פורסם by & קטגוריה פנאי.

הצצה מוקדמת אל הלבוש האנושי בעשורים הבאים, מספקת תערוכה בינלאומית המשלבת אופנה, טכנולוגיה ומחשבים, שתיפתח בבית העיר בתל-אביב ב-25 במרץ ושמה "החולצה שלי נושמת". פיתוחים שנעשו החל משנות השמונים עבור שימושים רפואיים וצבאיים (חליפות מיוחדות לסובלים מכוויות קשות וחליפות חלל למשל), וטקסטיל השומר על הגוף בטמפרטורות וסביבות עוינות, יעברו בהדרגה אל המלתחה היום יומית של כולנו.

. מעיל גשם קורא כרטיסי ניקוב של מליסה קולמן. צילום דיוויד יוסטן

מעיל גשם קורא כרטיסי ניקוב של מליסה קולמן. צילום דיוויד יוסטן

 

 

לבוש חכם מוגדר כיום כבגד המפיק תגובות אינטראקטיביות על ידי אותות, חיישנים ועיבוד מידע בטכנולוגיה ממוחשבת. מדובר בהמשך ישיר לניסיון לפענח את הקשר המורכב בין האדם והעולם הדיגיטלי, ובטשטוש הגבולות בין הגוף למכונה. אמנים ומדענים רואים בכך את אחד הביטויים הרלוונטיים ביותר לקיומנו העכשווי. לתערוכה יגיעו יצירות וידיאו, צילום ומיצב של אמנים הולנדים (מליסה קולמן, פאולין ואן דונגן וסבין שטארטז), דרום קוריאנים (יונגהויי קים), פיניים (דניאל פאלילו) ישראלים (מתן ברקוביץ') ועוד. בהרצאת הפתיחה תעסוק מליסה קולמן בשאלה המאתגרת האם הטכנולוגיה המודרנית משרתת אותנו או שאולי אנחנו משרתים אותה, ומהן ההשלכות על חיי הפרט כאשר המרחבים הציבוריים והדיגיטליים הינם בבעלות חברות פרטיות.

קולמן יצרה סדרה בשם "מדיה וינטאג'", עם טקסטילים אלקטרוניים אינטראקטיביים, מזוודה שזורה בהודעות סודיות בקוד מורס, שטיח המשמיע שיר בזמן שהאצבעות נעות על סימני כתב ברייל הרקום עליו, מעיל גשם הקורא כרטיסי ניקוב ועוד.

 שמלה פולטת אור של יינג גאו. צילום דומיניק לאפונד

שמלה פולטת אור של יינג גאו. צילום דומיניק לאפונד

 

יינג גאו תציג שתי שמלות אינטראקטיביות  המופעלות באמצעות קול אנושי, מבט או הבזק אור. לדבריה, טכנולוגיה ואופנה הן התחומים הארעיים והשבריריים ביותר המקיפים אותנו ומשתנים ללא הפסקה.

 שמלות טעונות תאים סולאריים של פאולין ואן דונגן. צילום מייק ניקולאאסן

שמלות טעונות תאים סולאריים של פאולין ואן דונגן. צילום מייק ניקולאאסן

 

פאולין ואן דונגן ההולנדית תציג שמלה טעונה בתאים סולאריים המספקת אנרגיה מנותקת מהרשת, לטלפון חכם. אנחנו תמיד לוקחים איתנו שני דברים כשאנו יוצאים מהבית: את הבגדים ואת הטלפון החכם, היא אומרת. אז למה לא לטעון את המכשיר שלך באמצעות בגדיך? גם בת ארצה סבין שטארטז מתייחסת במיצב שלה בתערוכה לטלפון החכם. קהל המבקרים מוזמן להתנסות בסיטואציה בה שני אנשים ממוקדים לחלוטין האחד בשני, ללא הסחות דעת של סמסים, ציוצי וואטסאפ וצלצולי ניידים – והודות לכך מגלים רבדים נוספים בעצמם ובבן השיח שלהם. ואילו יונגהויי קים מדרום קוריאה המתגוררת בארצות הברית, מתייחסת לתרבות שתיית והאלכוהול בדרום קוריאה, באמצעות בגד המגיב לכמות צריכת האלכוהול של המשתמש.

 

 שכמיית צבעים של סאבין שטאטז. צילום לינדה דרויף

שכמיית צבעים של סאבין שטאטז. צילום לינדה דרויף

 

אחד המוצגים המעניינים הוא אריג מחמם ירוק הפולט קרני אינפרא-אדום-רחוק של חברת תרמוסיב הישראלית, האחראית על פיתוח בד מוליך חום באמצעות חוט מצופה סיבי פחמן. האריג צורך אנרגיה מעטה ומהווה מערכת חימום בטוחה לתינוקות, או כריפוד למערכות ישיבה במכוניות. המצאה ישראלית נוספת, של מתן ברקוביץ', אמן רב-תחומי ומפתח טכנולוגיה, משתמשת באותות מהגוף האנושי כגון דופק הלב, והפעילות החשמלית במוח (EEG), למידע מוסיקלי. המטרה היא לסייע לאוכלוסיית הצרכים המיוחדים, ולהנגיש עבורם את ההבעה המוזיקלית וכך לאפשר גם להם פורקן יצירתי.

ואחרון חביב, מחשב זעיר שניתן לענוד כטבעת, של חברת Gemsense, הפועל ללא שלט, כפתורים או עזרים חיצוניים וכבלים המגבילים. החברה הוקמה ב-שנת 2014 על ידי אבי רבינוביץ' ויונתן שיפר הישראלים.

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.