פורסם by & קטגוריה בריאות, מזון ומסעדות, תבשילים ועוגות.

זה שהחורף הגיע לביקור קצר ונעלם עד למופע הגשמים הבא, לא מרשים את הווירוסים של ההצטננות ואפילו לא את החיידקים של השפעת. לכו לסניפי קופות החולים ותבינו. מתקפת הנגד שלנו צריכה להיות התחסנות, מרקים חמים, תה צמחים שיודע לעשות מלאכת מניעה, ואולי גם השתתפות באחת הסדנאות של כנס "אוכלים בריא 7", שיתקיים בחודש הבא.

מרק מחזק מערכת חיסונית ומסייע בהרזיה. צילום: איסטוק

מרק מחזק מערכת חיסונית ומסייע בהרזיה. צילום: איסטוק

אדם קרוב אצל קיבתו, אמרו חכמים, אז דבר ראשון נציית לכלל של "תשתה מרק תהיה חזק". למה דווקא מרק, נשאלה כוהנת ההרזיה ואורח החיים הבריא חלי ממן, ותשובותיה גרמו לי לרוץ למטבח לקצוץ ולהרתיח ירקות. אז ככה:

מרק מרסן את התיאבון. בתנאי שהוא מבוסס על ירקות. אם הוא מוגש כמנה ראשונה בארוחה, באופן טבעי אוכלים כ- 20% פחות קלוריות במנות הבאות.

מרק קובה סלק.  קייטרינג באבריא צילום בלה

מרק קובה סלק. קייטרינג באבריא צילום בלה

 

מרק חם עוזר לאכול יותר לאט. ככל שמתמשך זמן האכילה, כך מגיעים לתחושת שובע מהר יותר.

מרק יכול להיות דל שומן בלי להקריב את הטעם.

מרק עוף אמתי תוצרת בית, הודף מחלות. זו לא רק "תרופת סבתא" ו"אנטיביוטיקה יהודית". הוא אכן מכיל ויטמינים מקבוצת B, סידן, מגנזיום ואבץ שיכולים לסייע למערכת החיסון להדוף הצטננות ושפעת.

מרק דל מלח מתפקד כנוזל מזרז עיכול ועוזר לניקוי רעלים בכבד.

מרק כתום של גזר ובטטה הוא מקור של ויטמינים המסייעים לריאות במניעת זיהומים.

מרק עגבניות עשיר בליקופן וקרוטנואידים, נוגדי חמצון ומסייעים בהקטנת הכולסטרול הרע.

מרק המכיל בצל, שום, ג'ינג'ר ופטריות מחזק את המערכת החיסונית. הזנים הבריאותיים ביותר של הפטריות הם ריישי, מאיטקה ושיטאקה.

מרק אף פעם לא משעמם אם מכינים כל יום סוג אחר: עוף או בצל, עגבניות או אפונה, בטטה או עדשים, וכן הלאה. יש מאות גרסאות.

ממן גם תורמת מתכון משלה לימים קרים של חורף:

4 גזרים, 4 קישואים, בצל גדול,  צרור פטרוזיליה, צרור שמיר, רצועות מרבע כרוב, קוביות מחצי קילו דלעת, 2 שומר, 2 ברוקולי, 3 כפות גדושות מרק בטעם עוף. פלפל ומלח לפי הטעם אם מוכרחים.

מבשלים בסיר מכוסה מים 30-40 דקות. ורק אז מתבלים וממשיכים לבשל עוד 10 דקות. מרסקים בבלנדר ומגישים חם.

כוכב הכדורגל רונלדו מקדם משקאות בריאות צמחיים של הרבלייף

כוכב הכדורגל רונלדו מקדם משקאות בריאות צמחיים של הרבלייף

 

מההרבליסט הקליני והנטורופת אסף קורן, מנכ"ל העמותה הישראלית לצמחי מרפא ומנכ"ל עיל"ם, למדתי שרובנו לא מודעים לכך שאנחנו חיים בתוך בית מרקחת אחד גדול של הטבע. "צמחי מרפא גדלים לנו ממש מתחת לאף", אומר קורן, "כאלה שהוכחו מדעית כמסייעים למניעה ולטיפול במגוון מחלות".

הוא גם מגייס שלושה ידועני עבר בתחום הרפואה שהאמינו בצמחי מרפא: איבן סינא, הרמב"ם ואסף הרופא.

למה הוא מתכוון? לזוטה לבנה, שצומחת בר רק בארץ ישראל, ומצוינת לדבריו לכל הסוגים של כאבי בטן ולהורדת חום. לוויטניה שגדלה כמעט בכל מקום, שאסור לאכול את פירותיה ועליה אבל שורשיה מחזקים את מערכת החיסון. לאזוב מצוי, המוכר לנו כזעתר, המסייע לטיפול במחלות דרכי הנשימה, שיעול ועודף ליחה. לסירה קוצנית הגדלה בכל מקום בצדי הדרך ששורשיה נמצאו יעילים בהורדת רמות הסוכר בדם. לקוץ הנקרא גדילן מצוי שגדל בכל פינה, כולל בגינת הבית המשותף. בדרך כלל עוקרים אותו, אבל זרעיו מכילים רכיבים נוגדי חמצון ומורידים רמות שומנים וכולסטרול בדם. את הזרעים הללו אפשר לשלב כשהם טחונים בתוך סלט, אחרי שמשרים במעט במים. ואחת מכוכבות בית המרקחת של הטבע, מרווה משולשת העוזרת לכאבי בטן, טיפול בווירוסים במערכת הנשימה ובמערכת העיכול, פטרת ועוד.

שאלה: עם כל הכבוד לצמחים, איך יודעים לזהות, לגלות ולהשתמש בהם?

אסף קורן: כל אחד יכול לחפש ולקטוף אותם בשבילים ובדרכים, אחרי שלומדים לזהות אותם. קיים גן רפואי במפעל "ברא צמחים" ביקנעם עם סיורים לימודיים (04-9899051), יש חנויות טבע ויש אינטרנט וויקיפדיה. צמחי המרפא אפשר לצרוך באופנים שונים, כחליטות או בצורתם השלמה בתוספת לסלטים, מרקים ותבשילים.

תה ולדנה  של חברת תה עדנים צילום נעמי שפירא

תה ולדנה של חברת תה עדנים צילום נעמי שפירא

 

על הפופולאריות המתעצמת של צמחי מרפא תעיד הופעתו, לראשונה בארץ, של מותג התה הצרפתי VALDENA Bio שמייבאת חברת "עדנים". מדובר ב-24 חליטות המכילות אשכוליות ואצות ים, להגברת קצב חילוף החומרים, קורנית, קינמון ואניס לדרכי הנשימה, גינקו ורוזמרין לשיפור זרימת הדם, הזיכרון והריכוז, הרפגו ופילפנדולה לדלקות ושיכוך כאבים, שומר, סרפד וצבר למערכת העיכול והשתן, אוכמניות והיביסקוס לצינון וכאבי גרון, ועוד הרבה. אישית ניסיתי את חליטת הלואיזה ופריחת התפוז שהובטחה כמסייעת להרגעה ולשינה טובה, שסובלת מנדודי שינה ולא רוצה להתמכר לכדורי שינה. התוצאה: שנת לילה רצופה אחרי שתי כוסות של החליטה. כאמור, יש עוד הרבה. מעניינות במיוחד לדעתי הן חליטת ארטישוק ורוזמרין הפחתת לחץ דם וחליטת גפן ותפוז מר להורדת כולסטרול.

כמה זה עולה? 24 שקלים ל-20 שקיקים.

איך משיגים? באתר: www.adanim-tea.co.il. המשלוח חינם.

 תמציות משקה הרבלייף

תמציות משקה הרבלייף

שם ותיק יותר בתחום משקאות הבריאות הצמחיים הוא הרבלייף. החברה משיקה בימים אלה משקה צמחים בארבעה טעמים: מקורי, פטל, לימון ואפרסק. המשקה דל קלוריות ומכיל כמות גבוהה של קפאין, תה ירוק ותה שחור. מיטל עזר, תזונאית קלינית ותזונאית הבית של הרבלייף אומרת שהמשקאות האלה תורמות לשיפור "ערנות, ביצועים מנטאליים, המרצת אנרגיה וגם לירידה במשקל".

כמה זה עולה? למשקה בטעם פטל, לימון או אפרסק: 162.5 שקלים ל-50 גרם שהם כ-29 מנות. למשקה בטעם טבעי: 303.5 שקלים ל-100 גרם שהם כ-59 מנות משקה.

איך משיגים: בטלפון: 03-9431155 בדוא"ל: israeldr@herbalife.com באתר: http://herbalife.co.il

קציצות עוף ומג'דרה עם אורז פרא. באבריא. צילום בלה

קציצות עוף ומג'דרה עם אורז פרא. באבריא. צילום בלה

 

אמצעי נוסף ללימוד אכילה בריאה הוא כנס התזונה "אוכלים בריא 7", שיזמו פורטל התזונה Eatwell והוצאת ספרי הבריאות פוקוס ויתקיים בתיאטרון גבעתיים (13-12 בנובמבר). בתוכנית יש עשרות הרצאות של מומחים לצד סדנאות בישול מעשיות, דוכנים למנות בריאות, ספרים מקצועיים ועוד. בין הנושאים היותר מסקרנים: איך לצרוך נכון אומגה 3, תוספים מזיקים שתעשיית המזון מכניסה למוצריה, איך בונים תפריט טבעוני מאוזן (ננה שרייר תספר איך הפכה את המסעדה שלה "ננוצ'קה" למסעדה הגרוזינית הטבעונית הראשונה בעולם), טיפים למניעת מחלות עיכול ומעיים ואיך משביעים את החשק למתוק בצורה בריאותית. כמה זה עולה: 40 שקלים להרצאה.

איך משיגים? על ידי הרשמה מראש (077-8965300) כי מספר המקומות מוגבל. ניתן גם להירשם לסדנאות בלינק   http://bari.eatwell.co.il/

 קציצות ירק על מצע של קוסקוס מלא. באבריא צילום בלה

קציצות ירק על מצע של קוסקוס מלא. באבריא צילום בלה

שיפור המודעות למזון בריא מקבל צורות מגוונות. למשל, בתחום הקייטרינג. דוגמה מעניינת במיוחד הוא שיתוף הפעולה בין שף של חברה שייצרה ארוחות לבתי ספר, בתי אבות ומבוגרים המתגוררים בביתם ועברה גם לתחום הפרטי, אילן ניב – לבין הדיאטנית ענת לויתן. השיתוף יצר מותג חדש: "באבריא": אריזות מוכנות של מנות כמו אורז חום עם שלושה סוגי עדשים, ירקות מבושלים וטחונים בקציצות עם בשר רזה, או שילוב של פסטה, פתיתים וקוסקוס מחיטה מלאה. הכל מוכל ללא טיגון, ללא חומרים משמרים וללא תוספות מלאכותיות.

כמה זה עולה? 30 שקלים למנה של כ-420 גרם. המשלוח – 15 שקלים. או מגיע לבית בחינם בהזמנה של מעל 150 שקלים.

איך משיגים? באתר www.babari.co. ובפייסבוק -https://www.facebook.com/BaBarr

 פסטה מקמח מלא. באבריא  צילום בלה

פסטה מקמח מלא. באבריא צילום בלה

i

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.