פורסם by & קטגוריה אביזרים ותכשיטים, ביגוד, טיולים, מזון ומסעדות, נופש, פנאי, תרבות.

צילומים נעמי גולן

נעמי ביקב גוש עציון

כעיתונאית ועורכת בעיתון "הצופה" בעברי, ליוויתי בכתבותיי את ההתיישבות המחודשת בגוש עציון מיומה הראשון בסוף שנות השישים. ביקרתי בקיבוץ כפר עציון בתחילת דרכו שם פגשתי בין היתר את הרב, הסופר, המנהיג הכריזמטי והח"כ חנן פורת ז"ל, ממקימי גוש אמונים, עשיתי שבת עם משפחתי בראש צורים ושמעתי חוויות מילדיי ונכדיי שטיילו עם "בני עקיבא" כחניכים ועם מדריכי בית ספר שדה כפר עציון כתלמידים.

גוש עציון כיום. מבני המועצה ובתי הספר

עמיתי למערכת עיתון "הצופה" יעקב אבן חן אדלשטיין, היה אחד מ-4 הניצולים בטבח שביצעו הירדנים בלוחמי הגוש בתש"ח, ופרסם לימים את הספרים "אלונים בסלע" על ימיו בכפר עציון, ואת יומן השבי שלו "זכור זאת ליעקב". ולמרות שקרוב לעשרים שנה לא הייתי שם, כשהגיעה ההזמנה ביוזמת "תיירות גוש עציון" האמנתי שאין להם מה עוד לחדש לי.

הנוף בירידה למעיינות "עמק גן עדן" בגוש עציון

 אז נכון, הנוף הוא אותו הנוף, האלונים, הגבעות הסלעיות, הצמחייה, המעיינות ב"עמק גן עדן", ואפילו התושבים, הנאחזים באדמות הגוש באהבה עזה וגדולה לארץ ישראל, ומשמרים את תולדות הגוש בחיזיון אורקולי וקולנועי עוצר נשימה המוקרן במרכז המבקרים, על הלחימה והנפילה הטרגית בתש"ח, והשיבה אחרי מלחמת ששת הימים, אבל כפי שנוכחתי בשבוע שעבר, יש גם חידושים, והרבה.

גבעות. קולעת סלים בסדנת שילוב לבעלי צרכים מיוחדים

רגע לפני פסח, ממליצה מאוד להוסיף את המסלולים, החנויות והאטרקציות המקומיות לטיולי חול המועד המשפחתיים שלכם.  

מאפים בבית הקפה של סדנת שילוב ביישוב גבעות

תחנה ראשונה: סדנת שילוב ביישוב גבעות. יוזמות שילוב בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות יש בכל הארץ. אבל החידוש הגדול ביישוב הזה הוא שילוב מסוג אחר, חברתי ויום יומי. אחרי שהוקם מרכז הכולל נגריה, מאפיה, סדנת קליעת סלים, בית קפה, פינת חי וגינה שכולם מופעלים בהצלחה על ידי בעלי צרכים מיוחדים, התיישבו בצמוד אליהם עשרות משפחות מעוררות הערצה וכבוד, כשכנים וחברים, ומשתפים אותם בארוחות שבת וחג, בטקסים של ימי זיכרון ובחיי היום יום. הם גם הקימו את בית הספר היסודי המשלב יובלים.

בית הקפה בבניה של סדנת שילוב

בשורה התחתונה, היוזמה החלוצית הזו חייבת לשמש דוגמה ומקור השראה לא רק בישראל, אלא בעולם כולו.

גבעות. הנגריה בסדנת שילוב המופעלת על ידי בעלי צרכים מיוחדים

ממליצה לאכול ולשתות בבית הקפה המקומי, העוגות מעולות, והשירות כנ"ל. ומי שטובה בשחייה, יכולה להירשם לקבוצה הנשית של צליחת הכנרת שנועדה לגייס מימון לדירה עבור בעלות מגבלות פיזיות, ומי שמגיעים עם ילדים, שלא ידלגו על פינת החי שגם היא חלק מסדנת השילוב. מדובר בסיור שעלותו 300 שקלים לקבוצה, ועד שתגיעו סיכוי שהמבנה בהקמה של בית הקפה החדש בעל חלונות הענק הצופים אל הנוף כבר יהיה שלם. לבירור כל יתר הפרטים: 02-9938423

פסל התרנגול ליד מרחב העבודה השיתופי שהחליף את הלולים בקיבוץ של כפר עציון

לא סוד שקיבוצי המאה ה-21 הם לא מה שתכננו מייסדי התנועה המהפכנית הזו בתחילת המאה ה-20. מעבר להפרטה, לוויתור על הלינה המשותפת וחדר האוכל, אפילו לתיעוש המוגבר, מתפרנסים הקיבוצים גם מהנדל"ן שלהם. בגוש עציון למשל, הפכו הלולים שעברו שיפוץ מדהים, לחלל עבודה משותף המשכיר משרדים וחדרי ישיבות לתקופות קצרות או ארוכות, ומנציח את העבר על ידי פסל מתכת צבעוני של תרנגול גדול, ושלט בכניסה עליו כתוב בגאווה: לולים.

פיצות נפלאות ב"נינוס פיצה בר" ב"חצר הכפר"

עוד הסבת שטח קיבוצי למתחם מניב, הוא "חצר הכפר". לא חצר המשק הקיבוצית המוכרת מימים עברו, אלא כחמישים חנויות ובתי אוכל. ממליצה למשל על "נינוס פיצה בר"שאכלתי בו את הפיצות הכי טעימות והכי מגוונות בארץ, כולל נטולות גלוטן, טבעוניות, מקמח כוסמין ועוד. יש גם קלצ'ונה, חצ'פורי ובקלאוות. לפרטים: 050-2671567.

הודיה לוביץ בחנותה ב"חצר הכפר"

יש ב"חצר" גם חנות מתנות בטעם אישי של רותי אנטמן, עם פרטי יודאיקה, תכשיטים, בובות, כלי אמייל ועוד. יש חנות לתוספי תזונה וקוסמטיקה אורגנית של המותג רב המוניטין "ערוגות", יש חנות של המעצבת הדתית הודיה לוביץ בוגרת מכללת אמונה, שכל בגדיה, כידוע, מתאימים למקפידות על צניעות ואופנתיות גם יחד. ולא אפרט עשרות חנויות רק אגיד שכדאי לעבור מאחת לשנייה, להתרשם ולהחליט מה כדאי לרכוש.

רותי אנטמן בחנות המתנות שלה, בטעמה האישי האישי המשובח , ב"חצר הכפר"
גוש עציון , "חצר הכפר". פינה בחנותה של רותי

מהחומר – לרוח. ליתר דיוק למרכז מורשת גוש עציון. החיזיון מרגש עד דמעות. וחשוב שגם הצאצאים ייראו ויפנימו.

הבונקר שבו נרצחו לוחמי גוש עציון בתש"ח ב"מרכז מבקרים גוש עציון".

ושוב מהרוח לחומר: ארוחת צהרים בחדר האוכל של בית ספר שדה גוש עציון.

ייון רוזה ביקב גוש עציון

וכמובן יקב גוש עציון המציע סדנת טעימות של יינות מעולים שזכו במדליות (טעמתי), לבנים (הכי איכותיים שם), אדומים ורוזה. רובם מתערובת של ענבים (בלנד), כולם מכרמי גוש עציון, אזור יין עתיק מימי אבותינו, שאדמתו הסלעית, גובהו, כאלף מטרים מעל פני הים, ואקלימו הקריר, מניבים ענבי יין מצוינים.

יקב גוש עציון

בקשו לטעום מסדרת נחל הפירים, סדרת האלון הבודד (הסמל המיתולוגי כמובן של הגוש בימים שהיה כבוש על ידי הירדנים), והכי הכי, ליקר הדובדבנים החמוצים.

בריכת דובק בעמק המעיינות של גוש עציון

אחרון חביב, – ירידה למעיינות. יש ארבעה והם מוכרים ופופולאריים. ממוקמים במה שהמקומיים מכנים "גן עדן" והנוף מצדיק את השם. אפשר גם לטבול בהם אם מזג האוויר מתאים, ובמיוחד בבריכת דובק הצמודה לעין יצחק (עין סג'מה).

חנות הקוסמטיקה הטבעית-אורגנית "ערוגות" ב"בחצר הכפר"

לצד התמונות המצורפות שצילמתי ביום הסיור, אזכיר שאם לא תסתפקו ביום אחד, תוכלו להירשם ללינה בבית ספר שדה, אולי לפסח כבר אין מקום, אבל חופשת הקיץ לא רחוקה. יש גם אוהלים להשכרה. טיולי ריינג'ר, חוות ארץ האיילים, מרכז אומנים בתקוע, בית הספר לאבטחה ולחימה בטרור קליבר 3, מכון צומת, סיורים ללא תשלום בימי שישי בגבעת התורמוסים, קטיף דובדבנים (בכל זאת נשארה קצת חקלאות, לא הכול תיירות ועסקים), הר ההרודיון לא רחוק, וגם התצפית עוצרת הנשימה על עמק האלה. כל זה במרחק כרבע שעה נסיעה מירושלים.

מרכז מבקרים גוש עציון

חשוב: תמיד לפני שמתכננים, מבררים פרטים בגוגל ב"תיירות גוש עציון", 02-9933863

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.