פורסם by & קטגוריה בריאות, חגים, מזון ומסעדות, סל המזון.

יכול להיות שילדינו לא יצאו בט"ו בשבט בשבוע הבא בשירת "כך הולכים השותלים, רון בלב ועץ ביד", אם אפילו לקרן הקיימת עושים צרות בבואה לנטוע עצים בנגב. לא מאמינה אפילו שכל המשפחה לדורותיה תתכנס ל"סדר ט"ו בשבט", בימים של אומיקרון וקורונה. אז במקום זאת תכננתי תפריט יומי על טהרת הפירות. כי את חגיגות "פירות חמישה עשר", כמו שנהגו לקרוא לסעודות האלה בארצות הגולה, לא יגזלו מאיתנו גם כשאנחנו ספונים בבית. אספתי כמה אופציות לשמח את החך והלב .

עוגת שמרים במילוי תפוח וקינמון. צילום יעל האן

נתחיל בעוגה החדשה של חברת "אחוה" מבצק שמרים קראנץ במילוי תפוח וקינמון. אחרי שמחממים אותה מתפשט בבית ריח אפיה מענג. כ-9 שקלים ל-400 גרם בכל הרשתות פרט לרמי לוי ושופרסל.

קריספי מוזלי ואגוזים. דגני בוקר עם פירות יבשים ללא תוספת סוכר וללא צבעי מאכל. מייבאת ליימן שליסל

אופציה אחרת, היא דגני הבוקר של מורנפליק בשם "קריספי מוזלי אגוזים", שמייבאת ליימן שליסל. ההרכב העשיר כולל 22% אגוזים, ומגוון של פירות יבשים, ללא תוספת סוכר וללא צבעי מאכל. עם יוגורט עזים שהפכתי לשפוטה שלו בשנים האחרונות זוהי ארוחת בריאות לפתיחת היום. כ-22 עד כ-25 שקלים ל-650 גרם באריזה לסגירה חוזרת.. המוצר טבעוני ונושא את הסמל "וגאן פריינדלי.

ואם הגענו למחוזות הבריאות – הרשת המתמחה באורח חיים בריא של חלי ממן, שלחה לי מתכון לעוגה לאפייה בבית, שההכנה שלה קלה.

עוגת בננה, פירות יבשים, רסק תפוחים ושקדים. חלי ממן הרשת לאורח חיים בריא

החומרים:  כוס קמח תופח, כוס פירות יבשים קצוצים, 2 כפות שמן, 2 ביצים, כפית קינמון, בננה מעוכה, חצי כוס רסק תפוחים, חצי כוס שקדים טחונים, 2 כפות סוכר.

מחממים תנור ל- 180 מעלות.  מערבבים את הפירות היבשים עם הקמח. מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים לתערובת אחידה. מעבירים לתבנית אינגליש קייק משומנת בתרסיס שמן ואופים כ- 45 דקות.  מצננים ופורסים ל- 10 פרוסות.

"טאטי & אילנ'ס". בגט חמוציות. צילום סער ניסן

ואולי לא יהיה לי מרץ או חשק לאפות בבית. אז אפתח את הבוקר עם האופציה הרביעית: פרוסה מאחד המאפים של רשת "טאטי & אילנ'ס". יש שם לחם מחמצת עם אגוזי לוז וצימוקים מחיטה מלאה דבש (28 שקלים), בגט עם זרעי אניס אניס וצימוקים (16 שקלים), טארט פיצוחים, ורק הקריאה מעוררת את בלוטות הרוק שלי…

אנשי הרשת הזו מציעים להשרות את הפירות היבשים בנוזל, יין, רום, סירופ סוכר או כל אלכוהול שהוא, לפני שאופים ולא לשכוח לצפות את הפירות היבשים היטב בקמח, כדי שהם לא ישקעו למטה בבצק. פרטים נוספים באתר.

חמאת שקדים של "בית השקד"
צילום גיא זיידל

ומה דעתכם להתחיל את הבוקר עם פרוסת לחם שאופים בבית ועליה שכבה נכבדה של חמאת שקדים? – "בית השקד" מכפר תבור משיק במיוחד לט"ו בשבט חמאה על טהרת השקדים שגדלו בארץ ישראל. הכי מתאים לשירת "השקדייה פורחת". החמאה הזו מתאימה גם לשייקים וסלטים, היא בכשרות פרווה, ועולה כ-35 שקלים ל-300 גרם בבתי טבע מובחרים. אריקה לוי מלמדת איך לשלב אותה בעוגת תפוחים חלבית.

מקציפים 4 ביצים עם כוס סוכר. מערבבים קוביות של תפוחי עץ קלופים עם 2 כפיות סוכר חום וכפית קינמון. לערבב הכל עם 2 כוסות קמח תופח וקורט מלח, ולאפות ב-180 מעלות כ-45 דקות.

עוגה בציפוי חמאת שקד ושמנת

מצפים בתערובת של מיכל שמנת מתוקה מוקצפת, 4-6 כפות חמאת שקד, 4 כפות סוכר או סילאן, חצי כפית קינמון, אפשר גם רבע כפית אבקת ג'ינג'ר.

קמח כוסמין של "קמח הארץ"
צילום משה פילברג

ואפשר למרוח את חמאת השקד גם על לחם ביתי בריאותי שאופים מקמח הכוסמין המלא האיכות של חברת "קמח הארץ", העולה 15 שקלים לקילוגרם, עם כשרות מהודרת, בתוספת אגוזים ופירות יבשים. מוכנים לאתגר? ערבבו 450 גרם קמח כוסמין עם 5 גרם שמרים יבשים, קורט מלח, 50 גרם אגוזי מלך, 150 גרם פירות יבשים לסוגיהם, וכשתי כוסות מים. העבירו לתבנית וכסו במגבת עד הכפלת העיסה. ואז הכניסו לתנור תבנית עם מים. את הבצק בצורת כיכר לחם מאורכת הניחו על נייר אפייה בתבנית ואפו 10 דרות בחום של 250 מעלות ולאחר מכן עוד כחצי שעה בחום של 200 מעלות. צננו על הרשת שעתיים לפחות לפני שפורסים, מורחים ואוכלים לתיאבון.

לחם מקמח כוסמין של "קמח הארץ" עם פירות יבשים

הגענו לצהרים? בט"ו בשבט נאכל אורז עם פירות יבשים כמובן. אולגה טוישר מהבלוג הטבעוני "המרכיב הסודי", מציעה לבשל כוס וחצי של אורז בסמטי של חברת סוגת,  מעורבב בכף שמן וכפית מלח, כפית שטוחה כורכום ורבע כפית קינמון ב-3 כוסות מים רותחים. ואז לערבב את האורז המבושל עם תערובת שמכינים במחבת: כף שמן, 2 כפות סילאן, 2 כפות מיץ לימון, והרבה פירות יבשים חתוכים לקוביות. היא מזכירה שזיפים ומשמשים, צימוקים ואגוזי פקאן, שקדים וצנוברים. אישית אכין את התערובת עם הפירות היבשים שיש בבית, גם אם המבחר שלי עשיר פחות. אולגה מציעה עוד להגיש את האורז כשתערובת הפירות מעליו. אני כנראה אערבב את הפירות לתוך האורז המבושל מתוך העדפה אישית.

אורז סוגת עם פירות יבשים. צילום אולגה טוישב מהבלוג הטבעוני "המרכיב הסודי"

אחרון חביב, מסר מארגן מגדלי הפירות בישראל: מצווה לתמוך בחקלאים שלנו ולצרוך פירות טריים ארץ ישראליים. יש כ-3500 מגדלי פירות ברחבי הארץ, והם זקוקים לנאמנותנו. מסכימה ומתכוונת לעשות זאת. את מנהג הפירות היבשים הבאנו איתנו מארצות הגולה, אבל השווקים מלאים עכשיו בהמון פירות טריים שהם גם בריאים יותר.

אגסים בחוות פירות בן דור

צריך לא לשכוח שהפירות היבשים המיובאים עוברים תהליך תעשייתי של צריבה בגופרית או בכימיקלים אחרים, כולל פרפין וברומיד וחלקם גם מצופים בצבעי מאכל כדי שיהיו יפים לעין. הפתרון לדעתי: שיטת הגם וגם. נאכל טריים ומיובשים והעיקר שנזכה לט"ו בשבט שמח, משביע ובריא.  

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.