פורסם by & קטגוריה בריאות, חגים, פנאי, תבשילים ועוגות, תערוכות, תרבות.

לא קל לגייס שמחה בימים אלה, אפילו או במיוחד, בתאריכים של חגי ישראל. אבל להתעלם לגמרי מט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות גם כן אי אפשר. אז אזכיר אירוע אחד שמשך  את תשומת לבי, וכמה מתכונים.

יד יצחק בן צבי ירושלים. סדנת כלניות להנצחת הנופלים. צילום יפה סלומון

יריד חקלאות תוצרת יישובי עוטף עזה והצפון, יתקיים ביד יצחק בן צבי בירושלים, ביום שישי השבוע, 26 בינואר בשעות 9:30-13:30. במקביל תתקיים במקום גם תערוכת נופי הנגב המערבי שציירו אמנים מבארי, תיערך סדנת כלניות להנצחת הנופלים, וניתן יהיה ליהנות באודיטוריום יד צבי ממופע מוזיקלי שם ד"ר מוטי זעירא והזמרת מיטל טרבלסי לשירים על עצים ופרחים.

יד יצחק בן צבי. תערוכה. אודי פלד

סדר ט"ו בשבט גם הוא מומלץ לקיים, ואז עולה השאלה המוכרת האם לערוך אותו עם פירות יבשים כמו שנהגו אבותינו בגולה, שלא היו להם פירות טריים בעונה הזו של השנה, או בפירות טריים. אפרת בן שץ, דיאטנית קלינית ברשת של חלי ממן המתמחה באורח חיים בריא מזכירה שבפירות היבשים יש דו תחמוצת הגופרית ועוד סלפיטים המאריכים את חיי המדף שלהם, ולבן חובה לשטוף אותם לפני אכילתם. הם גם עתירי סוכר, כך שבהחלט עדיפים פירות טריים. מה שכן, היבשים עתירי סיבים ויכולים לעזור במקרים של עצירות ועתירי קלוריות ועוזרים כשזקוקים לזריקת אנרגיה.

מה עדיף, יבשים או טריים? צילום באדיבות חלי ממן

גם תמר ידין היא  דיאטנית קלינית ויועצת של חברת הרבלייף המזכירה שבפירות יבשים יש פי 5-7 קלוריות מאשר בפירות טריים. דוגמה: ב-100 גרם משמש מיובש יש כ-238 קלוריות, ובאותה כמות של משמש טרי יש 48 קלוריות! לעומת זאת, היבשים מלאי מינרלים חיוניים כמו אשלגן ומגנזיום. אז מה עושים? משלבים יבשים וטריים וכך ליהנות מהיתרונות של שניהם.

בקיבוץ סמר בערבה הדרומית בבקעת הירדן מגדלים תמרי נור, זהירי, ברהי ומג'הול אורגניים. זה האחרון נחשב למלך התמרים בין היתר הודות לטעמו העז, מרקמו הנימוח וגודלו. מה הופך את התמרים, משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל – לאורגניים? דישון, הדברה והאבקה ללא כימיקלים.  

עצי תמר בקיבוץ סמר. צילום נירית קטנה

והנה מתכון לכדורי תמר שהגיע מסמר: טוחנים במעבד מזון חצי קילו תמרים מזנים אחדים, מוסיפים קליפת לימון מגורדת, שליש כוס טחינה גולמית, 2 כפות אבקת קקאו או חרובים, מערבבים לעיסה אחידה ומגלגלים לכדורים קטנים. אפשר לגלגל אותם בקוקוס טחון. אפשר לשמור אותם גם בהקפאה.

ואם הגענו למתכונים, ידין מהרבלייף שלחה מתכון למאפינס בריאות:

3 בננות בשלות, רבע כוס סוכר חום, רבע כוס שמן קנולה, ביצה אחת, כפית תמצית וניל, 3/4, כוס שיבולת שועל, כפית אבקת אפייה,  חצי כוס חמוציות וכוס קמח מלא או קמח כוסמין. מערבבים את כל החומרים. את החמוציות בסוף. יוצקים ל-8 קעריות מאפינס משומנות. לא למלא עד הסוף, כי המאפינס יתפחו. אופים 20 דקות ב-180 מעלות.

אסיים במתכון לעוגת פירות יבשים שקיבלתי מחלי ממן: מערבבים כוס קמח תופח, 2 ביצים, 2 כפות שמן, כפית קינמון, בננה מעוכה, חצי כוס רסק תפוחים, חצי כוס שקדים טחונים, 2 כפות סוכר. יוצקים לתבנית אינגליש קייק משומנת ואופים 45 דקות בחום של 180 מעלות.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.