פורסם by & קטגוריה הורים, חגים, טיולים, ילדים, פנאי, תערוכות, תרבות.

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר, פסטיבל הקולנוע חיפה, פסטיבל רמלה עיר עולם, פסטיבל תיאטרון אורנה פורת בתל אביב, ולא אתפלא אם שכחתי פסטיבל או שניים – חול המועד סוכות הפך לחג הפסטיבלים של ישראל. תקצר היריעה, כפי שאמרו פעם, לכתוב ולתאר את כולם, אז אתמקד בשניים שמתאימים לכל המשפחה. ואוסיף פעילויות כמו החלקה על קרח, סדנאות ותערוכות נבחרות במוזיאונים.

פסטיבל רמלה עיר עולם. בריכת הקשתות והמופע האורקולי החדש. צילום רות ברונשטיין

את התדמית הישנה של רמלה מצליח לשנות פלאים בחמש השנים האחרונות הפסטיבל המתקיים בה בחול המועד סוכות (22-24.9) שילוב של אתרים היסטוריים ומופעים מוזיקאליים, ללא תשלום, בתי כנסת המייצגים את 62 העדות החיות בה, כולל קוצ'יני ואתיופי, שומרוני ובוכרי, ומתחמי קולינריה כשרים במחירים סמליים.

פסטיבל רמלה עיר עולם. השוק. צילום נעמי גולן

אחרי סיור מקדים, ומקסים, שהשתתפתי בו השבוע, בהדרכתו של רון פלד, מנהל תיירות ומרכז לאמנות עכשווית, אוכל לומר בפה מלא סנדוויץ' טוניסאי, כדורי בטטה ווארה, ומשולשי סמוסה ברוטב צ'אטני (ממעדני השוק העירוני), שלמרות שהעיר זקוקה עדיין למייק-אובר אסתטי של חזיתות הבתים, הסמטאות והגנים, מרתק לבקר באתריה לפני ואחרי תהלוכת הפתיחה וההופעות של עדן בן זקן, הפרויקט של רביבו. נסרין קדרי, יובל המבולבל ויתר האומנים שיופיעו השנה.

פסטיבל רמלה עיר עולם. המסגד הגדול. צילום נעמי גולן

אז הנה תמצית המקומות והאירועים שממש אסור לפספס.

רמלה. הפארק. פינה ירוקה בלב העיר סמוך ליד לבנים, המרכז לאמנות עכשווית והשוק. צילום נעמי גולן
פסטיבל רמלה עם עולם. השוק. פינה קולינארית אטרקטיבית

בריכת הקשתות, מאגר מים עתיק שהפך לבריכה תת קרקעית שופעת דגה, עם סירות עץ שילדים במיוחד מתלהבים לחתור בהן בין קשתות אבן אדירות. למי שזוכר את הסרט "חסמב"ה ונערי ההפקר" – כאן הוא צולם. בחול המועד השנה נוסף מופע אורקולי המוקרן על הכתלים התת קרקעים הקדומים, לצלילי מוסיקה ושירתה של זמרת אופרה, והמכלול הזה יהפוך את המקום לאגדי במיוחד.

פסטיבל רמלה עיר עולם. קבוצת התקשורת בסיור מקדים. במרכז ראש העיר מיכאל וידר

מוזיאון המשאיות, עם שורות ארוכות של משאיות ממרבית תקופותיה של מדינת ישראל, כולל המשאית הגדולה ביותר שראיתי אי פעם והצטלמתי ליד גלגליה האימתניים. הילדים ישמחו, ומותר, לטפס אל הקבינות, לאחוז בהגאים ולהצטלם למזכרת.

ראש העיר רמלה, מיכאל וידר. צילום נעמי גולן

ביקור אושפיזין בסוכת ראש העיר הכריזמטי של רמלה, מיכאל וידר, ברחבת היכל התרבות. וידר הצליח "למכור" את רמלה, בדברים שנשא באוזני הקבוצה שאיתה סיירתי בעיר – בהתלהבות כה רבה – עד שכמעט רציתי לעבור לגור בה בעצמי.

פסטיבל הודו עיר עולם. בטטה ווארה עם תבליני הודו מהחנות פפריקה. צילום נעמי גולן
פסטיבל רמלה. חנות התבלינים בשוק העירוני. צילום נעמי גולן

מיכאל וידר לא רק הדגיש את ההיסטוריה העשירה שבאה לידי ביטוי במסגד הגדול, כנסיה צלבנית לשעבר, במגדל הלבן, בציור של טיצ'יאן (מקורי ואמיתי) בן 500 שנה, בכנסיה הפרנציסקנית, בבית הקברות הבריטי הגדול לחיילי מלחמת העולם הראשונה שבה רואים מצבה של חייל בשם הארי פוטר (גם זה אמיתי לגמרי), אלא את עתידה, כפנינה עירונית ודוגמה מופתית לדו קיום בין דתות ועדות. לא נותר אלא לומר הלוואי, אמן.

]פסטיבל רמלה עיר עולם. תערוכת שמלה שחורה במרכז לאמנות עכשווית. צילום נעמי גולן

במרכז לאמנות עכשווית שבו ניתן לראות את "שמלה שחורה' –תערוכה ראשונית בסוגה למיטב ידיעתי, של שתי אומניות בדואיות.  מה עוד: ביום שמחת בית השואבה, אל תחמיצו את המופע של יניב בן משיח וישי לפידות. גם לא את הקרקס הקווקזי ואת המופע הבוכרי וההודי. וכמובן, אחד משיאי השהות בעיר – השוק – בו כדאי לסייר בהדרכתה של בת העיר ואחת הפטריוטיות הגדולות שלה, אורנה שומרון (08-9292650).

פסטיבל רמלה עיר עולם. אורנה שומרון בשוק של רמלה. צילום נעמי גולן
פסטיבל רמלה. בורקס טורקי אותנטי בלב השוק. צילום נעמי גולן

שתוביל להיצע התבשיל המצדיקים את יומרה הקולינארית-אוניברסלית של "עיר עולם", מפריקסה עד בורקס טורקי, ממלבי ועד חלווה, מסמוסה הודית ועד סנדוויץ' טוניסאי, מבטטה ווארה ועד צ'אטני. הגיעו גם לרחבת המגדל הלבן, לטעום אוכל מכל קצוות הפזורה היהודית בעולם, וזכרו שבכולם כניסה מותנית בהצגת תו ירוק.

פסטיבל רמלה עיר עולם. מוזיאון המשאיות. צילום אורית ענבר

במהלך ימי הפסטיבל יתקיימו שני סיורי בוקר עם מדריך מוסמך משעה 10:00 עד השעה 13:00 היוצאים ממפגש גן הנשיא הסמוך לשוק. אבל חייבים הרשמה מראש: www.goramla.com

פסטיבל רמלה. בריכת הקשתות. צילום נעמי גולן

פסטיבל ירון ה-21 ע"ש הצנחן ירון ירושלמי, מבית היוצר של תיאטרון אורנה פורת, שיתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות – גם הוא מתאים במיוחד למשפחות עם ילדים, ויכלול השנה 24 הצגות בימים 22-25 בספטמבר. ברחבה שלפני המוזיאון, יהיו אירועי חינם לכבוד היובל של התיאטרון, כולל סוכה דיגיטאלית, מוזיקה, "פסלים חיים", סדנאות ופעילויות נוספות לילדים צעירים. אחת הבכורות המיוחדות, המיועדת גם לבני נוער, כיתות ז'-י"ב, היא "אלי", סיפורו של המרגל אלי כהן. בכורה נוספת, שילוב של משחק ומחול היא "היפה והחיה", ובתוכנית גם "שוליית הקוסם", עיבוד ליצירה מוסיקלית קלאסית, "שבעת הגמדים ושלגיה", הצגה מוסיקלית רבת משתתפים, "הארגז של ביאליק", עם שיריו של חיים נחמן ביאליק לילדים, "מסיבה בגינה" עם שירי הילדים של לאה נאור ו"הלל", עם שירי הילדים של ע. הלל. אישית ממליצה בחום על ההצגה הוותיקה "מחסן השטוזים של דתיה", עם השירים הנפלאים של דתיה בן דור.

פסטיבל ירון מבית תיאטרון אורנה פורת. צילום יוסי צבקר

בפסטיבל ירון תמצאו גם הצגות לגילאי שנה עד שנתיים וחצי במסגרת "צוציקים" ו"תיאטרון פצפון". פרטים וכרטיסים ניתן להשיג ברכישה טלפונית 03-5111444 שלוחה 9 או באתר תיאטרון אורנה פורת. מחיר כרטיס נע בין 40 ל-75 שקלים, והוא מאפשר גם כניסה לתערוכות המוזיאון ביום ההצגה. כניסה כמובן בהתאם להנחיות משרד הבריאות ותו ירוק.

פסטיבל ירון בתיאטרון אורנה פורת. הצגת "היפה והחיה". צילום אורנה חזור

צריך גם אקשן מחלץ עצמות, ואותו ניתן להשיג בסוכות בהיכל הקרח פארק פרס  Ice Peaks בחולון, ובהיכל הקרח בסינמה סיטי באר שבע. 70 שקלים ל-70 דקות, ובכל יום מימי חול המועד ייבחרו שני מחליקים שייהנו מזמן החלקה חופשי ללא הגבלה במשך כל היום ומכיבוד חופשי. מומלץ להזמין כרטיסים מראש באתר ההיכל www.icepeaks.co.il. כדאי גם להתעדכן בלוח האירועים לפני ההגעה.

icepeaks חולון. צילום: המרכז החברתי לצילום

והערה אישית: אחרי שהתנסיתי עם משפחתי באתרי החלקה על קרח בערים אחרות, אני יכולה להעיד מתגובות הילדים שהאתר בחולון הוא משטח הקרח הטוב ביותר בארץ.

מוזיאון המדע ירושלים. צילום רועי אריאלי

עוד חילוץ עצמות מלהיב מצפה לכל המשפחה במוזיאון המדע ירושלים בחול המועד. במסגרת שיתוף פעולה עם מרכז דניאל לחתירה יוצבו במוזיאון שני מייצגים דמויי סירות חתירה, ובתוכם סימולטורים לחתירה, המאפשרים לשני מבקרים בו זמנית לחתור באופן עצמאי. על המסך לפניהם יוקרן סרטון המראה התקדמות בשיט בים, שייתן תחושה של חתירה ממשית. ולגיל הרך ממתין מתחם תנועה המזמין את התינוקות לזחול, לטפס, לרוץ ולקפוץ. גם כאן חייבים לשריין מקום ולהזמין כרטיסים מראש באתר המוזיאון. הפעילויות המיוחדות יתקיימו בנוסף לחול המועד, גם באיסרו חג.

מוזיאון נחום גוטמן

אחרון חביב מוזיאון נחום גוטמן לאמנות בנווה צדק, תל אביב, שביום רביעי, א' חול המועד, 22 בספטמבר, יקיים בשעות 11:00-13:00 סדנה בשם "מרתון הקישוטים הגדול", עם חומרי יצירה לגילאי 5-10, ועוד סדנה בשם "מיני סוכה" לגילאי  7-12. מחיר הסדנה 45 שקלים לילד ו-15 למבוגר מלווה, וזה כולל כניסה לתערוכות המוזיאון. ביום רביעי תפעל גם פינה לגיל הרך למשחקים עם הורים, שכניסה אליה כרוכה ברכישת כרטיס למוזיאון. חייבים הרשמה מראש באתר המוזיאון, תו ירוק ותשובת בדיקה שלילית החל מגיל 3.

.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.