פורסם by & קטגוריה בריאות.

מצה אחת (140 קלוריות), שווה שתי פרוסות לחם, עוד לפני השוקולד למריחה, שאז היא כמו שלוש וחצי פרוסות אם לא ארבע. ובכופתה (קניידל) אחת או עוגיית קוקוס אחת, יש 100 קלוריות. הוסיפו את הדודה החופרת בליל הסדר עם שאלות כמו מה עם חתונה, מתי ילדים, והאם גמרת כבר את התואר, והמארחת שנעלבת אם לא תטעמי מעוגת הטורט ביצים ואבקת קמח תפוחי אדמה שהיא טרחה עליה כל כך, ומה הפלא שבחזית המלחמה בהשמנה, לא נשתנה הלילה הזה מכל הלילות… אז כדי להקדים רפואה למצה, הנה סיעור מוחות של ארבע מקצועניות: מיטל עזר, תזונאית קלינית ויועצת של הרבלייף, רוני ציוני, דיאטנית קלינית המתמחה בהשמנת יתר וממנהלי קהילת ההשמנה ב"כמוני", ענת יסקולקה מאיר, דיאטנית קלינית ויועצת לרשת מועדוני הכושר GREAT SHAPE ויוכי עזיז, נטורופתית בכירה בחברת סולגאר וסופהרב. רוב העצות שלהן ידועות לנו, פרי שכל ישר וניסיון חיים, אבל תמיד ניתן למצוא תובנה או שתיים, שלא חשבנו עליה קודם ויכולה לעזור באופן ממשי.

פסח ביעור קלוריות 2

מחקרים רבים מוכיחים כי ישיבה סביב שולחן בחברת אנשים רבים גורמת לנו לאכול 30%-50% יותר מאשר אכילה לבד, אומרת מיטל עזר. כדאי לכן להצטייד לפחות במצה "קלה" המכילה כ-80 קלוריות ליחידה.

חשוב לנצל את חופשת החג לתנועה – כל תנועה היא ביעור קלוריות. לשחק עם הילדים, לצאת לפארקים, לטיולים רגליים, לטיולי אופנים, וזה דורש היערכות מראש. בעצם להיערך כבר מהיום.

כשמתיישבים לשולחן שיש עליו מגוון רחב של מאכלים בצלחות מרכזיות המאפשרות למלא את הצלחת האישית שוב ושוב, לא אוכלים מכל מנה בנפרד, אלא מניחים על הצלחת האישית מראש מדגם של כל מה שמוצא חן בעינינו, כך שהיא תיראה גדושה, ובזה "לסגור את הבופה".

ובניגוד למה שלימדו אותנו ש"אין משיחים בשעת הסעודה", בהחלט לדבר בין ביס לביס, זה מאט את קצב האכילה, גורם לתחושת שובע מהירה יותר, וממילא לאכול קצת פחות.

"טריק" יעיל הוא לשבת רחוק מהמקום הנגיש לצלחת המרכזית, או לפנות את הסכו"ם, וכך לוודא שלא נמשיך לאכול סתם כי האוכל שם.

רוני ציוני מזכירה לא לצום בערב החג, אלא לאכול ארוחות קטנות דלות שומן, כדי שלא נסתער על מטעמי הסדר בבטן ריקה. לעתים קרובות הביצה הקשה, החסה, החרוסת, ה"כזית מצה", גורמים לתחושת שובע עוד לפני "שולחן עורך" – אל תתעלמו מהאיתות הזה של הגוף, רק "כי לא נעים מהמארחת". השיטה היא כן לטעום מכל מה שהיא מציעה, אבל במנות קטנות. כך אפשר להחמיא לה על כל תבשיליה, בלי להפריז באכילה. ואם את המארחת, הגישי את האוכל בצלחות קטנות. זה בסדר. כולם בדיאטה ואף אחד לא יחשוב שאת מתקמצת. צלחת קטנה נראית מלאה וגדושה עם פחות אוכל.

מה עם מצוות 4 כוסות? ציוני ממליצה על יין אדום חצי יבש, כ-95 קלוריות לכוס, על פני יין אדום מתוק (כ-170 קלוריות לכוס), או מיץ ענבים (כ-140 קלוריות לכוס). חוץ מיין מניחים על השולחן רק קנקני מים צוננים או עם קוביות קרח. וישנה השיטה הישנה אבל עובדת של לקום מהשולחן כדי לעזור למארחת להגיש, ולאחר מכן לפנות את הכלים.

גם בחג ובמיוחד בחג אסור לשבור שגרה של הליכות וספורט

גם בחג ובמיוחד בחג אסור לשבור שגרה של הליכות וספורט

 

הישראלי הממוצע עולה כ-2-3 ק"ג במהלך שבעת ימי הפסח, שהשנה הוא אפילו 8 ימים כי החג השני צמוד לשבת, אומרת ענת יסקולקה מאיר. אז אם רק התקציב מאפשר, והמסורת המשפחתית תוותר, אל תאכלו געפילטע פיש אלא דגים כמו סלמון, מקרל, פורל, בס.  אגב, במנת דג של 150 גרם יש כ-280 קלוריות, וזה שעה וחצי שיעור אירובי…ואם כבר התחלנו, בכמה מאמץ "מבערים" קלוריות של מצה אחת נטו, ללא ממרחים? –ב-20 דקות של אירובי מדרגות. כשמגיעים למרק עוף עם קניידלך, זה כבר רציני יותר. לפי ענת אם יש במרק 3 כופתאות ועוד מפוררים לתוכו מצה, זה מטפס עד 500 קלוריות, ומקביל לשעה ורבע הליכון במהירות של 6.5 קמ"ש. ואל תתפרעו גם על החרוסת: כף שלמה ממנה היא 50 קלוריות שזה כמו 25 דקות יוגה לנשים, ו-5 דקות אופני כושר לגברים.

פסח ביעור קלוריות

כשאני מצרפת את יוכי עזיז לסיעור המוחות הקצר שלי, סיסמת הפלא שלה היא: שגרה. כלומר, זה שחג, לא אומר שצריך לחרוג מהרגלי האכילה השפויים, כך נקווה, שפיתחנו. מדובר בפסיכולוגיה. אל תגידו לעצמכם שחג יש רק פעם, אז יאללה, נאכל יותר. שהרי חג יש הרבה יותר מפעם, שלא לדבר על שביעי של פסח. טעות גמורה גם לומר שנצום לפני או אחרי ארוחת החג הגדולה, וכך נקזז או נאזן מבחינה קלורית, מזהירה יוכי עזיז. שיטה כזו רק מפרה את האיזון התזונתי בגוף וגורמת לנפילות סוכר מיותרות.

למבשלים את ארוחת החג העצה שלה לטעום רק פעם תוך כדי הכנה, טעימה ועוד טעימה מצטרפות להרבה בלי ששמים לב.

ולמגישי הארוחה העצה שלה לקבוע הפסקה של כעשר דקות בין מנה למנה. כך נותנים למוח זמן להגיע לתחושת שובע, ואז אוכלים פחות מהמנה הבאה בתור.

כאמור, סיסמת החג של יוכי עזיז היא "שגרה". וזה אומר שגם בחול המועד חשוב להקפיד על 3 ארוחות ביום. בין הארוחות לאכול פרי. לא לשכוח לשתות כ-12 כוסות מים ביום, ורק בתחום אחד מותר לדעתה לחרוג מהשגרה: טיולים והליכות.  זה הזמן לטייל טיולים רבים שוברי שגרה בחיק הטבע ועם המשפחה.

אלא שגם כאן ממתין לנו מוקש: המנגלים. ועל איך להתמודד עם אלה, נחשוב כבר לקראת החג הבא.

 

 

 

 

 

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.