פורסם by & קטגוריה בריאות.

ריבוי השפעות וההצטננויות בסופ"ש הקר שנחת עלינו גורם לרבים לחפש אמצעי הקלה נוספים על אלה של האנטיביוטיקות מקופת חולים, כאשר בראשם ניצבים תכשירים המופקים משיח הסמבוק השחור. בימי הביניים טענו שמכשפות מתגוררות מתחת לשיח הזה, ושממנו חטבו את הקרש עליו ניצלב ישו. במאה החמישית כתב היפוקרטס, הנחשב לאבי הרפואה המערבית, שמיצוי סמבוק שחור מכייח, משתן ומעורר. הדנים הקדומים העלו מנחות לשיח שגידלו בחצרות, מאמינים שהוא משכנה של אלה המגנה על הבית ויושביו, ואסרו לפגוע בו או לכרות אותו. באותם ימים רווח הביטוי "נקמת הסמבוק".

באירופה נהגו להכין מפירות מבושלים של סמבוק שחור ריבות ומשקאות, אבל נזהרו מאוד מפירותיו הרעילים כשהם במצבם הטבעי. ואילו בעשורים האחרונים גילו מחקרים שונים את הסיבה למעמדו המיתולוגי: הוא אכן מסייע להקל על תסמינים קשים של שפעת, מקל על שיעול ונזלת כרונית בקרב ילדים, ובאופן כללי מסייע בבעיות שונות בדרכי הנשימה.

מצמח בעל מעמד מיסטי הפך הסמבוק השחור לצמח בעל רייטינג מודרני גבוה, המתבטא בעובדה שבתכניתו של המראיין מספר 1 בארה"ב לארי קינג – הוכרז שהוא מהווה מכת מחץ נגד שפעת.

אשכולות הסמבוק השחור. באדיבות הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים

אשכולות הסמבוק השחור. באדיבות הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים

 

שיח הסמבוק השחור נראה ככיפה שבאביב מתכסה בפרחים ריחניים בצבעי צהוב-לבן ולאחר מכן באשכולות בשלים של פירות בעלי גוון שחור- כחול, סגול – כחול כהה ואדום.

מהפרחים האלה, אומר ד"ר אורי פרגמן-ספיר, המדען הראשי, בגן הבוטני האוניברסיטאי – בירושלים, מכינים ברפואה ההומאופתית "רמדי", תכשיר למערכת הנשימה והריאות. מיכל יקיר,  דוקטור למדעי החיים והומאופתית קלאסית, מוסיפה שה"רמדי" הזה מסייע גם במצבים של אסטמה ושעלת, התכווצויות, נטייה לבצקות, הזעה מרובה ונטייה לגזים.

הווירולוגית הישראלית ד"ר מדלן מומצ'וגלו מחלוצות המחקר המודרני של מיצוי הסמבוק, כתבה בעבודת הדוקטורט שלה באוניברסיטה של ציריך  כי רכיבים שונים במיצוי הסמבוק השחור גורמים לשיבוש מנגנוני חדירת וירוס השפעת לתוך התאים הבריאים. במחקרים קליניים שהמשיכה לערוך בישראל עם פרופ' זִכריה זכאי-רונס מהמחלקה לוירולוגיה בבית הספר לרפואה "הדסה" בירושלים,  גילתה לדבריה עיכוב פעילות של תשעה זני וירוס שפעת שונים, ושיפור ניכר אצל חולי שפעת שקיבלו את המיצוי בהשוואה לאלה שקיבלו פלצבו.

תכשירים רבים מופקים מסמבוק שחור בארץ ובעולם. הנה אחדים מהם מימין לשמאל: סמבוכל של פרמה גורי. סמבופלור של פלוריש. סבמוק של גרין בייבי, נוטרי קר של מרשל, אלדרבלוט של לייף סופר פארם

תכשירים רבים מופקים מסמבוק שחור בארץ ובעולם. הנה אחדים מהם מימין לשמאל: סמבוכל של פרמה גורי. סמבופלור של פלוריש. סבמוק של גרין בייבי, נוטרי קר של מרשל, אלדרבלוט של לייף סופר פארם

 

ד"ר ויויאן ברק מביה"ח הדסה גילתה בשעתו כי תאי דם לבנים מפרישים כמות גדולה של ציטוקינים, חלבוני בקרה, בנוכחות סמבוק, עובדה היכולה להצביע על פעילות חיסונית מוגברת. אשר לד"ר מומצ'וגלו, אחרי ניסיונות כושלים למצוא משקיע לייצור תרופה המבוססת על הסמבוק השחור, היא הקימה חברה לשיווק המוצר כתוסף מזון טבעי. היא גם נוהגת לצטט מחקר שנערך בנורווגיה על-ידי ד"ר ארלינג טום שהוכיח שהתכשיר שלה מקצר את משך מחלת השפעת בכארבעה ימים.

אגב, למעוניינים לראות את השיח רב המוניטין (הוא מרהיב רק בתקופת הפריחה בסוף האביב), הוא גדל כצמח נוי במשתלות גדולות. בחלקת אירופה בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם. ובצפון הגולן בשולי ישובים נטושים, כנראה שריד לשתילות עתיקות.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.