פורסם by & קטגוריה מזון ומסעדות.

קערת מרק אדומה המשווקת על ידי חברת פלדינוקס

קערת מרק אדומה של פרסקו. צילום דרימסטיים

 

היקום שלנו עצמו התחיל כ"מרק". כך לפחות טוענים החוקרים הסבורים שבזמן הבריאה העולם דמה למרק (soup Primordial) מהביל מורכב ממים, מינרלים וכימיקלים של ים קדמון שכיסה את היבשה. הרבה אחר כך, לפי עדויות ארכיאולוגיות מתקופת האדם הקדמון, הומצאו כלי בישול למרק מאבן. ומאז ועד היום, קסם העשבים והבשרים המתבשלים במים מהבילים, חוצה גבולות, תרבויות גזעים ויבשות ואהוב על כל האנושות. בכפרי האינדיאנים בדרום מקסיקו נהגו לבשל מיני דגה, עשבי תיבול, שורשים ופלפלי חלפניו חריפים, למרק קולקטיבי שחולק לכל בני השבט.

מרק דלעת מוקרם בחלב קוקוס עם קרוטונים של

מרק דלעת מוקרם בחלב קוקוס עם קרוטונים של עינת תעשיות מזון. עיצוב וצילום יוליה זובירצקי

 

בתנ"ך מופיע המרק לראשונה כנזיד העדשים המפורסם של עשו. בספר יחזקאל (כ"ד 3-6) יש אפילו מתכון שלם למרק בשרי: "אֱסֹף נְתָחֶיהָ אֵלֶיהָ כָּל נֵתַח טוֹב יָרֵךְ וְכָתֵף מִבְחַר עֲצָמִים מַלֵּא: מִבְחַר הַצֹּאן לָקוֹחַ וְגַם דּוּר הָעֲצָמִים תַּחְתֶּיהָ רַתַּח רְתָחֶיהָ גַּם בָּשְׁלוּ עֲצָמֶיהָ בְּתוֹכָהּ".

במהלך השנים לצד מתכוני מרק מגוונים, נוצרו לבישול ואחסון מרקים כלי חרס וברזל, קערות עץ וקערות אבן. בתקופה ההלניסטית נמכר מרק אפונה ברחובות הערים. בתקופה הביזאנטית נולד מרק הבצל ששימש בעיקר כמזון לעניים. מרק הבצל הצרפתי מיוחס למלך לואי ה-14, שדרש מטבחו הראשי לרקוח בעבורו תבשיל וזה מצא באותו רגע רק בצלים, חמאה ושמפניה. בצרפת המציאו גם את מרק השום הכולל קמח, בצל, ביצים וציר ירקות.

מרק שותים או אוכלים? תלוי במה שיש בו. באירופה אהבו לבשל מרקי בשר סמיכים מאוד שהתאימו לחורפים מושלגים. באפריקה המרקים קלילים. בתימן המציאו מרק חמוץ מקמח ומים, שום, כורכום, פלפל שחור, מלח ולימון. מרק ה"ביידה" (ביצה),  מרק עדשים  ומרק רגל שהוכן מרגל פרה, יחד עם שום, לימון, עגבניות וגמבה, הל, ציפורן וחוואיג'. גם השפות משקפות את היחס למרק. באירופה "אוכלים" מרק, במזרח התיכון "שותים" אותו.  הדבר משפיע גם על כלי ההגשה. במזרח הרחוק והקרוב יש קערות קטנות למרק אותן מגישים לפה ושותים כמו תה. במערב יש צלחות מרק אותו מביאים לפה בכפות. בימינו חברה כמו פרסקו משווקת את כל הסוגים מכל היבשות ומסורות הבישול.

עוד לא הזכרנו את הבורשט – מרק הסלק האוקראיני. מרק העוף היהודי המכונה גם "אנטיביוטיקה של הטבע", ותקצר היריעה מלהזכיר את מאות המתכונים והמנהגים הקשורים לנוזל המרווה והמשביע, כי צריך לעבור למתכונים. עם כל הכבוד לתה וקפה, תנור ומזגן, שמיכת פוך ואפודת צמר, קערת מרק מהביל, מחממת לא רק את הגוף, אלא גם את הנשמה. מרק עוף כולם מכירים, בחרתי לכן כמה מרקים מהירים, שטעמם מקורי, הם טעימים, והכי חשוב, מחממים.

 

 

מרקים כלים

תמונה קבוצתית של הכלים המסוגלים לשדרג כל מרק: 1. נעמן. 2. אייץ' & או. 3. פרסקו. 4. פיפ סטודיו. 5.  כלי מרק מאימייל – ספייסז. 6. הרמוניה לבית. 7. לומינרק – המשביר לצרכן. 8. מרקייה מנירוסטה – פלדינוקס. 9. לוק אנד לוק.

מרק דלעת וסלרי מוקרם בחלב קוקוס

היוזמה היא של חברת "עינת תעשיות מזון", המתמחה בין היתר בייצור קרוטונים למרק, והמתכון הוא של אתי בטיטו בעלת הטור הקולינארי  .sweet weekendהוא המבוסס על ירקות וחלב קוקוס, צבעי כתום ומרקמו דומה לקרם. חופן קרוטונים בתיבול פפריקה, הופך אותו לארוחה מלאה.

חומרים ל-5 מנות:

3 כוסות קוביות דלעת. פרוסות מ-3 גזרים. 3 עלי סלרי קצוצים. בצל קטן קצוץ. כפית שום כתוש. כפית ג'יג'ר קצוץ. פחית חלב קוקוס. 3/4 כף  שמן זית. חצי כפית סוכר. שמינית כפית אגוז מוסקט. מלח ופלפל. 5 כוסות מים.

ההכנה:

מטגנים את הבצל, הגזר, הסלרי והג'ינג'ר על אש בינונית כ-10 דקות. מוסיפים את הדלעת וכעבור חמש דקות את המים, וכל התבלינים. מרתיחים, מקטינים אש ומבשלים חצי שעה.

בעזרת מצקת מוציאים לקערה קטנה כ- 1/3 מכמות קוביות הדלעת ומניחים בצד. מוסיפים את חלב הקוקס וטוחנים בבלנדר מוט ידני. טועמים ומתקנים תיבול.

מוסיפים קוביות דלעת וקרוטונים ומגישים.

מתכון חורפי למרק עגבניות, טורטליני גבינה ותרד

וקרוטונים מתובלים ביתיים

באדיבות חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית

מרק עגבניות של חוות התבלינים בבית לחם הגלילית

מרק עגבניות של חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית

 

מרק עגבניות

 

מתכון מומלץ של צוות חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית. אפשר לבשל בתוכו טורטליני קנויים ועלי תרד.

 

חומרים למרק:

2 כפות שמן זית, בצל קצוץ, 2 שיני שום, 2 כפות פפריקה, רבע כוס קמח, 3 כוסות מרק ירקות משקית, 800 גרם עגבניות מרוסקות, 2 כפות רסק עגבניות, חצי חבילה עלי תרד, קצת גבינת פרמז'ן, 2 כפות בזיליקום מיובש. חצי כוס שמנת מתוקה או יוגורט עזים. מלח ופלפל.

ההכנה:

מטגנים בסיר דקה בצל שום ומתבלים בפפריקה. מוסיפים קמח ובוחשים עד שנוצרת רביכה.

מוסיפים את מרק הירקות מאבקה, העגבניות המרוסקות והרסק ומרתיחים.

מנמיכים את האש ומוסיפים את הטורטליני. מבשלים 10 דקות, מוסיפים פרמז'ן, תרד ושמנת. מתבלים במלח, פלפל ובזיליקום לפי הטעם ומגישים מייד.

 

מרק פיסטוקים של השף משה קשוצקי מאולמי סיטי טאור הדר דימול רמת גן

מרק פיסטוקים של השף משה קצוקי מאולמי הדר סיטי טאואר רמת גן

 

מרק פיסטוקים קלויים

 

את המתכון של השף משה קצוקי, מאולמי הדר סיטי טאואר ברמת גן ניתן להכין בשתי גירסאות. אם רוצים להכין גרסה חלבית, משתמשים במרק עוף פרווה. בגרסה בשרית משתמשים במרק עוף אמתי, ומבשלים עם מחמאה במקום חמאה, ועם שמנת מתוקה צמחית.

 

חומרים:

כוס פיסטוקים קלויים וכתושים. 50 גרם מחמאה. בצל קצוץ. 1/2 כוס עלי סלרי קצוצים. 2 שיני שום כתושות. 3 כפות יין לבן יבש. 6 כוסות מרק עוף. 2 ענפי פטרוזיליה קצוצים. 2 יחידות עלי דפנה.  כוס שמנת מתוקה צמחית. בצל ירוק קצוץ לקישוט. רבע כוס אורז עגול.

ההכנה:

מטגנים בסיר בצל ושום במחמאה עד הזהבה, מוסיפים אורז ויין ובוחשים כמה דקות.

מוסיפים מרק, ועלי דפנה ומבשלים עד שהאורז רך. מתבלים במלח ופלפל.

בוחשים פנימה פיסטוקים ושמנת ומבשלים 10 דקות.

לפני ההגשה מוציאים את עלי הדפנה ומפזרים מעל סלי, פטרוזיליה ובצל ירוק.

מרק פטריות מוכן משקית. אוסם

מרק פטריות מוכן משקית. אוסם

 

מרקים מוכנים

 

אם אתם ממהרים או אין בבית חומרים להכנת מרק, אפשר בהחלט להתחמם גם בעזרת 4 המרקים החדשים שהשיקה בחורף הנוכחי חברת אוסם:  מרק כתום, מרק ירקות, מרק פטריות ומרק תירס. די לבשל אותם חמש דקות. הם מכילים פיסות של ירקות חתוכים ועולים 11-12 שקלים לשקית.

 

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.