פורסם by & קטגוריה אופנה, ביגוד, הורים, הצגות וסרטים, חברה, טיפוח, קוסמטיקה, תרבות.

הסרט "לא ממושמעות" של הבמאית הבריטית העצמאית פיליפה לות'ורפ בהפצת סרטי נחשון בע"מ בשיתוף רד קייפ אמור היה לעלות בבתי הקולנוע בארץ לפני חודשים רבים, אי שם בעיצומה של הקורונה, ולא עלה מסיבות שונות. והנה, מסובב הסיבות גרם לכך שהוא יעלה דווקא בשבוע של יום האישה הבינלאומי, וניתן יהיה לראות אותו החל ביום חמישי 10 במרץ. צפיתי בו בסינמה סיטי גלילות בדצמבר 2021, בשבוע שבו נערך באילת טקס בחירת מיס עולם, והוא היה רלוונטי כמובן גם אז. אבל  השבוע הוא רלוונטי שבעתיים. מדובר בעיבוד קולנועי למעשה שהיה, הפגנה של קבוצת נשים נגד טקס בחירת מיס תבל בלונדון בשנת 1970. הטקס הזה זוכה לצפייה של 100 מיליון בני אדם בעולם. הנשים שהפגינו נגד החפצת הנשים וסינון המועמדות בסגנון "שוק בשר" משפיל, תוך מדידת גופן, זכו לכן גם הן לקהל העצום הזה ששמע את מחאתן.

"לא ממושמעות", באדיבות סרטי נחשון ובשיתוף רד קייפ

הבמאית לא מבקרת את המועמדות עצמן, חלקן מגיעות ממדינות עולם שלישי וזו האפשרות הכמעט יחידה שלהן לטייל בעולם ולזכות בחמש עשרה דקות של פרסום, מה גם שאחת מהן היא המתמודדת השחורה הראשונה בתולדות התחרות הזו, כנציגת דרום אפריקה. אבל הבמאית מדובבת בהצלחה משכנעת את המפגינות, הרואות באירוע החפצת נשים ודיכוי פטריארכלי מתמשך. שה

בסופו של דבר, המפגינות שהחלו להפריע באמצע הטקס, הוצאו ממנו בכוח, ותחרויות היופי נמשכות עד היום, חמישים שנה לאחר מכן, ובכל זאת חל פיחות משמעותי באירועים האלה ושינוי לטובה במעמד האישה.

ואם לא ברור עדיין, אני אומרת עכשיו בפה מלא: הסרט מקסים וראוי לצפייה, המסר חשוב, מעניין לראות כיצד גם נשים "רגילות", מסוגלות לחולל שינוי, והכוכבת שלו קיירה נייטלי, הנראית כאן באחת התמונות שצירפתי, לצד חברותיה המפגינות, היא מקסימה ויפה כתמיד. בסצנות האחרונות אגב, מופיעות הנשים האמיתיות שחוללו את "השערורייה" בלונדון, שהסרט משחזר את סיפורן.

MASHBIR הנחה של 31.6%

מעשה מרשים נוסף לציון יום האישה הבינלאומי מתקיים עכשיו ברשת ה-MASHBIR שמובילה מזה זמן רב אג'נדות חברתיות כמו פעילות נגד אלימות ונגד החפצת נשים בשיתוף "שדולת הנשים בישראל הנחה של 31.6% על מגוון בגדי הנשים. למה דווקא המספר הזה? משום שלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נשים עדיין מרוויחות בממוצע 31.6% פחות מגברים!

רעיון מקסים, שמעורר בצורה יפה במיוחד מודעות לבעיה, ומי שרוצה להצטרף למאבק למען נשים, יכולה לעשות זאת עם ההאשטג #מינוס_31.6%. ": שניים ממגוון הבגדים של הרשת, נראים בתמונות המצורפות.

לוריאל פריז. צילום פרופסור דוד קפלר ומיכל אלבלק

עוד חברה המצטרפת לכבוד יום האישה הבינלאומית למאבק למען נשים היא לוריאל פריז, שבחרה בזווית מיוחדת של הנושא: מניעת הטרדות מיניות במרחב הציבורי, בשיתוף נשים דתיות. לשם כך גויסה הסופרת ומגישת הטלוויזיה נועה ירון, הנראית בצילום המצורף בחברת נשים דתיות שכולן נושאות למעלה את כף ידן ועליה המילה די. את התמונה הזו ניתן לראות בקמפיין של לוריאל פריז בדיגיטל ובשילוט חוצות. החברה משתפת פעולה עם נועה דיין גם בפסטיבל לנשים דתיות שדיין מקיימת עם שותפתה דלית אייזנר פעמיים בשנה, בשם "רוקדות על המים".

פרופסור מינדי לוין. אוניברסיטת אריאל

אחת הדרכים המשכנעת ביותר, לעניות דעתי, לתרום להעצמת נשים, היא לפרסם את אלה ששברו את תקרת הזכוכית לא רק בדירקטוריונים, או בתחומי משפט, כלכלה וחברה, אלא גם במדעים. למשל פרופסור מינדי לוין מאוניבסיטת אריאל, זוכת אות הצטיינות של האגדוה האמריקאית לכימיה לשנת 2022. פרופ' לוין , מספרת שלמרות שבתחילת הדרך יש מספר שווה של סטודנטים וסטודנטיות במחלקה לכימיה, כאשר בודקים בתארים המתקדמים ובתפקידי מחקר, יש ירידה דרמטית במספר הנשים. "מוטל עלינו להעביר מסרים חיוביים כדי להפחית את הייאוש ולהדגיש עבור נשים צעירות את העובדה כי לימודי מדע מאתגרים ומורכבים אך גם מתגמלים וכי הן יכולות להצליח בתחומי המדעים", היא אומרת.

פרופסור דפנה גואטה. אוניברסיטת אריאל

מדענית מעוררת השראה נוספת באוניברסיטת אריאל היא פרופ' דפנה גואטה (נראית בתמונה על רקע קיר אבנים מקומר), פיזיקאית העוסקת במחקר בינלאומי פורץ דרך בהבנת היקום לגילוי מקור הקרינה הקוסמית על ידי חלקיקי "רפאים" הנראים כהתפוצצות כוכבים. אל תצפו ממני להבין יותר בתחום שאין לי בו שום ידע, אבל אין ספק שמי שהתאהבה בלימודי מתמטיקה בגיל 15 הודות למורה כריזמטית וסיימה תואר שני בהצטיינות בגיל 25, מוכיחה שנשים יכולות, ושצריך לעודד אותן מגיל צעיר לכיוון המדעים.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.