פורסם by & קטגוריה הורים, טיולים, ילדים, נופש, תערוכות, תרבות.

קייטנה ומוזיאון – זיווג הנשמע כמו אוקסימורון, אבל ב"אנו – מוזיאון העם היהודי", במבנה שהיה בעבר "בית התפוצות" הצמוד לאוניברסיטת תל אביב, עשו מאמץ גדול לשלב בין השניים, במסגרת "מחנה הקיץ של אנו", וכך להפוך את תולדות עמנו ואת האישים הבולטים בו, לנגישים לילדים החל מגיל חמש.

אנו. בתי כנסת של כל עדות ישראל. מזרח ומערב. צילום נעמי גולן

אפשר להתווכח, וצריך, עם כמה מהבחירות שיש בשלוש הקומות הגדושות של "אנו", ומיד אזכיר כמה מאלה. אבל אין ויכוח על כך שחשוב להגיע לשם עם הילדים במהלך החופש המתקצר, ואם לא מספיקים, אז במהלך שנת הלימודים, במסגרת בית הספר או כביקור משפחתי משותף.

מוזיאון אנו. להרגיש כמו טרומפלדור נטול היד. צילום נעמי גולן

הדגש על חשיבותה של המשפחה היהודית, בולט מאוד במסלול הנקרא "משפחאנו", הכולל חידות, מדבקות (למשל הילדים מתבקשים להצמיד מדבקות של מאכלים מסורתיים לעדות השונות כמו ג'חנון ליוצאי תימן), חידון מוסיקלי של שירי ילדים, פאזל משפחתי אישי ועוד, וגם ניתן לקרב צמיד חכם שמקבלים בכניסה ולסרוק למייל האישי 80 מוצגים בתלת ממד.

מוזיאון אנו. לחקות את תנועות השחיין האולימפי מארק ספיץ. צילום נעמי גולן

הבילוי החדשני הזה הנקרא "מחנה הקיץ של אנו" כולל גם אפשרות לחקות תנועות שחייה מול וידיאו המראה את האלוף האולימפי מארק ספיץ, לנסות לרוץ מול וידיאו של האצנית האולימפית אסתר שחמורוב, לדמיין איך זה להיות נטול זרוע כמו טרומפלדור, כשהילד זוחל בתוך מנהרה עם יד צמודה לגב, ובקיצור, מאה מיליון הדולרים שהושקעו בעשר שנות תכנון ובניה, שהניבו כ-500 מוצגים ופריטים נדירים (הגיטרה של לאונרד כהן, שמלה של אלבר אלבז), 21 סרטונים אינטר אקטיביים, ו-40 סרטים בהפקה מקורית, נראים ומורגשים היטב.

אנו. הגיטרה של לאונרד כהן. צילום נעמי גולן

אהבתי גם את הפינה שבה הילדים מתבקשים לרשום על פתק תשובה משלהם על שאלות גדולות של הרמב"ם ופילוסופים מרכזיים אחרים, ולתלות את הפתק באטב על חוטים המשתלשלים מהתקרה. עד כאן הצד החיובי, המלמד תוך שעשוע, חידות, הפעלות והדגמות פרקים חשובים בתולדות עם ישראל, כולל התייחסות קצרצרה לשואה, והצגת גיבורים ודמויות מפתח. גם הנושאים הגיוניים.

אנו. חוויה משותפת להורים וילדים. צילום יוני זנדר

קומת יסודות העוסקת במשותף לכל תפוצות ישראל: הומור יהודי ובתי כנסת (כולל דגמים מתימן וצפון אפריקה, ארצות הבלקן והמזרח התיכון, שהיו חסרים בבית התפוצות שנאשם בדגש על התפוצה האשכנזית).

צילום נעמי גולן

הקומה שנייה עוסקת במסע היהודים ביבשות העולם, ההגירה הגדולה לאמריקה, התפזורת מספרד אל ארצות הים התיכון והמזרח הקרוב וכו', וקומה שלישית מוקדשת לזהות ותרבות בת זמננו.

אנו. אסתי ורובן מ"ארץ נהדרת". צילום נעמי גולן

אבל – מרוב רצון לעורר עניין בכל המגזרים, מראים בחלק של המשפחה היהודית את הסאטירה האכזרית והמעוותת של אסתי וראובן ליד שולחן השבת מ"ארץ נהדרת", בחלק של ההומור היהודי מככבים הגששים בלבוש המגוחך של "מים לדוד המלך", כנציגת מגזר הכיפות הסרוגות נראית משפחה של דתית במטפחת בובו נשואה ליוצא אתיופיה, וקיים חסר בולט בגדולי תורה והלכה לעומת שפע של ספורטאים, מוסיקאים, קוסמטיקאיות (הלנה רובינשטיין, אסתי לאודר), ודמויות מתרבות הסלבס השטחית, הדוחה והשלטת. ובכל זאת, שורה תחתונה: שווה. 52 שקלים מחיר כניסה. 26- לאזרחים ותיקים, 39-לעולים וסטודנטים. עד גיל חמש, כניסה חינם. לרכישת כרטיסים: www.anumuseum.org.il

אנו. פעילות אינטראקטיבית מרשימה. צילום נעמי גולן

מוזיאון ידידי ישראל  (FOZ) ברחוב ריבלין בירושלים, מוקדש לכל הלא יהודים שסייעו לעם ישראל, עם דגש על נוצרים שהצילו יהודים בשואה ואוונגליסטים המאמינים בחשיבות הציונות ושיבת ציון (אחד מהם סימן את כל הפסוקים בתנ"ך המדברים על חזרת העם לארצו, ושלח להרצל, שהחזיק את הספר הזה על שולחנו כל חייו!). יש 77 מיליוני אוונגליסטים ידידי ישראל בארצות הברית, והם ללא ספק גב חשוב ביותר לביטחונה של המדינה. אם יש כוונות נסתרות או מסיונריות מאחורי תצוגות המוזיאון המושקע והמשוכלל הזה, הן מובלעות לגמרי.

מוזיאון ידידי ישראל. ריבלין 20 ירושלים. צילום נעמי גולן

ילדים שביקרו בחברתי במוזיאון ידידי ישראל, יצאו רק עם המסר שלא כל העולם נגדנו ושיש "גויים" שכן אוהבים אותנו, ולדעתי זה חשוב לבריאותם הנפשית והרגשית. מה גם שיש במוזיאון הזה סרטונים מרהיבים של נופי ארצנו, שמעולם לא ראיתי אותה יפה כל כך.

מוזיאון ידידי ישראל. ארץ ישראל מעולם לא נראתה יפה יותר. צילום נעמי גולן

בנוסף, יש עשרות סיפורים מרגשים מאוד על מעשי הגבורה והחסד של הלא יהודים, התייחסות חשובה ומאלפת לדמויות כמו הלורד בלפור, המלכה ויקטוריה, וינגייט, צ'רצ'יל ואחרים שקידמו את נושא הריבונות היהודית בארץ ישראל או אהדו את התנועה הציונית,ם במוזיאונים בארץ, שווים כשלעצמם ביקור.

מוזיאון ידידי ישראל. מבקרות מרותקות לתצוגות ולסרטונים. צילום נעמי גולן

שימו לב: עד סוף אוגוסט הפעילות לילדים "קיץ של גיבורים" (כולל סדנה שבה הילדים יכולים להתחפש לגיבורים לפי בחירתם), מתקיימת בימי ראשון ורביעי בלבד.  אך גם בלעדיה, מעניין להגיע לשם. מומלץ מגיל 7. חייבים הזמנה מראש והסיור הינו בהדרכה בלבד. כניסה למבוגר – 44 שקלים. לילד (3-18) 33 שקלים. כניסה משפחתית של זוג הורים ושני ילדים – 100 שקלים. פתוח בימי א'-ה': 10:00-18:00 (סיור אחרון יוצא בשעה 17:00),

מוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים. צילום יואל וייס

ואם אתם כבר בירושלים, אז עד יום חמישי השבוע, אל תדלגו על מוזיאון חצר הישוב הישן וסימטאות הרובע היהודי, שם מתקיים פסטיבל "מאאתיים סיפורים ירושלמים". מדובר בחגיגת סיפורים ירושלמים לכל המשפחה, סיורים תיאטרליים, פעילויות בוקר לכל המשפחה, ועוד הרבה. היום למשל, אפשר לסייר בתצוגות המוזיאון ולצפות בילדות ירושלמית של פעם, או לסייר בעקבות נשים ברובע בהנחיית שחקן. ובערב להאזין לג'קי לוי במופע "מגזימים סיפור אהבה". מחר, רביעי בצהריים יש סיור תיאטרלי בשם "אצלנו בחצר", והרצאה של דנצ'ו ארנון והרב גלי בשם "כובעים בירושלים",  ביום חמישי הקרנת סרטוני התערוכה "סיפורים יוצאים מהכלים", ועוד הרבה. לפרטים היכנסו לאתר מוזיאון חצר הישוב הישן "מאאתיים סיפורים ירושלמים".

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.