פורסם by & קטגוריה אביזרים ותכשיטים, הורים, תרבות.

 

 

צילומים יוני רייף

צילומים יוני רייף

האם מקל הליכה מלא נצנצים, שרשראות וסרטים, שחתומות עליו מעצבות מפורסמות, צעירות ופוטוגניות, ישדרג את תדמיתו של קשיש הנזקק לו? כך מאמינות מעצבות מפורסמות כמו שרית רביבו (אשתו של חיים) ודורי צ'נגרי, שנענו ליוזמה של חברת טלפארמה לשדרג את מראהו של מקל הסבא ולעודד את השימוש בו למניעת נפילות מיותרות, לקראת יום הקשיש הבינלאומי שחל ב-1 באוקטובר.

 הגר סתת

הגר סתת

 הגר סתת

 

 

בדף הפייסבוק של החברה מוצגים מקלות כאלה שאולי לא יתקנו את המצב הקיומי של בני הדור השלישי (בישראל לבדה חיים כ-900 אלף קשישים שלמעלה מ-20% מהם נמצאים מתחת לקו העוני, אחד מכל חמישה), אבל אולי יעלו למודעות את הבעיות והקשיים שלהם. מאות אלפים למשל זכאים לטיפול סיעודי בביתם על פי חוק הסיעוד אבל צריכים לעבור שבעה מדורי ביורוקרטיה כדי לקבל זאת.

דורי צ'נגרי. צילום: גיורא צ'נגרי

דורי צ'נגרי. צילום: גיורא צ'נגרי

יום הקשיש דורי צנגרי

מקלות הליכה היו פעם סמל סטטוס של צעירים גנדרנים בשדרות פריז ובפארקים של לונדון. בלי מגבעת (שמסירים בזריזות לקראת כל עלמה), ומקל (שמניפים בברכה למול מכרים), אף צעיר אירופאי שהחשיב את עצמו לא יצא בעבר לרחוב (כמו שרואים בסדרות התקופתיות של הבי. בי. סי. ובצילומיהם של הרצל, רוטשילד, מונטיפיורי ושות'). עברו מאה שנה, וכיום אפילו בני שמונים מהססים להישען על מקל. ככה זה במציאות שבה כל מה שמשדר זקנה, או נדמה שקשור לקשישים, מעורר זלזול ודחייה ורווי סטיגמות. וזה במקרה הטוב. במקרים פחות טובים זקנים הם קורבן להזנחה ולאלימות חסרת רחמים.

שגית רביבו

שגית רביבו

יום הקשיש שגית רביבו

לפי יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי 160 אלף קשישים ישראלים היו בשנת תשע"ה קורבנות לאלימות. בין היתר מצד ילדיהם שלהם שאשפזו את ההורים בבתי חולים בטענות שונות, כשבעצם רצו שלא יפריעו להם בחגים, בטיולים ובנסיעות לחו"ל. מזרחי קורא לשרת המשפטים אילת שקד להנחות את הפרקליטות לדרוש החמרה בענישה במקרים של תקיפת חסרי ישע. רף הענישה הקיים, כשנתיים מאסר, אינו מרתיע מפני תקיפת קשישים, הוא אומר.

שחף שריקי

שחף שריקי

יום הקשיש שחף שריקי

מזרחי גם מבקש מהשר לביטחון פנים גלעד ארדן להגדיל את השיטור באזורי קשישים כולל בגנים ציבוריים, דרישה שסיכוייה קלושים במציאות הנוכחית של משטרת ישראל עתירת השערוריות ועם מחסור כרוני בכוח אדם. דרישה ברת ביצוע יותר, אולי, מופנית לשר החינוך נפתלי בנט, להגביר את ההסברה בבתי הספר תחת הכותרת "אל תכני לעת זקנה". ואילו הדרישה משר הבריאות יעקב ליצמן היא למנוע מילדים לאשפז הורים קשישים בערבי חגים, מנהג שגם הוא סוג של אלימות.

 ונסה ברנס

ונסה ברנס

יום הקשיש ונסה ברנס - צילום אורן מאדר

עד שיגיעו ימות משיח ויתממשו הבקשות האלה, אפשר הרבה יותר בקלות לצ'פר את קשישי המשפחה במקל מעוצב שניתן לרכוש בפייסבוק. את ההכנסות ממכירתו מבטיחה טלפארמה לתרום לעמותת מלב"ב . פריט נוסף שבעלי יכולת יכולים לרכוש לשיפור חייהם של קשישי המשפחה היא מיטת Aluto שמייצתר חברת הולנדיה, שניתן להרים אותה עד לגובה של 58 ס"מ, דבר המקל על אנשים המתקשים בקימה מהמיטה וגם לגובה של כיסא גלגלים.

 ורה לוין  צילום דני מילר

ורה לוין צילום דני מילר

יום הקשיש ורה לוין

והנה כמה נתונים נוספים על התושבים הוותיקים בישראל על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נכון לסוף 2014:

בישראל חיים כ-503 אלף נשים ו-397 אלף גברים, שהם כ-10.8% מהאוכלוסייה הכללית.

יותר ממחצית מהאזרחים הוותיקים נשואים וכשליש מהם אלמנים; בקרב הגברים מדובר בכשלושה רבעים נשואים. בקרב הנשים – פחות ממחצית נשואות.

שיעור התעסוקה בקרב בני 65 ומעלה היה 17.9%.

כ-96% מבני 65 ומעלה מתגוררים במשקי בית. כלומר הרוב המוחלט מעדיפים להזדקן בביתם, בסביבה הטבעית שלהם, ורק מיעוטם בוחרים (או בוחרים עבורם) להזדקן בבתי אבות או בדיור מוגן.

בשנה החולפת חיו בישראל 3,000 בני אדם בני מאה ויותר

ההוצאה החודשית הממוצעת לתצרוכת למשק בית של בני 65 ומעלה היא 10,846 שקלים.

שלומית אזרד צילום פרטי

שלומית אזרד צילום פרטי

יום הקשיש שלומית עזרד

אגב, באיגוד נותני שירותי הסיעוד בישראל רשומות 17 חברות מובילות עם ותק של כ-25 שנים. אבל קיימים עוד נותני שירותים דומים קטנים יותר וחשוב לבדוק היטב לפני שמתקשרים עם אחד מהם.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.