פורסם by & קטגוריה בריאות, ספרים, פנאי, תרבות.

פרק מעניין בסדרת הטלוויזיה האמריקאית "בית הקלפים", הראה קבוצת נזירים טיבטים רכונים בחדר הכניסה של הבית הלבן מעל מנדלה ענקית (מילה שפירושה בשפת סנסקריט עיגול או דיאגרמה סימבולית עגולה ובתוכה צורות מורכבות), זורים סילונים דקיקים של חול צבעוני וממלאים כך את כל הצורות המפותלות והזוויתיות, עד שמתקבל ציור דמוי שטיח קסום.

 מנדלה טיבטית. ויקיפדיה

מנדלה טיבטית. ויקיפדיה

בתהליך העבודה נראו הנזירים רגועים וכמעט מסוממים, מזמזמים נעימה חדגונית ממושכת. הסצנה המדהימה ביותר הייתה בתום הפרויקט, כאשר הקבוצה נושפת על החול ו"מחרבת" בכמה דקות עמל של שבועות. לא ניכנס למשמעויות הרוחניות או המיסטיות של המעשה הזה, אלא לחידוש שהגיע השנה למקומותינו: לא חייבים להיות נזיר בודהיסטי כדי להשלים מנדלה. במסגרת הטרנד החדש השוטף את המערב, מבוגרים רוכשים חוברות וספרים רבי מכר, עם הדפסי מנדלות – וצובעים אותם בשיטתיות ובריכוז במשך שעות וימים, לא עם חול צבעוני אלא בצבעי עיפרון. בארצות שונות מתקיימות אפילו תחרויות צביעת מנדלות, ואחת כזו נערכה כבר בארץ.

שיהיה ברור, מדובר בתחביב למבוגרים. לא בחוברת צביעה לילדים.

פעילות מותאמת למבוגרים

פעילות מותאמת למבוגרים

לצד ההנאה האסתטית מהשלמת הפרויקט, שלא דורש כישורי איור או ציור, אבל מניב תוצאה צבעונית ואסתטית מרשימה, התרגיל אמור לטפח רוגע נפשי המייתר תרופות הרגעה. הריכוז הנדרש כדי שלא לחרוג מהקווים באיור, המשמעת העצמית, החזרה על רצף צבעוני קבוע, גורמים, לדברי חסידי הטרנד, לשקט נפשי ואיפוק רגשי. יש המשיגים את אותה מטרה באמצעות פאזל בן מאות או אלפי חלקים. כמובן תמיד יש גם כאלה שדווקא הופכים עצבניים ומתוסכלים מן המשימה, בין אם היא מנדלה ובין אם פאזל. אבל מי שמילוי קפדני של מאות צורות מאוירות הוא כוס התה שלו, יצא נשכר.

ההיסטוריונים של התרבות גילו ציורים הדומים למנדלה גם בקרב האינדיאנים ביבשת אמריקה, והם טוענים שבתרבויות שונות המנדלה מסייעת למדיטציה, מסמלת משהו מקודש וסגור, טוטאליות, מיקרוקוסמוס, אינטליגנציה קוסמית ואינטגרציה. אבל אפשר לצבוע כתחביב או אמצעי הרגעה, בלי להתייחס לתכנים שמעבר לציור, ולראות בו מעין ריפוי בעיסוק.

ספרי מנדלה רבי מכר ברשת צומת ספרים. צילום עידו פרץ

ספרי מנדלה רבי מכר ברשת צומת ספרים. צילום עידו פרץ

נהוג לחשוב שהראשון שנעזר במנדלה ככלי טיפולי היה יונג (אבי הפסיכולוגיה האנליטית), כך שזו לא הפעם הראשונה שאמנות המנדלות חודרת למערב. נוסיף שמאז הביטלס, שחנכו את אופנת הנהירה למזרח, הנוער המערבי, ובתוכו הצעירים הישראלים, מסתובב בהודו, תאילנד, טיבט והסביבה, ונחשף שם בין היתר גם לקסם המנדלות. ברשת "צומת ספרים" מציעים בימים אלה ספרי צביעה למבוגרים בסגנון המנדלות כמתנה לחג במחיר מבצע של כ-30 שקלים, בסדרה הנקראת "כל צבעי השקט", וב-78 שקלים בסדרה בשם "היער הקסום". אולי אפשר בעזרתם להשתקם מהמתח של "החופש הגדול" בחברת ילדים משועממים המטפסים על הקירות ועל העצבים, או להפיג את המתח שיצטבר מחדש לקראת חגי תשרי.

 

 להשתחרר מהנייד, טלוויזיה ומחשב לשעה שעתיים

להשתחרר מהנייד, טלוויזיה ומחשב לשעה שעתיים

אגב, ערכתי ניסוי משפחתי אישי בצביעת מנדלות בשיתוף שלושה דורות, מילדים בני שבע עד מבוגרים בני שבעים, וגיליתי שניתן לנתק כך את כל הגילאים לשעתיים קסומות של שקט, מכל המסכים, טלוויזיה, מחשב וטלפון נייד. למען הגילוי הנאות, הוספתי התמריץ בקרב צעירי המשפחה: עשרים שקלים על כל מנדלה שהושלמה. אז מה. הדממה הברוכה שנפלה על הבית לא שווה את זה?

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.