פורסם by & קטגוריה אופנה, ביגוד, עיצוב, תרבות.

לא קלים חייה של אופנת הבגדים הישראלית: מצד אחד מכרסמות בה הרשתות של חברות ענק מסוג זארה, קסטרו, גולף, פוקס ודומיהן, ומצד שני מנצחת אותה תופעת ההזמנות אונליין באתרים כמו ASSOS  ועלי אקספרס – ובשתי האופציות יש לעתים קרובות מחירים זולים בהרבה מאשר אלה של מעצבי האופנה המקומיים, שהמחזור הקטנטן, והוצאות הייצור הגבוהות מתבטאים לבסוף במחיר שהם מבקשים.

"סופרמרקט". 135 במקום 269 ש"ח. צילום דניאל ג'קונט

שני אירועים מעוררי עניין מעידים על ניסיון להתמודד עם הקושי הזה בשיטות מקוריות. האחד, "סופרמרקט" מבית היוצר של ירידי שופוני שאמור להתקיים ביום חמישי 20 בפברואר באקספו (גני התערוכה) בתל אביב – 65 מעצבי אופנה, נעליים ואביזרים, התאגדו כדי להציג פריטים מחורף 2020 וגם כאלה משנים קודמות עליהם יש הנחות מובטחות של  50% -80%.

"סופרמרקט". 440 במקום 880 ש"ח
צילום אבנר נחמני

לא אזכיר את כל המשתתפים שחבל אבל כולם מתהדרים בשמות לועזיים או בכתיב לועזי כגון, KARNI , ANJALY , sestra , MOTE , DUETIC , shiruetto ויוצא דופן לטובה הוא המותג אלף אלף, אבל כן אגיד שראוי לבחון את ההיצע ואם הכיס מרשה, לעודד את הייצור המקומי שמתאמץ להוזיל את תוצרתו וגם מציע 15% הנחה לקונים בגד מעונה קודמת ורוצים לקנות פריט גם מהעונה הנוכחית.

"סופרמרקט". אנג'לי
200 במקום 490 ש"ח
צילום דור שרון

יתרון נוסף של הרכישות ב"סופרמרקט" – בגד הנקנה שם מאפשר הופעה מקורית ושונה מפריט שקונים ברשתות הגדולות ורואים אחר כך בעשרות או במאות ברחוב. שעות היריד: .16:00-21:00

"סופרמרקט". האנה. 450 במקום 920 ש"ח
צילום לנה זלדו

האירוע השני, יתקיים החל מ-12 בפברואר, בשעה 15:30 בגלריה שבין שני הבניינים בדיזנגוף סנטר בתל אביב – ויימשך עד מוצ"ש 15 בפברואר. הוא לא מיועד לקדם מכירות אלא לקדם תדמית של האופנה המקומית.

"אתחול אופנה". לירז בן זאב. צילוםן אחיקם בן יוסף

מחלקת האופנה של שנקר בשיתוף חברת פקטורי 54,  וביוזמת אורית פריילך שייסדה בשנקר קורס קיימות, מציגים את "אתחול אופנה", תערוכה של בגדים שעוצבו משאריות ומחלקים של מותגים ישנים שעתידים להיזרק לאשפה. פריילך היא שגרירה של המושג Restart Fashion – אופנה ממוחזרת ומשוחזרת בתרגום לעברית. היא מלמדת שלנוכח אלפי טונות של בגדים שאין להם עוד ביקוש, והם נשרפים או נטמנים באדמה ומזהמים את הסביבה, על הסטודנטים לעיצוב לצאת לתעשייה ולחולל שינוי. לשם כך הגרילו הסטודנטים כ-6 או 7 דגמים שלא נמכרו, מרשת פקטורי 54, של ז'קטים, שמלות ערב, חולצות וסריגים של מותגי יוקרה כמו מיסוני, דולצ'ה וגבאנה ועוד, מהם היה עליהם להרכיב מערכת ביגוד שלמה. את התוצאה ניתן יהיה לראות כאמור בקניון דיזנגוף סנטר.

"אתחול אופנה". דודי כהן. צילום אחיקם בן יוסף

אגב, הסטודנטים קיבלו גם רוכסנים, כפתורים, בטנות, והציגו רעיונות כמו ייצור בגדים ממפות ישנות ואפילו שלטי חוצות. בהחלט רעיון לסטרטאפ חדש. אם כי לי זה הזכיר שתי דוגמאות מסרטים מפורסמים: השמלה המפוארת שתפרה סקרלט אוהרה בסרט "חלף עם הרוח" מווילונות הקטיפה הירוקים בבית הוריה, והבגדים שתפרה מריה לילדים של פון טראפ בסרט "צלילי המוסיקה".

"אחזור אופנה".
צילום אחיקם בן יוף

פריילך מדגישה ביוזמה שלה את המסר שענף האופנה לא יכול יותר לטמון את ראשו בחול מול אלפי טונות של בגדים שלא נמכרו, שכל שנה מושמדים על ידי חברות האופנה והקונצרנים הגדולים. בגדים שמייצרים בכמויות מטורפות בארצות עולם שלישי ובתנאים מחפירים. בעוד כ-50 שנה היא אומרת, האדמה תהיה מלאה בכל כך הרבה פסולת לסוגיה, כולל כאמור בגדים, עד שלא יהיה ניתן לגדל בה כלום.

בצד התערוכה מתקיימת ב"אתחול אופנה" גם תחרות, והזוכה במקום הראשון בקורס יקבל מהנהלת הקניון מענק כספי בשווי מלגת לימוד שנתית.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.