פורסם by & קטגוריה הצגות וסרטים, השקות ופתיחות, תרבות.

לא פשוט לי להמליץ על צפייה בסרט תוצרת גרמניה "הוועידה", המופץ בישראל על ידי רד קייפ סרטים בע"מ בסינמטק, ברשת מובילנד וברחבי הארץ החל מהיום, חמישי, 10 בנובמבר – אבל בהחלט חשוב ביותר לראות אותו. 

נכון, צפיתי בו בחריקת שיניים, באגרופים מכווצים, כמעט בשערות סומרות, כי רואים בו בצילום קולנועי מאופק ושקט, ובדיוק היסטורי מצמרר, מה אמרו ואיך התנהגו בוועידת ואנזה, בשנת 1942, היידריך ואורחיו, כשסיכמו את מה שהם כינו "הפיתרון הסופי של בעיית היהודים", ובמילים לא מכובסות, רצח של 11 מיליון יהודים בצרפת ובלגיה, גרמניה והולנד, איטליה, בולגריה, רומניה, פולין ורוסיה, עד הרי אורל, כפי שאחד מהם מדייק ומונה, אבל כאמור, חובה, כמעט מצווה, לראות ולשמוע.

וכמה מנומסים ומצוחצים נראים מושלי המחוזות והארצות הכבושות, בעלי תואר דוקטור, וקציני האס. אס. הבכירים שהשתתפו במפגש. הם מדברים בשקט. מגולחים למשעי. מעונבים, אוכלים בגינוני הדר עוגות קרם וגלילות סלמון מעושן בהפסקות שבין הדיונים, ושערה לא זזה מבלוריתם המבריקה כאשר הם אומרים דברים כמו: "תשמעו, אנחנו חייבים לפנות את הגללים האלה", מתכוונים ליהודים – "כדי שהעם שלנו 'יתנקה'", וגם: "אנחנו מבצעים טיהור חיידקי המחלה הרעילים מתוך הגנה עצמית, הרי אם לא נשמיד אותם, הם ישמידו אותנו". וכאשר אחד מהם מודה שקשה לו, ונדמה לשנייה שהוא מגלה איזו נקיפת מצפון, הוא מייד מסביר: "הבעיה היא שהם לא עולים מרצונם למשאיות", הוא מתכוון למשאיות הגז שבתוכם השמידו יהודים בשלב הראשוני של השואה. והוא ממשיך: "וגם לפנות אותם משם אחרי המבצע, לא קל".

אבל אז היידריך מרגיע ומבשר בשמחה שנמצא פתרון קל יותר מאשר המשאיות: "תאי גזים ומשרפות". ונחה דעתו של המתלונן, ומתפתחת שיחה "מקצועית" על סוגי הגז השונים שכדאי להשתמש בהם ומה יותר "יעיל" להשמדת בני אדם.

באחת השיחות המתנהלות בין שניים מהמשתתפים מחוץ לווילת ואנזה, על רקע הנוף הפסטורלי הרגוע של אגם וגבעות ירוקות, מודה אחד הקצינים הבכירים לחברו, שהפקודים שלו מתקשים לישון בלילה אחרי שהם רוצחים ביריות נשים וילדים, אבל חברו מרגיע: "ניתן להם מנה כפולה של שנאפס, למרות שהמשקה הזה הוא בקיצוב, והם יישנו בלי בעיה". כוונתו למשקה אלכהולי פופולרי בגרמניה.

ושוב לרגע מתעוררת בי תקווה שמישהו מהנאספים יתקומם, כי הוא אומר שיש בגרמניה מאות או אלפי נישואי תערובת, וצאצאים שהם גרמנים למחצה ולרביע ומה איתם?

ואז נציג משרד המשפטים של הרייך מציע: "נטהר אותם בכפייה (כוונתו בטיהור זה עיקור), ואז הם לא יוכלו להוליד, וכך "הגזע שלנו יתנקה בהדרגה".

מטקסט הפרוטוקול של הוועידה שכתבו אייכמן ומזכירתו, נותר העתק אחד בלבד, וכמה חשוב שהמסמך הזה זכה להנצחה קולנועית למעננו ולמען הדורות הבאים, לציון 80 שנה לוועידת ואנזה. כמה חשוב גם, אני חוזרת ואומרת, לצפות בסרט. כי הנטייה האנושית המוכרת היא לשכוח, להדחיק, להרגיע. אבל לא, אסור להרגיע, חייבים לעמוד על המשמר, כדי שדברים כאלה לא יתרחשו שוב לעולם. חשוב שבעתיים על רקע האנטישמיות הגוברת באירופה ובאמריקה בימינו.

איך אומר התסריטאי מרקוס ואטרוט שעיבד את הפרוקטוקול: "מדובר בשפה שמגמדת והופכת את הרצח לבנאלי ויותר מזה מאפשרת לכל הטורפים הללו ולאלה שהלכו בעקבותיהם לחוש שהם פשוט 'גרמנים אחראיים'. רואים כאן איך בני אדם מסוגלים לארגן גירוש והשמדה של כל יהדות אירופה במפגש יבש עניני, בשיחה עסקית אחת ובשפת פונקיונרים ממשלתיים יבשה ועניינית".

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.