פורסם by & קטגוריה בריאות, מזון ומסעדות.

% 80 מהישראלים שהשתתפו בסקר לבדיקת רמות עייפות מטעם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, דווחו שהם עייפים רוב הזמן. 95% אף הוסיפו כי עייפות נופלת עליהם בעיקר אחר הצהריים. בין אם הדבר נובע מעומס החום המאפיין את האקלים שלנו, ובין אם מעומס שעות העבודה (על פי נתוני ה-OECD ישראל היא החמישית בעולם במספר שעות העבודה השבועיות), עייפות אמצע היום פוגעת באיכות, ביעילות ובתפוקה של כל מאמץ הנעשה אחרי הצהריים. הסימפטום זכה אפילו לשם:Post Lunch Dip syndrome . למרות שאת תופעת ה- PLD נהוג לקשר לארוחת הצהריים, היא תולדה של שעון ביולוגי טבעי, וכמעט אין לה קשר לאכילה. בין השעות 13:00 ל-16:00 התגלה במחקרים, נפתח בגוף "שער שינה", והמערכות הפיזיולוגיות מאטות את פעילותן ומורידות קצב. זה לא קורה אחרי ארוחת בוקר או ערב. מהממצאים התברר עוד שתופעה רווחת בעיקר בגילים 18-45. במחקר אמריקאי שעקב אחרי 30,000 עובדים נמצא כי העלות המשוערת של איבוד זמן פרודוקטיבי כתוצאה מתסמונת עייפות הצהריים עומדת על כ- 136 מיליארד דולר.

איך מתמודדים עם "שער השינה" החציוני? – בארצות מסוימות, על ידי "סיאסטה", או "שלאף שטונדה", ובעולם הקפיטליסטי – עם הרבה ספלי קפה (גם לא בריא מבחינת לחץ הדם והדופק, וגם מאבד במשך הזמן אפקטיביות כי הגוף מפתח עמידות לקפאין), משקאות אנרגיה (עתירי קפאין וסוכר), תוספי תזונה, הפסקה להתעמלות או לפעילות ספורטיבית אחרת המעוררת את האדרנלין במוח ומשקאות אנרגיה (ברובם כלולים רכיבים מלאכותיים ולאו דווקא בריאים).

PUSH. משקה אנרגיה צמחי חדש. צילום דן לב

PUSH. משקה אנרגיה צמחי חדש. צילום דן לב

 

באחרונה נוסף לרשימה פיתוח מדעי ישראלי בריא: PUSH, משקה אנרגיה צמחי בטעם לימוני ללא חומרים משמרים או ממריצים מלאכותיים, עם נוסחת פטנט, המכילה בין היתר ג'ינקו בילובה, סמבוק, סוכר פירות בשם Fruit up, ו-9 מ"ג קפאין טבעי המופק מצמח הגוארנה (כמות מזערית ביחס למשקאות האנרגיה הקיימים). את החידוש משיקה בבתי מרקחת, רשתות פארם וחנויות טבע חברת אלטמן. המשקה נבדק במחקרים קליניים במרכז הרפואי רמב"ם בשיתוף עם הפקולטה לרפואה של הטכניון ברשות פרופ' גיורא פילור, מול פלסבו וקפאין. המדדים נבדקו לאחר 30 דקות- כאשר גם קפאין וגם PUSH הראו יעילות ביחס לפלסבו. לאחר מכן נבדקו המדדים שוב לאחר 120 דקות ונמצאה יעילות רק ל- PUSH ביחס לפלסבו. לעומת זאת אפקט העוררות של הקפאין נעלם. ההמצאה הישראלית תחת השם WAKE UP  הוצגה בתערוכות ברחבי העולם וזכתה בפרסים בינלאומיים בנושאי חדשנות בתחום משקאות האנרגיה. בקבוקון אישי ("שוט"), עולה 6.90 שקלים וערכה של שישייה, כ-40 שקלים.

שוקו, שוקולד וקפה. יטבתה

שוקו, שוקולד וקפה. יטבתה

 

סיבה בריאותית נוספת הקשורה לשתייה, היא סכנת ההתייבשות. במיוחד בקיץ. חוש הצמא מפותח כידוע הרבה פחות מחושים אחרים. המזגנים הפועלים בכל משרד, אוטובוס וקניון, מייבשים אותנו אפילו בלי שנרגיש. לילך כרמון, דיאטנית קלינית, מציעה כמה טיפים להתמודדות נכונה. הראשון בהם: מודעות. לזכור למשל שאנחנו מאבדים נוזלים לא רק בחוץ, בשמש, אלא גם בישיבה במשרד ובבית ולכן להניח בקבוק מים או קנקן משקה על השולחן במרכז הבית, על שולחן העבודה, ובתיק. כך יש סיכוי שנשתה הרבה יותר.

לא אוהבים מים? שתו משקאות על בסיס פירות או חלב, אומרת לילך. הכינו כל בוקר קנקן גדול עם שייק פירות. הוסיפו לכוסות המים ענבים, קוביות מלון ואבטיח ודובדבנים שהקפאתם בפריזר, לתוספת צבע וטעם.

לא חייבים להרתיח מים. תה קר ויסוצקי .צילום טופ טאץ'

לא חייבים להרתיח מים. תה קר ויסוצקי .צילום טופ טאץ'

למדו לשתות תה קר בסיוע התיונים החדשים של ויסוצקי המכילים חליטות אפרסק, לימונענע ופירות יער, שאפשר להכין במים קרים. כך לא צריך להרתיח גם לא להוסיף ממתיקים.

הכינו שלגונים וקרחונים מחליטות שמקפיאים בתבניות ארטיקים.

כוונו את השעון המעורר שיצלצל פעם בשעתיים ויזכיר לכם לשתות. או לחילופין החליטו לשתות לאחר כל ביקור בשירותים, לפני כל אכילה, ותמיד לפני שיוצאים מהבית.

אפשר גם להשתמש באפליקציית שתייה שתעורר אתכם לשתות לקול צלילי מים מפכפכים. או לנהל "יומן שתייה" כדי לדעת בסוף היום כמה ומה שתיתם, או להדביק לוח שתייה על המקרר, על שולחן העבודה או בכל מקום גלוי לעין. זו שיטה שמתאימה מאוד גם לילדים. ואפשר כמובן להדביק כוכבים ופרחים, לעשות ביניהם תחרויות מי שתה יותר.

משקה שקדים חדש של תנובה

משקה שקדים חדש של תנובה

 

משקאות חדשים שהגיעו למרכולים, יכולים לעורר עניין בשתייה אצל מי שמים, מיץ ותה משעממים אותם. תנובה השיקה משקה שקדים מצונן ללאלקטוז, כולסטרול וגלוטן. הוא דל שומן, דל נתרן, ללא חומרים משמרים ומועשר בסידן ובוויטמינים. יטבתה השיקה משקאות חלב עם שוקולד מריר, עשירים בקקאו ודלי סוכר.

אייס טי לימונית לואיזה ברשת ארקפה

אייס טי לימונית לואיזה ברשת ארקפה

ברשת ארקפה מציעים משקאות קיץ חדשים: אייס T פירות יער, אייס T לימונית ולואיזה ואייס לימונענע. הזכרתי את סדרת "ויסוצקי קר" עם חליטות צמחים בתיונים להכנה במים קרים, ואוסיף שהם ממותקים בצמח הסטיביה, עם אפס קלוריות ואפס סוכר או קפאין.

סדרת אננס של ספרינג

סדרת אננס של ספרינג

כדי לעודד שתייה אפשר לנסות גם את סדרת משקאות האננס החדשים של המותג ספרינג של יפאורה: אננס-בננה, אננס-ליצ'י ואננס-פסיפלורה (בסקר שערכה החברה בחרו 72% מהנשאלים בטעם האננס כמזוהה ביותר עם חופשה אקזוטית ורק 11% בחרו בטעם ענבים שהגיע למקום השני). ובמותג תפוזינה יצאה סדרת לימונדה חדשה במהדורה מוגבלת: לימונדה נענע, לימונדה ורודה ולימונדה מנגו.

 

משקאות לימונדה במותג תפוזינה

משקאות לימונדה במותג תפוזינה

ברשת קופיקס השיקו לכבוד הקיץ בעלות הרגילה של חמישה שקלים לכוס, שלושה משקאות חדשים: שוקו בננה ספליט, וניל קרמל, ולאטה קרם אגוזים.

 

משקאות קיץ ברשת קופיקס

משקאות קיץ ברשת קופיסטיישן

רשת בתי הקפה קופיסטיישן יצאה עם משקאות קפואים חדשים כולם עם קצפת סמיכה ממתכון בלעדי של הרשת: "לאטה פקאן וקרמל", "לאטה קרם אגוזים", שייקים מפירות בשילוב תערובת וניל, ו"שוקו סניקרס" לילדים.

 

אקטימל  שטראוס בשיתוף דיסני. צילום שלומי ארביב

אקטימל שטראוס בשיתוף דיסני. צילום שלומי ארביב

עוד ממריץ שתייה לילדים היא סדרת האקטימל החדשה המשווקת בבקבוקונים דמויי דמויות מסרטי דיסני.

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.