פורסם by & קטגוריה בריאות, חגים, מזון ומסעדות, סל המזון.

כמעט כולנו מעלים בממוצע שלושה קילוגרמים בעונת החגים, אומרת לי רות עידו, נטורפתית, אחות מוסמכת ומנהלת מקצועית בחברת "דש לבריאות", ואני חושבת לעצמי שמה מתאים יותר להקדים את הארוחות הגדולות מראש השנה ועד שמחת תורה, מאשר דיאטה. אבל עידו מזהירה: לא דיאטה ולא צום. גם עם העלייה במשקל. ואני חושבת לעצמי: אשמנו, חטאנו, פשענו, זה בתפילה לא מעל הצלחת.

DASH רות עידו. צילום נעמי גולן

 דש (DASH), היא חברה ישראלית שהתאימה תוצאות של מחקרים אמריקאים, למציאות, לפסיכולוגיה, להרגלי התזונה ולסוגי המזונות של הישראלים. והיא עושה זאת באמצעות  ניצול מקסימלי של טכנולוגיות התקשורת המודרנית. לא צריך לצאת מהבית כדי להגיע לקבוצות תמיכה, לא להימנע ממפגשים בגלל מזג אוויר או טקס שקילה פומבי, לא לעשות פסק זמן כשנוסעים לחו"ל, לא להישאר ללא תומך ברגעי משבר מול קינוח שוקולדי במסעדה. אפילו לא לספור קלוריות. השיטה מגייסת וואטס-אפ, טלפונים ניידים, ומדריכים במרחק חיוג או הקלקה. ואז אפשר להתקשר ולקבל תמיכה טלפונית גם מעבר לאוקיינוס או בערב.

היעד, מסבירה עידו, היא לאכול כך שמרגישים שבעים, פלוס ליווי רגשי חיוני בכל שעה ביום, פלוס התאמה אישית למצב הבריאותי, לתנאי העבודה, לגיל. ברור שנהג מונית לא צריך לאכול כמו מהנדס תוכנה, וגננת לא כמו רופא, וסטודנט בן עשרים כמו פנסיונר בן שמונים. ובריא כמו חולה. אבל כולם זקוקים לכל אבות המזון לפי 8 קבוצות מזון הכלולות בתוכנית. לנרשמים לדש מסבירים שוב ושוב שמדובר בתהליך ולא בזבנג וגמרנו. שאם "מענישים" את הגוף ביום צום בדרך כלל בערב או באמצע הלילה מתנפלים על האוכל.

רות עידו מעידה שהיא מכירה בין הנרשמים לשיטה כאלה שבאישור רופא, ואחרי שהורידו ערכים של סוכרת או כולסטרול, מפחיתים בהדרגה את כמות התרופות. ובאותו עניין, כל נרשם חייב להביא תוצאות של בדיקות דם.

DASH נטלי ינאי ורות עידו. צילום נעמי גולןו

וכמה זה עולה, אני שואלת את נטלי ינאי, מנכ"לית דש. 1950 שקלים לחודשיים, זמן המינימום לבדיקה אישית של יעילות השיטה, ו-6800 שקלים לשנה שלמה.  

הרשמה לשיטה המלווה אכילה בריאה כמו "דש לבריאות" לא ברשימת המטלות שלכם לקראת החגים?-  הנה כמה נקודות למחשבה שקיבלתי מדיאטניות מנוסות.

תמר ידין, יועצת לחברת הרבלייף מזכירה לא לדלג על ארוחת צהרים בערב החג כדי "לחסוך קלוריות". זה דווקא יגרום לאכול יותר בארוחה עצמה. צריך לאכול 3-4 שעות קודם לכן מנה הכוללת חלבון, ירקות וקצת פחמימות. ובערב, להתחיל את הארוחה בשתיית שתיים-שלוש כוסות מים. מנגנון הרעב קרוב במוח למנגנון הצמא ואז מפרשים צימאון כרעב ואוכלים יותר מדי.

תמיד להתחיל אורחה עם ירקות

מיכל חלילי, מדריכה בכירה בחברת הקוסמטיקה הישראלית-בינלאומית מעבדות ג'יג'י, מסבירה שלא רבות יודעות שאכילת סוכר קשורה להזדקנות עור הפנים. חשבו על כך לפני שמושיטים יד לקינוח המתוק.  הסוכר נצמד לקולגן בעור, וגורם לעור חסר ברק, יבש, אדמומי או מזדקן בקצב מואץ. זה נכון גם לגבי רוב הפירות, אבל כשמוכרחים משהו מתוק, העדיפו תפוחים. התגלה במחקרים שהם עשויים גם להפחית סיכון לחלות בסוכרת מסוג 2. עוד פירות המיטיבות עם העור: תותים, אוכמניות, אסאי, תפוזים. וגם שוקולד ברשימת "הצדיקים", בתנאי שהוא מריר עם 70 עד 85 אחוזי קקאו לפחות. לפני המתוקים, ממשיכה חלילי, כדאי שיהיו בארוחה, דגי מים קרים כמו סלמון, ותבלין כורכום.

דבש מלווה את כל חגי תשרי. עדיף במינון נמוך

אלינור חינגה מזרחי, דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות בחלי ממן, רשת המתמחה באורח חיים בריא, מציעה לעולם לא להתייסר בגלל אוכל. רגשות אשם הם לא פתרון. אבל כדאי להתחיל כל ארוחה בירקות, טריים ומבושלים, ורק לאחר מכן דגים ובשר. סטייק סינטה הוא המועדף בתחום הבקר, חזה ופרגית בתחום העופות. ותמיד אם אפשר אכלו מזון אפוי, מאודה או מבושל, ולא מטוגן. גם היא ממליצה לאכול תמיד במהלך היום בערב כל חג. ואחרי כל ארוחה, לצאת לסיבוב, לפינוי כלים, אפילו להוציא את שקית הזבל-  כל תנועתיות המועדפת עליכם למשך 20 דקות לפחות.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.