פורסם by & קטגוריה אופנה, ביגוד.

נשים ועוגן. עונות. צילום אודי דגן

נשים ועוגן. עונות. צילום אודי דגן

גופיות הכותנה הנוחות והלא יקרות, נולדו כהלבשה תחתונה בתחילת המאה שעברה, והפכו להצהרה חברתית מרדנית באמצע המאה שעברה, כאשר אמצו אותן, צבועות לשחור, חבורות אופנוענים אמריקניות, ולבנות חלקות, על גיבורי נוער וקולנוע מרדניים כמו ג'יימס דין ומרלון ברנדו, בסרטים של אותה תקופה. מכנסי ג'ינס עתירי כיסים, תפרים וכפתורי מתכת היו השלמתן ההכרחית. ומסתבר שכמו הג'ינס הנצחי, גם הן זוכות לחיי נצח, ופופולריות בלתי נגמרת. כמו הג'ינס גם הן נעשו יקרות יותר מעשור לעשור. גם המעמד המרדני, חתרני, הצהרתי שלהן לא השתנה. חתרנות צעצוע בעיקר, במילים במלל ובהדפסים בעיקר. לובשים אותן גם שמרנים קפיטליסטים למהדרין, שיכולים להרשות לעצמם לשלם מאות שקלים על גופיית טריקו מעוצבת. זו יכולה להיות חולצה טי של עונות ועליה "ברוך שעשני אישה", הדפס של גורדי השחקים של ניו-יורק או פסל החרות, של מי שחולמים אמריקה גם בפתח-תקווה או עפולה, הדפס של דינוזאור וגיבורי קומיקס על חולצה של ילד, או המשפט "חשבי עם הלב" על חולצה של נערה.

"חשבי עם הלב". עונות. צילום אודי דגן

"חשבי עם הלב". עונות. צילום אודי דגן

כמעט תמיד ההדפסים המילוליים באנגלית, גם כשחולצת הטי היא תוצרת כחול-לבן. כמעט תמיד היא באה למכור משהו: רעיון, סרט, טרנד חברתי או סתם תפנית אופנתית. כשם שפוליטיקה היא המשך המלחמה באמצעים אחרים, ראה ערך פלשתינאים. כך חולצת טי היא המשך תרבות קידום המכירות באמצעי אחר. אז עם כל הכבוד לחתרנות ולמרדנות, היא בהחלט מוצר קפיטליסטי – ועולה בהתאם. אם כי יש יוצאים מן הכלל הזה, כמו רשת "תמנון" המוכרת את חולצות הטי לילדים בכ-20 שקלים בלבד, לעומת המותגים האחרים הגובים עבורן מאות שקלים. אבל גם היא לא משוחררת מהאנגליזמים, ועל חולצת ילדות לבנה מנוקדת בעדינות מודפס באותיות ענק LOVE. מה רע ב-"אהבה"?

אהבה. תמנון. צילום דנה ישראלי

אהבה. תמנון. צילום דנה ישראלי

 

הזכרתי את רשת "עונות" שהשקיעה מאמץ מרוכז בחולצות הטי שלה לקיץ 2015. בפרסומיה היא מתארת את החולצות האלה כ"אווריריות, עם התאמה מושלמת לאקלים הישראלי ולנעורים נצחיים, חופש, ייחוד ונראות בשטח). איך זה מתבטא בחומר? בדי כותנה, תחרה וויסקוזה דקיקים והמון גרפיקה בצבעי ניאון חזקים, הדפסי "מראה", ודפוסי חיות ופרחים, ועיטורי ניטים. על כל שטח החזית באחת החולצות משתרעת חבורות חתולות לבושות אופנתית (כ-250 שקלים), והחזית של אחרת היא קולאז' של פרחים, צמחים ומנומרים בסגנון הג'ונגל (כ-250 שקלים). על עיצוב כאמור משלמים. והרבה. טווח המחירים נע בין 159 ל-669 שקלים. נקודת זכות לרשת ולמותג: המידות שלה מטפסות עד 54.

עונות. צילום אודי דגן

עונות. צילום אודי דגן

 

חולצות הטי של הטף זוכות מזה כמה עשורים לעיצובים מיוחדים. אבל רק בשנים האחרונות הן הצטרפו גם לסגנון החתרני, ויש שמכנים אותו סגנון הרחוב. אחד מ"מותגי הרחוב" האלה נקרא "סטוסי" (STUSSY)  ויש בו היצע של טי מגיל שנתיים, במחירים המתחילים ב-115 שקלים. דינוזאור ענק תופס את החזית של אחת החולצות האלה, וכיתוב של מילים אנגליות ותאריכים מכסה בצפיפות חולצת טי אחרת של המותג.

 

הכיתוב תמיד באנגלית.סטוסי. צילום יחצ חול

הכיתוב תמיד באנגלית.סטוסי. צילום יחצ חול

דוגמה נוספת לקישור בין חתרנות אעלק לילדים הן כמה חולצות טי חדשות של "גולף קידס". על אחת, לפעוטות, יש הדפס ענק של כלב מרכיב משקפי שמש. על אחרת, לבנים, איור של אינדיאני מעוטר נוצות שפרצופו הוא גולגולת. ועוד אחת, לבנות, עם פנים ענקיות של אריה על רקע שחור.

 מוציאים לשון למבוגרים? גולף קידס

מוציאים לשון למבוגרים? גולף קידס

 

טי מודפס במוטיבים דווקאיים לסוגיהם, מאפיין גם את חולצות הטי לגברים של "מאניה ג'ינס". לצד הדפסי דגלים והדפסים טרופיים מופיע גם ראשו של פסל החירות האמריקני על רקע שחור בעיבוד מאיים ומתריס.

פסל החירות בעיצוב זועם. מאניה ג'ינס. צילום אבי ולדמן

פסל החירות בעיצוב זועם. מאניה ג'ינס. צילום אבי ולדמן

דמויות הקומיקס הפופולריות של דיסני מככבות באופן מסורתי על כל מוצר ילדים, כולל חולצות טי, ואין בכל שום חתרנות, אבל מה שעשתה המעצבת לימור גוטה מייסדת המותג "גוטה", זה להעלות אותן גם על חולצות טי לנשים, וזו כבר הצהרה של "נעורי נצח", או אולי התיילדות נצחית סטייל "הילד בן שלושים", כמו בחולצה הלבנה עם איור ענק של מיני מאוס על חזיתה העולה 240 שקלים.

דיסני לנצח. גם על חולצות לנשים. גוטה. צילום שי נייבורג

דיסני לנצח. גם על חולצות לנשים. גוטה. צילום שי נייבורג

אין כמעט סרט הוליוודי, במיוחד כזה המכוון לילדים ונוער, שלא מלווה בקידום מחירות פרסומי בצורת חולצת טי עם הדמויות המככבות בו. דוגמה אחת מרבות, היא החולצה עם דמותו של גיבור העל הירוק "האלק", שיצאה עם יציאת הסרט הנוקמים ברשת "פוקס". הרשת מציעה מבחר גדול של T-shirt כותנה עם גיבורי על בירוק, כחול, בורדו, סגול ואפור לא רק לילדים אלא גם לגברים עד מידת XXL במחירים נמוכים (50-70 שקלים) ובמבצעים של חולצה שנייה בחצי מחיר.

 

חולצה שיצאה לקראת סרט גיבורי העל "הנוקמים". פוקס. צילום טל טרי

חולצה שיצאה לקראת סרט גיבורי העל "הנוקמים". פוקס. צילום טל טרי

טקסטים הם הכוח החזק של הטי, ובאתר האופנה והעיצוב "קוביקה" ( www.cubica.co.il ) יש משפטים המקדמים השקפת עולם אופטימיסטית- נאיבית- שטחית בסגנון "ילדי הפרחים" משנות השבעים במו "לעולם תאמין ותבטח, ולעולם אל תוותר", או "לכי בעקבות השמש", באנגלית כמובן.

 

"לכי בעקבות השמש". כמובן באנגלית.קוביקה. צילום מיכאל טופיות

"לכי בעקבות השמש". כמובן באנגלית.קוביקה. צילום מיכאל טופיות

ואסיים בדוגמה נוספת של חולצת טי כמודעה לקידום מכירות. לאו דווקא של מותג מסוים אלא של תרבות הצריכה הנהנתנית. על חולצה של רשת אופנת הנשים "יוקה" YUCCA) ) מופיע הדפס של ארטיקים ועליו הכיתוב, אנגלית כבר אמרתי: "קיץ. מוכרח שיהיה ארטיק פרי". למותג הזה יש גם חולצת טי בצבע מנטה עם חיתוכי לייזר באזור השכמות, חולצת טי בפסי שחור ולבן ועוד. מחיר התחלתי: כ-100 שקלים.

יוקה. צילום ניר יפה

יוקה. צילום ניר יפה

 

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.