פורסם by & קטגוריה טיולים, פנאי.

זהו המלון היחיד בארץ שבו מאחורי מזנון המנות העיקריות בחדר האוכל בולטות לולאות אבן שבמאה ה-13 קשרו אליהן סוסים, ומעל שולחן הסלטים רואים פתח עתיק ממנו הזרימו פעם מים לשוקת החפורה ברצפה.

מרפסת אל נופי הר מירון ב"רות רימונים".צילום: רוני בלחסן

מרפסת אל נופי הר מירון ב"רות רימונים". צילום: רוני בלחסן

המלון היחיד שכל התפנוקים הטכנולוגיים של המאה ה-21 כולל אינטרנט כמובן, מותקנים בין קמרונות בסגנון ממלוכי, והמלון היחיד ששוכן באתר בו התארחו עוברי אורח ונופשים מאז שהסולטאן ביבראס בנה בו, בשנת 1266,  חאן לסוחרי דמשק שהגיעו בסוסים, פרידות וחמורים לקנות תבואות ושמן מהפלחים בגליל העליון.

חצרות האבן של "רות רימונים". צילום רוני בלחסן

חצרות האבן של "רות רימונים". צילום רמי סולומון/ אלכס ליפקין

באר עתיקה בחצר המלון

באר עתיקה בחצר המלון

"רות רימונים" משווק בימים אלה בקונספט של מלון עם סיפור ועם סופרים. הסופרת הראשונה הייתה דורית רביניאן ("סמטת השקדיות בעומריג'אן"), שהציגה בו בשבוע שעבר את רב המכר החדש שלה "גדר חיה". הנוכחים, אנשי תקשורת, הנהלת רשת מלונות רימונים, וסופרות נוספות, ביניהן שרית ישי-לוי ("מלכת היופי של ירושלים"), קיבלו כל אחד עותק של הספר. הם גם נחשפו ל"סיפור" בן מאות השנים של המקום, באמצעות מדריך הטיולים דוד עמיאל, דור 11 בצפת. ככה זה בעיר המקובלים, הכול היסטוריה שאפשר ממש לנגוע, למשש ולחוות. ב-6 פינות שונות במלון המשתרע בין חצרות אבן, עצי זית וגינות תבלין, קבועים שלטים המפרטים את תולדות אותה פינה: מרתף יין שהיה מסגד, חניית הסוחרים או באר עתיקה.

חנוכיות אבן פזורות ברחבי המלון

חנוכיות אבן פזורות ברחבי המלון

המיתוג ההיסטורי הזה מתכתב עם טרנד עולמי בתחום התיירות. כבר למעלה משני עשורים שהתיירות העולמית משדרת שובע ושעמום מרשתות בתי המלון הגדולות מסוג הילטון ושרתון, ומעדיפה רטרו, נוסטלגיה ופיקנטריה. מלונות בוטיק עם נושא עיצובי או סיפור מקומי. כאלה השוכנים בטירה צרפתית או בקתת ציידים אלפינית, שמורה אפריקנית או בית חווה טוסקני. גם בישראל יש ניצנים של הטרנד, כמו בית הארחה אקולוגי מלבני חמר ובוץ בנגב למשל, מלונות בוטיק בסגנון תל-אביב הקטנה, ו"רות רימונים" הצפתי, העתיק והפוטוגני, על אתר של חאן ממלוכי. ברגע שיוצאים מהמלון החוצה, אגב, ניצבים בלב צפת העתיקה של המקובלים, ובמרחק דקות הליכה מבית כנסת אבוהאב, ולהבדיל, צפת המוסלמית של טרום מדינה, עם בית אביה של רנייה מלכת ירדן, בית משפחת אבו מאזן והמדרסה שבה לימד אביו של מורסי נשיא מצריים. גם ההווה מרתק לא פחות. ומרהיבים נוף הר מירון הנשקף מכל פינה וחדר במלון, והנוף האנושי בסמטאות, עם בעלי תשובה לבושי לבן, חסידים בשחורים, וכל סוגי הכיפות, המגבעות, השביסים, הצעיפים, השמלות והחצאיות.

דוד עמיאל, דור 11 בצפת, ומדריך כריזמטי של תולדותיה, בפעולה

דוד עמיאל, דור 11 בצפת, ומדריך כריזמטי של תולדותיה, בפעולה

בסיור המומלץ עם דוד עמיאל, שכל אורח במלון זכאי לו, שומעים לא רק על מקובלי צפת, ולא רק על הממלוכים, העותומנים, הפלשתינים והבריטים, אלא על הסלבס שפקדו את "רות רימונים" בדורות מאוחרים יותר, נשיאים (חיים ויצמן, אפרים קציר), אמנים (אריק איינשטיין, הגששים, יהורם גאון), יוצרים (נעמי שמר כתבה כאן את "טנא ירוק / פרח לבן / יין אדום / פת במלח/ זה מה שיש"), ותגליות כמו הבאר היורדת 20 מטר לתוך האדמה ומעיין זורם במעמקיה.

קימרוני בית הדואר העתיק

קימרוני בית הדואר העתיק המצוי בלב המלון

הקוקטייל ההיסטורי המשכר הזה, הופך את השהות במלון הבוטיק לחוויה בלתי נשכחת, אלא שאם אין קמח אין תורה. וה"קמח" הוא מטבח של מזרח ומערב: גם חמין אשכנזי וגם סלט בורגול מזרחי, גם מרק עדשים גלילי וגם מרק כתום מערבי, גם פילה וולינגטון אירופאי וגם מנסף טלה מזרח תיכוני. אל מעדני שף המלון נחשפנו בליווי יינות הבוטיק של יקב נטופה, מהטעימים שיצא לי ללגום עד כה.  יחד עם זאת, מזון טעים יש גם במלונות אחרים. המזון הרוחני-היסטורי-עיצובי, הוא כאן הסיפור שאין בשום מקום אחר. ועוד נקודות להדגשה: חנוכיות אבן גדולות פזורות בפינות שונות ומזכירות שבקרוב יתקיים לכבוד חנוכה סופשבוע בשם "חגיגה של אור" עם סיורי חנוכיות, הדלקת נרות במסעדת המלון, הרצאה על נומרולוגיה וסימבוליזם קבלי וסיור לילי בסמטאות צפת. בתיבת ברזל שחורה ניתן לשגר בדואר המקומי גלויה מצוירת למי שלא זכה להתארח כמונו במקום. בסמוך לגינת עשבי המרפא והתבלין יש גפן עתיקה כל כך שצמח לה גזע (עץ-גפן). אל תחמיצו. בימי שישי מתקיים יריד אמני צפת ברחבי המלון לחובבי שופינג ואומנויות גם יחד. באגף המודרני (כן, יש גם כזה), פועל ספא קטן וסימפטי.

ערן קויאטק מנכ"ל רשת מלונות רימונים, הסופרת דורית רביניאן וענת אהרון סמכנ"ל השיוק של הרשת

ערן קויאטק מנכ"ל רשת מלונות רימונים, הסופרת דורית רביניאן וענת אהרון סמכנ"ל השיוק של הרשת

ההתאמה לשומרי מצוות מוחלטת: לובי שקט נטול מוסיקת מעליות או מסכי מחשב. שעון שבת. מעלית שבת וגו'

אחד מששת השלטים המספרים את תולדות החאן העתיק שהפך למלון מודרני

אחד מששת השלטים המספרים את תולדות החאן העתיק שהפך למלון מודרני

פינה רוגעת באחת מחצרות המלון

פינה רוגעת באחת מחצרות המלון

ומה עם התכל'ס. כמה הקסם הזה עולה? תלוי בחדר, בעונה, במספר הארוחות, בכמות הילדים המגיעים אתכם. הטווח נע בין החל מ-450 ביום חול ו-744 שקלים בסוף שבוע עד לכ-1450 שקלים לחדרי הגן, לזוג על בסיס לינה וארוחת בוקר. שורה תחתונה: שורה שם אווירה צפתית שקשה לכמת בשקלים או ללכוד במילים. צריך לנשום, לראות ולהרגיש, כדי להבין.    

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.