פורסם by & קטגוריה חגים, טיולים, ילדים, תרבות.

לומר שירושלים היא עיר קסומה, זו אקסיומה וקלישאה. כמו גם לומר שהיא קדושה, מלאת יופי, אווירה "צלול כיין" ו"בלבה חומה". על כל אלה איש לא יערער. במיוחד אם הוא שייך לאחת משלוש הדתות המונותיאיסטיות הגדולות ושבעתיים אם הוא בן לעם שאלפי שנים מתפלל לשובו לציון. פחות צפוי להצהיר שמדובר בעיר מפתיעה. וזו התזה שלי לקראת יום ירושלים ה-49. כמה שלא עולים אליה ומבקרים בה, אי אפשר למצות את כל האטרקציות שלה. בכל ביקור מתגלה הפתעה חדשה.

מופע המולטימדיה החדש "אני ירושלים"

מופע המולטימדיה החדש "אני ירושלים"

בשבוע שעבר גיליתי לא הפתעה אחת, אלא שלוש: מיצג המולטימדיה "אני ירושלים", מוזיאון המוסיקה ו-הגן הבוטני. שני הראשונים חדשים. השלישי ותיק ולכן נגיע אליו בסוף.

מיצג המולטימדיה החדשני "אני ירושלים"

מיצג המולטימדיה החדשני "אני ירושלים"

'אני ירושלים' הוא הפתעה המזומנת באמצע מדרחוב ממילא. באולם שכסאותיו מתנועעים ועל תקרות וארבעת כתליו מוקרנים תמונות וסרטונים, המחשות ושחזורים היסטוריים המספרים בתמצות (כ-25 דקות בלבד), על אלפי שנות עיר הנצח, מימי דוד המלך ועד ימי מלון המלך דוד ועד בכלל. באמצעים הטכנולוגיים החדשניים יש במות הנעות על שישה צירים,  מסכים היקפיים הזזים קדימה ואחורה, ניחוחות ריח ומשבי רוח. לכבוד יום ירושלים המתקרב הכניסה חינם בתיאום מראש ועל בסיס מקום פנוי

(www.iamjerusalem.co.il טל. 02-5835580). חבל רק שנפח הסיפור של האסלם והנצרות שווה (מרוב תקינות פוליטית כנראה, מישהו מדד בסרגל מילימטרים), לזה המוקדש ליהדות, שרק עבורה כמובן ירושלים היא עיר המלוכה והבירה האחת והיחידה (לנצרות יש הוותיקן, ולאסלם מכה ומדינה), ולמרות זאת החוויה מרגשת. שיאה דווקא בסוף, כשעל המסך ממול משתקף הקהל היושב באולם וקורא יחד עם השחקנים המצולמים "אני ירושלים".

מוזיאון המוסיקה. צילום ליאור לינר

מוזיאון המוסיקה. צילום ליאור לינר

את ההפתעה השנייה, מוזיאון המוסיקה העברי הראשון בישראל – עדיין לא חוויתי אישית, אבל בעדויות ממקור ראשון התרשמתי שמדובר גם כאן בחידוש טכנולוגי בקנה מידה עולמי. ישר בכניסה מקבלים טאבלט שמתוכו צצה הולוגרמה של מדריך בשם "סבא לוי", המלווה בדמותו ובהסבריו את המבקר בשבעה חללים שונים כולל כלי נגינה וכתבי יד עתיקים מתקופות שונות בהיסטוריה של העם היהודי. המדהים שבכולם הוא המיצג שלכבודו מרכיבים משקפי מציאות מדומה (משקפי אוקולוס), המעניקים תחושה של הליכה פיזית בתוך בית המקדש השני בימי תפארתו. גם כאן לרגל יום ירושלים הכניסה חינם על בסיס מקום פנוי ( טל' 02-5406505. מדרחוב יואל משה סלמון 12, נחלת שבעה).

מפל וגשר בגן הבוטני בגבעת רם

מפל וגשר בגן הבוטני בגבעת רם

ועכשיו תורו של הגן הקסום, הגן הבוטני בגבעת רם. כבר היינו שם, אתם אומרים. בכל זאת בואו שוב, כי לא רק שהוא נמצא כרגע בשיא פריחתו, אלא שנפתחה בו אטרקציה חדשה: "'שביל התגליות".

מחפשים "זהב" בגן הבוטני בגבעת רם

מחפשים "זהב" בגן הבוטני בגבעת רם

בואו בהרכב משפחתי, כי עבור הילדים יצרו פעילויות מיוחדות. למשל, "הבהלה לזהב", נוסח ירושלים. הילדים מקבלים סלסילה של עפר ואבנים קטנות, שהם שוטפים באמת מים כדי לחפש "זהב". וגם מוצאים: גרגרים בצבע זהב שלוקחים הביתה. בפינה אחרת רואים גזעי עצים שהפכו למאובנים. במסע ברכבת ילדים עוברים ברחבי הגן בין הצמחיות של יבשות שונות, אוסטרליה, אירופה, אסיה כמובן.

 פריסקופ על שפת בריכת הנופרים. הגן הבוטני בגבעת רם

פריסקופ על שפת בריכת הנופרים. הגן הבוטני בגבעת רם

רואים בריכה עם פרחי נופר, שיחי אלוורה ענקיים, מפל וגשר, פינות יצירה, מתחם קטן של "עיר" דרדסים זעירה (לילדים בעלי דמיון וידע, שלוו אותי, היא הזכירה דווקא את עמק ההוביטים משר הטבעות). יש גם מתחם שבו "שואבים" מים באמצעים עתיקים של בורג וגלגל, ומתחם שבו רואים לתוך מעמקי הבריכה באמצעות פריסקופים. חובה להגיע עם הילדים כבר אמרתי? ובעניין הכניסה: עד ערב יום ירושלים היא חינם רק לתושבי העיר בהצגת תעודת זהות, וביום ירושלים עצמו היא חינם לכל תושבי המדינה.

העלאת מים באמצעות בורג. הגן הבוטני בגבעת רם

העלאת מים באמצעות בורג. הגן הבוטני בגבעת רם

תם ולא נשלם. כפי שפתחתי, בירושלים כל הזמן מתגלות פינות חבויות ואטרקציות חדשות. חפשו אותם. זה לא בא במקום עליה לכותל המערבי חלילה, שמבחינתי היא עיקרו של "יום ירושלים", אבל בהחלט מעשיר את הביקור עבור הילדים וגם עבור המבוגרים שאיתם.

מערת הענפים בגן הבוטני בגבעת רם

מערת הענפים בגן הבוטני בגבעת רם

צילומים: נ. גולן

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.