פורסם by & קטגוריה בריאות, מזון ומסעדות.

תמים לחשוב שתעשייני המזון עברו מהפך אידיאולוגי שגורם להם לייצר מזון בריא יותר – היעד שלהם נשאר כשהיה: למכור, וכמה שיותר למכור. מה שמשאיר את התפקיד של שמירה על בריאות המזון המעובד בידי הצרכנים.

יוגורט נטל לקטוז. ליב גרין

יוגורט נטל לקטוז. ליב אורגניק

אם נפסיק לקנות מזונות שלדעתנו בריאים פחות ונעדיף כאלה שיש עליהם מוסכמה כללית שהם בריאים יותר, התעשייה תגיב בהתאם. וכך אכן קורה, אם לשפוט מסדרה שלמה של מוצרים חדשים שיצאו למרכולים. ברור שזו אופנה. ברור שאם הערנות של הציבור תפחת, הטרנד הבריא יתפוגג. ברור גם שהכי בריא לאכול מזון שמבושל ונקצץ במטבח הביתי. ועם זאת, מצעד הבריאותנים החדש מציין בימים אלה את הדור השלישי לקיומו מזה עשור. במאה הקודמת פרצו תבהלות הביצים והקפה, אבל בשנות האלפיים זה התחיל עם שומן הטרנס. שומן מוצק בצורת מרגרינה, נכס צאן ברזל של סל המזונות והמאפים המשפחתי שמומחי בריאות פסקו כי הוא שוקע בדפנות כלי הדם בצורת כולסטרול רע. כמה מרגרינה תמצאו היום על מדפי המקררים ברשתות? כמעט אפס. וגם במאפיות למדו במידה זו או אחרת לאפות ועוגות ופשטידות נטולי טרנס.

דגני בוקר עם חיטה מלאה. אסם - נסטלה

דגני בוקר עם חיטה מלאה. אסם – נסטלה

הדור השני של טרנד הבריאות התבטא בהפחתה של סוכר ומלח במזונות ובמרקים המתועשים. לפעמים רק באחוזים בודדים, אבל כל הפחתה כזו מלווה בקמפיין תקשורתי שיתרונו בהעצמת המודעות לנזקים שבצריכה מרובה של השניים.

ועכשיו מגיע הדור השלישי של המגמה: העדפת בשר שייצורו מופחת חומרים משמרים, העדפת מאפים מחיטה מלאה, השקת מוצרים נטולי גלוטן או גלוקוז.

וופלים ושוקולדים ללא גלוטן. כרמית

וופלים ושוקולדים ללא גלוטן. כרמית

בפעם הראשונה בישראל, למשל, יצרנית ממתקים גדולה כמו כרמית, מייצרת חטיפים ללא גלוטן כמהלך אסטרטגי, תחת המותג "חופשי". מדובר בוופלים בצורות שונות, שוקולדים וחטיפי שוקולד עם צימוקים וקורנפלקס, ללא גלוטן, וגם ללא ביצים, כדי להפחית את כמות האלרגנים, ובמחירים הנעים בין כ-7 לכ-11 שקלים. כך ניתן יהיה לכבד בממתקים במסיבות הגן ומסיבות יום הולדת בבית גם ילדים רגישים לגלוטן.

 פיצה ללא גלוטן. גרין לייף

פיצה ללא גלוטן. גרין לייט

דוגמה נוספת של מוצר חדש ללא גלוטן וללא חומרים משמרים היא הפיצה מרגריטה של חברת "גרין לייט" הישראלית העשויה מ- 100% גבינת נועם של טרה ושימורי עגבניות טריות, מועשרת בין היתר בסיבים תזונתיים, ומעשירה את סל המזונות המוכנים של חולי הצליאק והרגישים לגלוטן. כ-30 שקלים ל-400 גרם ברשתות השיווק. הפיצה מצטרפת ללחם, לחמניות, עוגות ועוגיות כולל מאפי שמרים, כולם נטולי גלוטן ש"גרין לייט" מייצרת.

בתחום מעדני החלב חדש הוא היוגורט של חברת ליב אורגניק מרמת הגולן, הראשון בישראל שהוא נטול לקטוז. הרגישות ללקטוז היא תכונה גנטית שכיחה ונפוצה. היוגורט הזה מיוצר לדברי היצרנית ללא חומרים משמרים ומייצבים ודומה בטעמו למוצרי חלב רגילים. הוא ישווק בקרוב בכ-13 שקלים ל-250 מ"ל ברשתות שופרסל גרין, עדן טבע (החדשה), ניצת הדובדבן, קסטל, אניס, שקדיה, זמורה, טיב טעם, ויקטורי, סטופ מרקט, בתי הטבע הפרטיים וכן, במינימרקטים וסופרמרקטים מובילים ברחבי הארץ.

מעדן שיבולת שועל. מחלבות גד. צילום דן לב

מעדן שיבולת שועל. מחלבות גד. צילום דן לב

ביטוי נוסף למודעות בריאותית בתחום החלב הוא מעדן שיבולת שועל חדש של חברת גד, על בסיס חלב בקר מלא ושיבולת שועל שחלקה דקה וחלקה גרגרים גסים, ללא תוספת סוכר, מומתקת באריתריטול וסטיביה) במתיקות עדינה, עשיר בסיבים תזונתיים מסוג אוליגופרוקטוז.

 

הביסקוויטים הראשונים בתעשיית המזון המקומית עם (אבל לא על טהרת) דגנים מלאים וסיבים תזונתיים הם התרומה של חברת mana לדור השלישי של טרנד הבריאות. לדברי היצרנית הם גם היחידים בקטגוריית הביסקוויטים בארץ המכילים 5-7 גרם סיבים תזונתיים למאה גרם מוצר. הסדרה החדשה יצאה בטעמי דגנים, שוקו, ועם ציפוי של טעם שוקולד, בטווח מחירים של כ-8 עד כ-9 שקלים ל-350 ו-240 גרם.

כריכי חיטה מלאה. קיבוץ עינת

כריכי חיטה מלאה. קיבוץ עינת

קמח מלא מככב גם בסדרת כריכים חדשה של "עינת תעשיות מזון". כריכי חביתה, בולגרית וסלמי, עם ממרחים וירקות, מלחמניות אפויות ב-100% מקמח חיטה מלא. ניתן להשיגם בחנויות הנוחות ברחבי הארץ בכ-20 שקלים לכריך מחיר מומלץ. אסם-נסטלה מצטרפת לחגיגת החיטה המלאה עם דגני בוקר שגם הם מכילים חיטה מלאה לצד תירס, בשם "גולדן מיניס" וחברת רפאל'ס, יצרנית ישראלית של גרנולה וחטיפי דגנים השיקה סדרת של חטיפים לילדים עשויים דגנים מלאים (כוסמת, שעורה, שיבולת שועל, שיפון ועוד), בטעמי בננה, שוקולד ותות, ללא שומן טראנס, ללא צבעי מאכל, דלי נתרן, עם כ- 70 קלוריות לחטיף במשקל 20 גרם. בכל מארז של 7 יחידות (במשקל 200 גרם ובמחיר של כעשרה עד כ-13 שקלים), כלול קלף עם דמויות של "כוח דגנים".

 פסטרמה  וסלמי ללא  חומרים משמרים. זוגלובק

פסטרמה וסלמי ללא חומרים משמרים. זוגלובק

לבסוף ניצני התעוררות בכיוון גם מצד תעשיית הבשר. זוגלובק החלה לייצר סדרת מעדנייה חדשה עם פסטרמות הודו וסלמי ללא חומרים משמרים, ועם 1%-2% שומן בלבד. אומרת אורית ולנט-מיכאלי, סמנכ"ל השיווק של החברה: "אנחנו פועלים ללא לאות להתאים את עצמנו למגמות העולמיות וליישר איתן קו".

 

 

 

 

 

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.