פורסם by & קטגוריה מזון ומסעדות.

מה גורם לאנשים לצאת מהבית כדי לאכול במסעדה: רמת האוכל? המוניטין של השף? המחירים הזולים? חוסר חשק לבשל? החובה לפגוש את הזולת (לדייט למשל, לחגיגת יום הולדת או יום ישואין, לפגישת עסקים וכו')? – מסעדני ימינו מאמינים בתשובה אחרת: מיתוג וגימיק.

גולדה מאיר עלתה מהשכחה כדי לככב ברשת מזון חדשה

גולדה מאיר עלתה מהשכחה כדי לככב ברשת מזון חדשה

 

כדי שאנשים ירצו להתלבש, לשלם לבייבי סיטר, להיכנס למכונית ולצאת לדרך בערב קיץ לוהט, ואז לחפש חנייה, וגם לשלם סכום משמעותי, כולל טיפ למלצרים, וכדי שיחליטו להיכנס דווקא למסעדה או בית קפה שלהם ולא של המתחרים, צריך להציע להם משהו מסקרן במראה, באווירה, בהמצאות בישול, אפילו רק בשם יוצא דופן. בקיצור – בגימיק.

הנה כמה דוגמאות מתוך הרבות הקיימות.

כריך גולדה בעשרה שקלים. צילום איציק בירן

כריך גולדה בעשרה שקלים. צילום איציק בירן

 

נתחיל בסניף דמוי קיוסק בשם "גולדה", שנפתח באמצע מאי באבן גבירול ליד כיכר רבין בתל-אביב, סנונית ראשונה של רשת "גולדות" כשרה בעלת אמביציה חובקת מדינה. המראה – שנות ה-70. ה"פרזנטורית", גולדה מאיר, ראש הממשלה ההיסטורית, שנות החמישים. במידה מסוימת גם התפריט. אפשר לקנות שם כריך נקניק למשל או גזוז בטעם של פעם. אפילו עטיפת הכריכים מעוצבת כנייר עיתון ישן מאותה התקופה. והמחירים, שנות האלפיים. חמישה שקלים לשתייה חמה. עשרה שקלים לטוסט בשרי, טבעוני או טוסט שוקולד פרווה. בזמן ההמתנה לטוסט אפשר לנשנש נקניקייה בחמישה שקלים או לשתות כוס בירה בעשרה.

חיילים יוכלו לקבל טוסט גולדה חינם אם ימצא קונה שירכוש עבורם במקום דיסקית התלויה בסניף על לוח. חייל במדים יוכל לקחת דיסקית שכזו ולקבל בתמורה טוסט חינם.

אומר אבי ברגה, מנכ"ל הרשת: "גולדות הינו מיזם חברתי ונוסטלגי".

בקטע הנוסטלגיה תלויות על הקירות כרזות מארכיון המדינה, ואיור פניה של גולדה מאיר.

סושה בוריטו, המצאה ישראלית. סניף סושה חולון

סושה בוריטו, המצאה ישראלית. סניף סושה חולון

 

סוג אחר של גימיק, מציעה רשת  המזון האוריינטלי "'סושה Urban Sushi" שבסניף הכשר שלה בחולון טעמתי מנה המשדכת בין המזרח הרחוק למקסיקו: סושה בוריטו. "המנה החדשה מחברת שני מאכלים אהובים בישראל, סושי יפני ובוריטו מקסיקני", אומר הבעלים מסביר הפנים של הסניף החולוני, ומראה איך לוקחים טורטייה בגודל ג'מבו, ומגלגלים אותה על מילוי אורז ועוף ומצפים בפירורי פנקו. אפשר להזמין סושה בוריטו גם עם בשר כתף בקר או  דגים או ירקות מוקפצים, כשהיא חצויה לשניים ומלווה בכמה רטבים. וזה עולה 36-42 שקלים. לצד המנה החדשנית הטעימה להפתיע, מכיל התפריט את כל ההיצע של הסושי, סשימי וגו' המוכר ממסעדות אסיאניות. אבל אנחנו בענייני חידושים והפתעות היום.

ארט-בורגר ברשת מוזס

ארט-בורגר ברשת מוזס

משה רבינו גויס לפני עשר שנים כדי להעניק את שמו לרשת ההמבורגרים "מוזס". האירוניה הייתה אז שה"מוזסים" לא היו כשרים. אבל בשנה האחרונה נמלכו בדעתם בעלי הרשת והחליטו לפתוח סניפים בעלי תעודת כשרות. אחד בירושלים, ואחד בפתח תקווה. התוצאה? הצלחה גדולה. אוכלי הכשר לא נוטרים למוזסים הלא כשרים, ובאים בהמוניהם, ובעיקר עם זוגות צעיריהם, לסניפים הכשרים, לראות הכצעקתה, כלומר האם באמת ה"ארט בורגר" המפורסם, מנת הדגל של מוזס, טעים כמו שמספרים. התאורה והריהוט ברשת הזו, אפלוליים, הקוקטיילים האלכוהוליים זורמים כמים, והגימיק הגדול הוא ארוחת "החתול והכלב" המתרחשת החל משעה 23:00 ועד השעות הקטנות של הלילה.

מרקט פיק אנד מיקס סניף רמת גן. אוכל טבעוני טרי שמרכיבים ממנו ארוחה עצמאית

מרקט פיק אנד מיקס סניף רמת גן. אוכל טבעוני טרי שמרכיבים ממנו ארוחה עצמאית

הפופולריות המתעצמת של עדת הצמחונים-טבעונים עומדת מאחורי הקמתה של רשת בשם MARKET Pick & Mix שהסניף הרביעי שלה הוקם במתחם החדש V-Tower ברמת גן. מפעיל אותו בזיכיון איש חיי הלילה לשעבר, טל זהבי שהחליט לפרוש מחיי הלילה ולפתוח עסק שיפעל בשעות היום ורק עד שעות הערב המוקדמות. עוד "חזרה בתשובה" של זהבי: הוא הפסיק לצרוך מזון מתועש ועבר לתזונה בריאה בלבד. זה אומר כוסמת ואורז מלא, סלטים שהסועדים מרכיבים באופן אישי מול קערות ענק עם ירקות קצוצים, תבשילים טבעוניים טריים וחמים שגם אותם ניתן להרכיב לפי העדפה אישית ולקבל בצלחות סבתא עמוקות, ללא חומרים משמרים, מיצים שנסחטים במקום, שייקים ירוקים, ועוד. כל המנות מוצגות בבר פתוח. והסניף הרמת גני גם מציע שולחן אבירים ארוך המאפשר לעשרות סועדים לאכול זה ליד זה בסוג של חברותא של בריאותנים. מקסים כבר אמרתי?

שולחן סעודה ארוך מעץ לאכילה משותפת. מרקט פיק אנד מיקס. סניף רמת גן

שולחן סעודה ארוך מעץ לאכילה משותפת. מרקט פיק אנד מיקס. סניף רמת גן

 

גימיק המיועד לעורר עניין מחודש בבית אוכל, יכול להיות לפעמים גם שינוי בשם. וכך רשת קפה גרג על 103 סניפיה ועוד עשרה בדרך, החליטה השנה לקרוא לעצמה: GREG CAFE ושינתה את הצבעוניות והלוגו עם המפיות, שקיות הנשיאה, מדי הצוות והשילוט. מדוע בעצם? עונה יאיר מלכה מנכ"ל ומבעלי הרשת:

"כדי ליצור בידול מרשתות הקפה האחרות" .

אוכל 11 קפה גרג צילון אלעד גוטמן

greg cafe ארוחות עמים ותפריט טבעוני. צילום אלעד גוטמן

עוד חידוש לצד שינוי השם  הן מנות טבעוניות חדשות שהוכנסו לתפריט הכללי, תפריט המיוצר מנייר עיתון ונפתח לגודל של חצי גיליון וארוחות בוקר בסגנונות חובקי עולם: סקנדינבית, ספרדית, שוויצרית, אמריקנית, בלקנית, ספרדית, ישראלית, טבעונית כאמור, נטולת גלוטן, ועוד.

ויש גם גימיק דיגיטאלי ניסיוני: iPad eMenu, תפריט שניתן לראות באמצעות אייפד בחלק מהסניפים. התפריט הדיגיטלי מקוטלג לפי טעמים והעדפות: מנות חריפות או צמחוניות או חלביות וכו'. לכל מנה אייקונים שונים המעידים על אופייה. בגרג קפה אומרים שהם הרשת הראשונה בעולם המאפשרת צפייה דיגיטאלית ויזואלית בתפריט. הסגנון הטבעוני המכיל 22 מנות, סקרן אותי במיוחד כי יש בו חידושים כמו צ'או מיין שזה מוקפץ טבעוני, המבורגר ושווארמה טבעוניים, וכריך עם פלאפל אורגני עשוי מתמרים. הטעם? לא לקרניבורים. אבל הצמחונים יכולים לחגוג.

קים דרזנר עם תיק הגיבור המצויר ג'ק ברשת BLACK הממותגת מחדש

קים דרזנר עם ילקוט הגיבור המצויר ג'ק ברשת BLACK הממותגת מחדש

מאחר שבידול חשוב לרשתות שקל להתבלבל ביניהן כמו בתי קפה או מסעדות בשריות, גם רשת ההמבורגרים BLACK שינתה את השיטה שבה היא מציגה את עצמה. במקום הכוכב המוכר השף צחי בוקששתר, המציאו דמות קומיקס בשם ג'ק, המודפסת על מצעיות, שקיות, מפיות, מודעות, אפילו תיקי גב. ג'ק דה בלאק הוא לא השינוי היחיד. התפריט כולל נגיעות אוריינטליות, הרבה ג'ינג'ר וכוסברה, גם לחמניות מאודות ורולים של בצק דק ממולא בסלטי עוף ובקר, והכי מעניין: המבורגר טבעוני. בוקששתר, השף והבעלים, אומר שההמבורגר הצמחוני הוא השלישי בסולם הפופולאריות של הרשת, לפי מספר ההזמנות. שאפו לג'ק ולצחי. ואיך מושכים ילדים לארוחה? גם כן בגימיק חדש: צעצוע שיקופיות, שכאשר הילדים מסתכלים לתוכו ומושכים בידית, רואים צילומים מתחלפים של מנות שאפשר לבחור.

צלחת רולים בסגנון אוריינטלי ברשת BLACK

צלחת רולים בסגנון אוריינטלי ברשת BLACK

 

גם הפיצריות נזקקות לגימיק כאשר פיצה כבשה את מקומו של הפלאפל ואפילו החומוס, כמאכל האהוב ביותר על ילדי ארצנו וצעיריה? מסתבר שכן. עובדה שרשת פיצה האט על 62 סניפיה המקומיים, החליטה לחדש עם פיצה שקשוקה (כ-80 שקלים למגש משפחתי), המצאה ישראלית בלעדית. בפיצה האט ישראל אומרים שהיא לא הראשונה. מישראל יצאו כבר כמה פיצות שפותחו פה דוגמת הפיצה קראון גבינה. אומרים גם שההמצאה הישראלית של הפיצה שקשוקה שהושקה בחודש האחרון מעוררת עניין במרכז פיצה האט העולמי. יש לה שתי גרסאות, האחת משקשוקה של ביצים, מוצרלה איכותית, פלפל ובצל קלוי על בצק דק. השנייה, חריפה בתוספת צ'ילי ופלפל שיפקה. כ-80 שקל

פיצה שקשוקה, המצאה ישראלית. ברשת פיצה האט

פיצה שקשוקה, המצאה ישראלית. ברשת פיצה האט

 

 

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.