פורסם by & קטגוריה חגים, טיולים, תרבות.

למרות שחנוכה הוא לא מן התורה ולא אחד משלושת הרגלים שבהם הצטווינו לעלות לירושלים (אפילו את ספרי המכבים לא צירפו חז"ל לתנ"ך), אפשר בהחלט לצרף אותו לרשימת חגי ישראל כרגל הרביעי. כי מה קשור לירושלים יותר מהחג הזה – חילול בית המקדש, העילה המרכזית למרד של מתתיהו ובניו, ונס פח השמן שאפשר את טיהור המקדש והדלקת מנורת הזהב שלכבודה אנחנו מדליקים חנוכייה עד עצם היום הזה, הם הלב והתמצית של חג האורים. ואם נשים פעמינו ופנינו לירושלים, מתעוררת השאלה איפה מבקרים אחרי שפקדנו את הכותל המערבי, שריד בית מקדשנו.

סיור חנוכיות ברובע היהודי. הקרן למורשת הכותל המערבי

מאות אתרים היסטוריים ועכשוויים יש בירושלים, שאפילו בשמונת ימי החג לא נספיק לפקוד. אז חייבים לברור ולסנן. בחרתי מתוך המספר הגדול הזה חמישה מוקדים, ליום שלם וגדוש של חוויות ולמידה.

מרכז מורשת בגין. צילום משה כהן

נתחיל את היום בבית מורשת בגין בשטח הגן הארכיאולוגי "כתף הינום" הצמוד לגיא בן הינום ממערב בין גן הפעמון לסינמטק. הגן כשלעצמו מרתק וכוללת מערת קבורה מתקופת בית ראשון ונמצאה בו אחת התגליות הארכיאולוגיות המרגשות של כל הזמנים: גליל כסף עליו מופיע הפסוק מתוך ברכת כהנים "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליו ויחנך וישם לך שלום". הטקסט המקראי הקדום ביותר שנמצא עד היום. אשר ליעד המרכזי שלנו, מרכז בגין עצמו, שהכניסה אליו היא בתיאום מראש – עוברים שם מסע אורקולי מרגש עם כל חידושי המולטימדיה, אל חייו של אחד המנהיגים הבולטים והמשפיעים ביותר בתולדות המדינה. יש שם סרטים נדירים, מסכי מגע אינטראקטיביים, תאורה דרמטית, האזנה לקטעים מהנאומים הכי מפורסמים של בגין (כולל נאום "הצחצחים" ולהבדיל נאום התודה לרעייתו עליזה "זכרתי לך חסד נעוריך" עם בחירתו כראש הממשלה), וגם שחזור הדירה הצנועה להדהים שבה חיו בגין, אשתו וילדיו רוב חייהם (דירת קרקע בדמי מפתח שלא הייתה אפילו שלהם), וגם כמה מהפעולות המרכזיות של האצ"ל במאבק נגד הבריטים כמו פיצוץ מלון המלך דוד והפריצה לכלא עכו. חוויה מאלפת ובלתי נשכחת.

בית פלוגת הכותל. צילום משה כהן

נעבור משם את הכביש לעבר הגבעה שממול, ונעלה בה אל בית פלוגת הכותל שבלב הרובע היהודי. גולת הכותרת של הביקור במוזיאון בית פלוגת הכותל הוא סרט המלווה צעיר המצטרף לפלוגה הבית"רית שמאז שנת 1928, אז אסרו הבריטים על היהודים את התקיעה בשופר בתפילת נעילה של יום הכיפורים ליד הכותל המערבי. חברי הפלוגה הקטנה מגניבים שופר דרך סמטאות גדושות במוסלמים אלימים, תוקעים בשופר למרות האיסור, ובדרך כלל נזרקים למאסר. רואים בסרט המושקע הזה איך קציני המשטרה הבריטים עורכים חיפושים בבית הפלוגה ומתרים בחברים שלא להניף את דגל הלאום, איך חברי הקבוצה לומדים בסתר לתקוע בהדרכת אחד מחרדי ירושלים, איך הם מתחפשים למוסלמים, "מסתערבים" בגלגול ראשון, כדי ללוות ולהגן על יהודים שהולכים להתפלל ואת בחירתם בחיי עוני תחת סכנה מתמשכת. כמה רלוונטי הסיפור עד ימינו, כאשר עדיין המאבק על הר הבית, לפחות לא על רחבת הכותל, כל כך אקטואלי.

השופרות בהם תקעו אנשי פלוגת הכותל למרות האיסור הבריטי. צילום נעמי גוטקינד-גולן

עבורי הרגע המרגש ביותר במוזיאון הזה הוא מראה זוג השופרות האמתיים שבהם תקעה החבורה, הם נשמרו עד היום ורואים אותם שם בתוך תיבת זכוכית. הכניסה למוזיאון עולה 20 שקלים למבוגר, 15 לילדים ואזרחים ותיקים. נרשמים מראש לביקור במוזיאון בגין.

מגדל דוד. סיור באווירת חנוכה. צילום ריקי רחמן

ביקור נוסף שכדאי לא לוותר עליו באותה סביבה הוא מגדל דוד. בחנוכה יתקיים שם משחק בריחה משפחתי ברחבי האתר בשם "לכודים במגדל" היוצא לדרך כל שעה עגולה ב-10:00 עד 15:00 ומיועד בעזרת משימות וחידות לגלות מיהי הדמות ההיסטורית הכלואה במצודה וקשורה לירושלים. מתאים מגיל 9 ומעלה. ובערב ייערך שם סיור עששיות לגילאי 5-10 בשעה 16:30. חייבים הרשמה מראש לכל הפעילויות. הכניסה למגדל עולה 18-40 שקלים למבוגרים וילדים בהתאמה, משחק הבריחה עולה 40 שקלים בנוסף, וסיור העששיות לילדים 35 שקלים בנוסף.

הגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים בזהב השלכת

רוויים ושבעים היסטוריה ואקטואליה, נחזור לרכבים וניסע לגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם. גם אם כבר ביקרתם בטבע המרהיב והפסטורלי הזה שבלב העיר, יש שתי סיבות חדשות ומקסימות להגיע לשם שוב ולסייר ב-150 הדונמים של כ-6000 זנים שהובאו לכאן מכל היבשות . האחת: פריחת החלמוניות הצהובות והנדירות, וגווני הזהב של העצים העומדים בשלבת. השנייה: פתיחת החממה הטרופית. החממה היית הסגורה במשך שנה וחצי של עבודות שדרוג, ולפני שבועות ספורים נפתחה בשעות 14:00 עד 15:30 בימים שני ורביעי לציבור הרחב.

החממה הטרופית בגן הבוטני ירושלים. צילום צביה אדלר

בדרך לחממה כדאי לעלות על רכבת הגן הלוקחת את המבקרים דרך שש חלקות גיאוגרפית; אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, דרום-מערב ומרכז אסיה והים התיכון. הרכבת כלולה במחיר כרטיס הכניסה, וזמינה למבקרים בימים א'-ה' בכל שעה עגולה בכניסת הגן. ובסוף הנסיעה, ממתינה הצמחייה הטרופית בתוך החממה הגדולה, כולל עצי בננה ושיחי קפה, סחלבים וקקטוסים, ושפע הקקטוסים של החלק המדברי. אל תחמיצו גם את הקולומבריום דמוי המערה השטוחה החצובה בסלע (שובך יונים עתיק שנחשף באחרונה ומתוארך לימי בית שני), וגם אל תוותרו על שקיות הזרעים של פרחי בר ארץ ישראלים שניתן לשתול באדניות ובגינות. ידידי הגן ממנו את הפרויקט והכינו כ-12 אלף שקיות כאלה.

קקטוס מרהיב בחממה הטרופית, הגן הבוטני ירושלים. צילום נעמי גוטקינד-גולן

אטרקציות חנוכה נוספות בגן הבוטני הן סדנא להכנת עששיות מחומרים ידידותיים לסביבה בתוך מרכז המבקרים החדש וסיור עששיות בן שעה וחצי עד שעתיים ברחבי הגן, אם מזג האוויר יאפשר, החל מהשעה 17:00 בשם "באנו חושך לגרש". עלות הפעילות הזו 35 שקלים וחייבים להירשם מראש.

הערב ירד על ירושלים. בבתי הרובע היהודי וברחבת הכותל המערבי הודלקו חנוכיות, והקרן למורשת הכותל המערבי מזמינה את הקהל הרחב לסיורי חנוכיות מודרך בעיר העתיקה. הולכים בסמטאות הרובע היהודי לאור הנרות הדולקים בפתחי הבתים, מבקרים בבתי כנסת עתיקים, ושרים עם נגן מתלווה לסיורים. סיור החנוכיות מתחיל בשוק מחנה יהודה ומסתיים ברחבת הכותל – וכולל שוברים לסיור טעימות אישי בשוק, קבלת שירון, ונסיעה ברכבת הקלה.

הקולומבריום הרומאי העתיק שנחשף בחממה הטרופית. צילום נעמי גוטקינד-גולן

בקרן למורשת הכותל מציינים כי בחג החנוכה הזה קיימים סיורים  נוספים רבים לבחירה, חלקם מתחילים בשער יפו, חלקם במנהרות הכותל, חלקם כוללים פעילות מיוחדת לילדים. ומידי ערב, בשעה 16:15, ייערך טקס הדלקת חנוכייה ברחבת הכותל. 42 עד 85 שקלים תלוי במסלול ובמשך הסיור. 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.