי פסיכולוגית קלינית ומומלץ ע"י מכון אדלר. 165 קלפים וקוביית משחק, הדורשים מהמשתתפים לענות על שאלות עקרוניות שחלקן מעלות גלי צחוק ואחרות רציניות לגמרי, כמו: אילו נדרשת לוותר על דעה קדומה אחת שלך, על מה היית מוותר? יש לחברת "חלום לי" משחקים נוספים מהז'אנר הזה במחירים הנעים בין 50 ל-139 שקלים.

ברביות שחומות ובהירות, כמייצגות כל הגזעים. סקאל טויס

ברביות שחומות ובהירות, כמייצגות כל הגזעים. סקאל טויס

גם בתערוכה של "גטר קונסיומר", הייתה נוכחות  של נסיכת דיסני הפולינזית מואנה, אבל עוד יותר בהרבה מאוד היו בובות נסיכות יפיפיות בשמלות נוצצות וכתר מלכותי שניתן להפעיל ולשמוע אותן שרות את שיר הנושא של הסרט בו הן מככבות, ובהן יסמין, אריאל, רפונזל ואורורה. וכמובן בובות אלזה ואנה עדיין כאן ועולות 110-120 שקלים. הכוונה לבובות מקוריות ולא לחיקויים זולים שלהן מתוצרת המזרח הרחוק.

בובות זעירות המייצגות את כל הארצות והגזעים. גטר קונסיומרס

בובות אוסף זעירות המייצגות את כל הארצות והגזעים. גטר קונסיומר

בתערוכה של גטר ראיתי גם את בובות המיני גיפט'אנס שניתן להרכיב על עפרונות. כל בובה מייצגת ארץ מוצא אחרת, צבע עור אחר ולבוש אחר (פוליטיקלי קורקט כבר אמרתי), וכל בובה זעירה כזו מגיעה בתוך קופסה שכאשר פותחים אותה רואים את מפת ארץ המוצא ודגל המדינה.

גטר קונסיומר מייבאת בנוסף משחקי הרכבה טכנולוגיים מתוצרת אנג'ינו שחלקם כוללים מנוע חשמלי, פאנל סולארי ושלט רחוק. ניתן לבנות בעזרתם רובוטים, מכוניות ומבנים אדריכליים כמו מגדל אייפל וגשר סידני ובדרך כלל משתתפים בהרכבה אבות ובנים. רוצים במקביל משחק משותף לבנות ואימהות נוסח ימים עברו? חפשו את "פלאש הרט", ערכת בובה עם חלקים גזורים ומוכנים לתפירה והוראות מפורטות בעברית.

בובה להרכבה. "שחק נא"

בובה להרכבה. "שחק נא"

וכדי להתנער מהתסבוכת המגדרית, בנים ובנות, אבות ואימהות יוכלו לשחק יחד בערכות מודליטו, בצק צבעוני לא רעיל, עם תבניות של מכוניות מרוץ, מאפים, דינוזאורים, פירות עוד.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.