פורסם by & קטגוריה חגים, תבשילים ועוגות.

ראש השנה בלי דבש, הוא כמעט כמו פורים בלי פרג או פסח בלי מצה. לא יעלה על הדעת. למרות שדבש ראוי לעלות על שולחננו כל השנה.

כלי לדבש ולידו יערות דבש. רשת הסטוק

כלי לדבש ולידו יערות דבש. רשת הסטוק

על ערכו של הדבש, לא רק כמסמל איחולים לשנה טובה ומתוקה, אלא כחומר אנטיספטי נוגד זיהומים, אין צורך להרבות מילים. בין אלה שקשרו לו כתרים היה הרמב"ם שקבע כי הוא תורם לריפוי שגרון, מרגיע עקיצות דבורים וצרעות, דלקות, כאבי חזה, שיעולים וכוויות. שלא לדבר על כינויה של ארץ ישראל כזבת חלב ודבש, המן שאכלו יוצאי מצרים במדבר וטעמו כצפיחית בדבש, ועלילות שמשון בספר שופטים שמצא דבש בתוך גוויית אריה, ועוד.

כלי לדבש בצורת תפוח עם ידית דמויית פרוסת תפוח. המשביר לצרכן

כלי לדבש בצורת תפוח עם ידית דמויית פרוסת תפוח. המשביר לצרכן

אחסון הדבש הוא פשוט. צריך לשמור אותו במקום קריר, הרחק מאור שמש ישיר, במיכל סגור היטב. אין צורך להכניסו למקרר וחיי המדף שלו בלתי מוגבלים, בזכות ריכוז הסוכר הגבוה. דבש טהור שהתגבש מחזירים למצב נוזלי על ידי חימום קל של הצנצנת בסיר עם מים חמים, תוך כדי ערבוב.

כלי לדבש. הרמוניה לבית. צילום אסף לוי

כלי לדבש. הרמוניה לבית. צילום אסף לוי

וכשם שמדובר במעדן ערכי, כך ראוי להגישו בכלים מעוצבים ואיכותיים. חלקם, כמו הדבשיות ברשת הסטוק למשל, ממש לא יקרים, למרות סגנונם המהודר.

לצד התפוח בדבש, מסורתית לא פחות בחג היא עוגת הדבש. אלא שרבים לא אוהבים את הטעם המיוחד והעז של עוגה כזו. מירן קל, הקונדיטורית הראשית של רשת בתי הקפה ביגה מצאה את הדרך למתן את הטעם הזה בתוספת של שזיפים מיובשים ואגוזים. למרבה המזל יש לה גם מתכון קל להכנה ומהיר. וכך עושים:

עוגת דבש של רשת בייגה

עוגת דבש של רשת בייגה

חומרים:

350 גרם קמח. 2 כפיות אבקת אפיה. כפית סודה לשתייה. 4 ביצים. כוס ורבע גרם שמן. כוס סוכר. 320 גרם דבש. כף קינמון. כפית אבקת ג'ינג'ר. 1/2 כפית מוסקט. שליש כפית ציפורן. כוס תה (כל סוג תה מתאים). 150 גרם שזיפים מיובשים ללא גלעין. 100 גרם אגוזי מלך.

ההכנה:

מערבבים היטב סוכר, דבש, ביצים, קינמון, מוסקט וציפורן.

מוסיפים קמח, אבקת אפיה וסודה לשתייה.

מוזגים את התה ומערבבים לעיסה אחידה.

יוצקים לתבנית אינגליש קייק ומפזרים מעל את השזיפים (במהלך האפייה הם יבלעו פנימה).

מעל השזיפים מפזרים אגוזי מלך שלמים או חצויים.

אופים בחום של 150 מעלות כ-40 דקות.

אפשר אם רוצים לפזר מעט אבקת סוכר על העוגה האפויה. ומי שמעדיף להשאיר את כל המלאכה הזו לאנשי מקצוע, יכול להשיג את העוגה מוכנה ברשת ביגה ב-38 שקלים. משקלה כ-550 גרם.

פסטיבל הדבש בשדה אליעזר. צילום: סוכנות ג'יני

פסטיבל הדבש. צילום: סוכנות ג'יני

ההכנות לראש השנה כוללות גם את פסטיבל דבש שמועצת הדבש מקיימת במכוורות ברחבי הארץ החל מ-22 בספטמבר ועד 29 באוקטובר 2016. בישראל פעילים כ-500 דבוראים המטפלים במאה אלף כוורות המייצרות כ-4000 טון דבש, מתוכם אנחנו צורכים במהלך אלול ותשרי 1600 טון. משפחות שיגיעו למכוורות כמו "פרחי הגליל" במושב מנות, "הבוסתן" בפקיעין, "דבש מכמנים", "דבורת התבור" בשדמות הדבורה, "אופיר" באלון הגליל, "יערת הדבש" באלוני אבא, "בית הדבש והדבורה" בקיבוץ יד מרדכי, "פורת" בעין יהב, "גליל" בקיבוץ שמיר, "משק דבורים לין" בכפר בילו א', "מאחורי הדבש" בכפר חב"ד ואחרות, יוכלו להשתתף בתחרות צילומים בנושא הדבש, לקחת חלק בסדנאות יצירה בנושא הדברים, ללמוד כיצד יוצרת הדבורה את הדבש, מדוע הדבש נחשב למזון בריא, מהו מזון מלכות ואיך מתבצעת רדיית דבש. פרטים נוספים תמצאו באתר מועצת הדבש- www.honey.org.il

אגב, במכוורת אופיר, הסמוכה לייקב ולכרם יפתחאל (25 דקות נסיעה מחיפה ליד מחלף המוביל), שוכן מרכז המבקרים בבקתת עץ עם סיפור ייחודי: הבקתה נבנתה בארצות הברית בשנת 1840. בשנת 1992 פורקה והובאה לישראל ובמשך 12 שנים אוחסנו קורות העץ בחצר משפחת אופיר. בשנת 2004 הוחלט לבנות אותה מחדש ומאז היא משמשת כמרכז המבקרים של יקב יפתחאל ומכוורת אופיר. לעוד פרטים: http://www.yfw.co.il/events/

עוגת קראנץ' מרציפן ודבש של קונדיטוריה ברמן. צילום אסף אמברם

עוגת קראנץ' מרציפן ודבש של קונדיטוריה ברמן. צילום אסף אמברם

נחזור לעוגות: ברשת חנויות קונדיטורית ברמן, לצד מבחר מגוון של עוגות שונות, יש השנה בלעדית שתי עוגות דבש חדשות, האחת קרנץ' מרציפן שקדים מבצק שמרים עם מרנג אגוזים וציפוי דבש בשילוב קליפות הדרים. פרווה. כ-45 שקלים ל-600 גרם. והשנייה היא בסגנון פאי מבצק שקדים פריך במלית תפוחים, קרם מרציפן וציפוי שטרוייזל סוכר חום. גם היא פרווה. כ-70 שקלים במשקל קילוגרם.

ובקונדיטוריה וקייטרינג מגשי האירוח "מתוקה רומסרוויס" אופה מירי ארזי עוגת דבש בתבנית אינגליש קייק העולה 42 שקלים ועוד מקבץ של עוגות דבש בחושות עם חמאה, תפוחים, חמוציות, פטל, שזיפים ועוד. הכי מיוחדת צנצנת "הכינותי מראש" עם חומרים להכנת 2 עוגות דבש למי שרוצה לאפות בבית ולגרוף את כל המחמאות. 75 שקלים.

במתוקה יש גם מארזי מתנות מגוונים ובהם מגש מעוצב ועליו 2 קילו תפוחח עץ ודבש גלילי כהה, ענבים ירוקים ושחורים, גרגירי רימון, תמרים לחים ותמרים צהובים ב-128 שקלים. וגם מגשי תפוח בדבש במשקל 1.2 ק"ג עם דבש גלילי כהה ב-79 שקלים.

עוגות דבש ברשת מתוקה-רום סרוויס. צילום בני גמזו לטובה

עוגות דבש ברשת מתוקה-רום סרוויס. צילום בני גמזו לטובה

אסיים ברשת קפה גרג ששידרגה השנה עוגת הדבש עם מרקם של עוגת ספוג אוורירית ותוספת של קפה נמס, קינמון ועוגת מוסקט. היא נמכרת ברשת ב-38 שקלים ושוקלת 550 גרם. מירן גל, הקונדיטורית הראשית של קפה גרג מוכנה ללמד איך מכינים עוגת דבש קינמון בבית בתבנית אינגליש קייק.

חומרים:

350 גרם קמח. 2 כפיות אבקת אפייה. כפית סודה לשתייה. 200 גרם ביצים. 1/3 כפית ציפורן. 250 גרם שמן. 200 גרם סוכר. 320 גרם דבש. כף קינמון. 1/2 כפית מוסקט. 280 קפה נמס. 150 גרם שקדים פרוסים לבנים.

ההכנה:

מערבבים סוכר, דבש, ביצים, קינמון, ג'ינג'ר, מוסקט והציפורן.

מוסיפים קמח, אבקת אפייה וסודה לשתייה ומערבבים עד שהעיסה חלקה לגמרי.

מוסיפים בערבוב את הקפה.

יוצקים לתבנית ומפזרים שקדים פרוסים.

אופים בחום של 155 מעלות כ- 40 דקות.

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.