פורסם by & קטגוריה טיפוח, קוסמטיקה.

מה שאנחנו מכניסים לגוף דרך הפה, משפיע גם על מראהו. אקסיומה ידועה. מאכלים משמינים ומתוקים למשל, פוגעים לא רק בהיקף המותניים אלא גם באיכות עור הפנים והשיער. בעשור האחרון התפתחה בעקבות התובנה הזו תורת טיפוח הנקראת נוטרי-קוסמטיקה, הגורסת שאפשר לשפר את המראה העור על ידי שינוי התזונה, בליעת תוספים והעדפת תכשירים על בסיס צמחים מסוימים שעובדים על הגוף מבפנים כלפי חוץ, ומשפרים את העור, השיער והציפורניים.

 

חילופים מהירים של  קור וחום גורמים לעור הפנים להאפיר ולאבד חיוניות. צילום: הברבור

חילופים מהירים של קור וחום גורמים לעור הפנים להאפיר ולאבד חיוניות. צילום: הברבור

  • הנטורופתית וההרבליסטית הקלינית שיר לויתן, מחברת 'אלכימיסט- צמחי מרפא', מאמינה למשל בפרחי שן הארי שממריצים מטבוליזם (חילוף החומרים), ומגבירים ניקוז רעלים כמשפיעים ישירות על עור נטול כתמים ונקודות. זה לא אומר שצריך ללעוס מעכשיו כותרות פרחים, או לוותר על קרם לחות, אבל זה כן אומר להעדיף קרמים המכילים צמחים בעלי פעילות אנטי דלקתית כמו קומפרי, הידרוקוטיל וקלנדולה. המלצות נוספות שלה הן ניקוי בסבונים שאינם מכילים פראבנים ובשמים (עלולים לגרום לגירויים בעור), טבילה באמבטיות המכילות שמני חוחובה, לבנדר ופטצ'ולי בתוספת שיבולת שועל (כן, זורים אותה במי האמבט), והימנעות מלבישת בגדים סינטטיים או עשויים צמר, צמודים או מחוספסים. זה משאיר אותנו עם כותנה חלקה או מגורדת (קטיפה), ותערובות בהן הכותנה עולה על כמות הסיבים האחרים.
סדקים ויובש חורפי. צילום: תפוח טכנולוגיות

סדקים ויובש חורפי. צילום: תפוח טכנולוגיות

  • הטמפרטורות היורדות (בעיקר בשעות הערב והלילה), ומזג האוויר ההפכפך, מייבשים את העור והופכים אותו רגיש וחשוף יותר למחלות ולחיידקים. מבחינת המראה, זה אומר בין היתר נפיחות פתאומית באזור העיניים, גירודים וקשקשת על פני העור. הנוטרי-קוסמטיקה ממליצה להקל על אלה באמצעות שתיית חליטות סירפד ומרווה (לא כולל בזמן היריון).
  • גם אסתמה של העור ("אטופיק דרמטיטיס"), היא תסמין אופייני לחורף. מדובר בדלקת כרונית המתבטאת ביובש חמור, נגעים אדומים, גרד ואקזמה בפנים, בצוואר, בקרקפת ובקפלי הידיים והרגליים. הטיפול הקונבנציונלי כולל אנטי היסטמינים, ומשחות עם מרכיב סטרואידי (קורטיזון). הנוטרי-קוסמטיקה מציעה לעומת זאת לסלק מהתפריט מזונות שעלולים לגרום לתגובת יתר של מערכת החיסון ולהגברת הדלקת כמו סוכר לבן, שמן מטוגן ומזונות מעובדים ומשומרים. עד כמה שאפשר כדאי להפחית גם בשר בקר ואפילו עוף, ביצים, חלב ומוצריו, תירס, בוטנים ופירות הדר כתומים. אז מה נשאר לאכול? עדשים, ירקות, פירות שאינן הדרים, גרעינים ואגוזים. ןתוספים כמו אומגה 3.
  • עוד תופעת עור חורפית מציקה היא הסבוריאה. לרפואה הקונבנציונלית אין עדיין ריפוי מלא, אלא הקלות זמניות. הנוטרו-קוסמטיקה מציעה, אומרת הקוסמטיקאית הפרא-רפואית ענת בקר מהמרכז לקוסמטיקה מדעית "הברבור", להיזהר במקרים כאלה מפני קרמים בעלי מרקם שמנוני ועשיר. וד"ר קובי שמיר, מוסמך לרוקחות קוסמטית ומומחה לרפואה סינית ב'תפוח טכנולוגיות', מציע לנקות את עור הפנים כל ערב בקרם ניקוי מיקרו גרגירי, ואז למרוח עליו סרום הזנה עם רטינול (רק בחורף ורק לפני השינה, כשקרינת השמש לא קיימת). מומלצים נוספים של ד"ר שמיר הם ויטמינים, ושמני עילית (נר הלילה, ג'ינקו בילובה ובורל רוז היפ).
  • יש כמובן תופעות עוריות שמאכלים לא יצלחו עליהן, כמו יובש בכפות הרגליים, המרפקים והברכיים שבחורף העור עליהם נוטה להתייבש ולהיסדק. המדריכה הראשית במותג אורלי, קטיה שו, מציעה למרוח עליהם תמציות קמומיל וחוחובה, קומפרי ופרופוליס דבורים שאותו רצוי גם לבלוע ולא רק למרוח. אשר לכפות רגליים, לא חייבים למרוח עליהם קרם ייעודי, גם וזלין פשוט יכול לעזור.

 

כפות הרגליים זקוקות לטיפוח מיוחד בחורף. צילום: אורלי

כפות הרגליים זקוקות לטיפוח מיוחד בחורף. צילום: אורלי

  • ציפורניים הם איבר מורכב, וברפואה האלטרנטיבית יש המאבחנים את בריאות האדם על פי מראן. מריחת שמנים ארומתרפיים על בסיס מימי יכולה לעזור, וגם מריחת שמן שקדים על בסיס יומי. טיפול בשמן זית 10 עד 15 דקות כל יום במשך חודש. רשימת החומרים למריחה או לאכילה כוללת שמני שקדים, זית, אורז ואבוקדו.
  • ואיך מקלים על נשירת שיער חורפית, שאלנו את הביולוגית חווי פילוסוף מחברת פיטו-פריז ואת אלי כהן מהמרכז לפתרונות שיער. בליעת כמוסות חומצות אמינו בתוספת וויטמינים ואבץ, הם אומרים, ואכילת מזונות עשירים בחלבונים וויטמינים, ושימוש במוצרי עם מיצוי ג'ינקו בילובה, זרעי ענבים, ויטמין B, חלבוני משי ועוד.
Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.