פורסם by & קטגוריה בריאות, לא מתויג, מזון ומסעדות.

החורף הנוכחי מפתיע לטובה בגשמיו ובטמפרטורות הקרות שלו, מה שמקפיץ כמובן את הפופולאריות של המשקאות החמים. סוזן באוורמן, דיאטנית קלינית בחברת הרבלייף מסבירה את הסיבה לכך: "הפה שלנו הוא אחד האיברים הכי רגישים בגוף, וכשחם בפה נדמה שכל הגוף מתחמם". אבל האם משקאות חמים באמת מחממים אותנו? לא יותר ממספר שניות, מפתיעים המומחים בתחום. מוסיפה באוורמן, "שתייה חמה יוצרת תחושת חום בידיים ובבטן, אבל הם לא משנים את הטמפרטורה הפנימית של הגוף שלנו. מדובר בהשפעה פסיכולוגית בעיקר".
והנה עוד הפתעה: כשהמוח חושב שהגוף שלנו חם (בעקבות שתיה חמה), הוא מתחיל להפעיל את מערכת הקירור – ההזעה. ולכן, משקאות חמים יכולים לעזור לקרר את הגוף…בקיץ.

צילום באדיבות הרבלייף

ומה קורה בחורף? גם אז כדאי לשתות חם, כי משקאות קרים ביום קר לא יוצרים בדרך כלל תחושה גופנית נעימה, ולכן אם מסתפקים רק בהם, גדל הסיכוי לשתות פחות ממה שצריכים לאיזון נוזלים נכון. הרצוי ביותר הוא לשתות משקאות חמימים, לא קרים ולא חמים מדי. מחקרים רבים מראים שיש קשר בין טמפרטורת נוזלים גבוהה מאוד לבין סרטן הוושט. ההמלצה הגורפת היא לשתות משקאות חמים בטמפרטורה נמוכה מ-65 מעלות. זכרו זאת כשאתם בבתי קפה, כי שם מגישים את הקפה לרוב בטמפרטורה של כ-70 מעלות (והמהדרין יגישו בטמפרטורה של 75 מעלות), אז לפני שתשתו את ספל המשקה החם שלכם, המתינו מספר דקות ואפשרו למשקה להתקרר מעט.
איך שותים משקאות חמים נכון מבחינה בריאותית במהלך היום?
עד כמה שאפשר, כשהם נטולי סוכר. כדאי לפתוח את הבוקר בכוס מים חמים, עם או בלי פלחי לימון. ממשיכים בתה ג’ינג’ר, או בתה ירוק עם או בלי חלב רזה. אפשר גם קפה כל עוד שותים אותו ללא סוכר ועם חלב רזה או בלי חלב בכלל. מומלצים גם הסוגים הרבים של תה צמחים. וכדי לעמוד במשימה היומית, יוצאים מהבית בבוקר עם תרמוס מלא משקה חם.

תה אולונג סיני שמייבאת חברת Te צילום משה כהן

תה, ולא קפה, הוא המשקה ששותים בעולם הכי הרבה אחרי מים. יש ארצות בהן תרבות התה מפותחת במיוחד, סין, יפן ואנגליה למשל. באנגליה מפורסם מאוד טקס "התה של שעת חמש", ששותים בארבע אחרי הצהריים דווקא. ויש מסורות בהן תה הוא תירוץ לצרוך כמויות אסטרונומיות של סוכר (כמו ברוב ארצות המזרח התיכון).
בשנים האחרונות, במקביל לעידון הטעם ופיתוח תרבות היין והקפה, למדנו גם בארץ לגלגל על הלשון שמות של סוגים, חליטות ומותגים של תה: ירוק, שחור, ויסוצקי, ליפטון, פומפדור, ארל גריי, יסמין, קמומיל, לואיזה, מנטה ועוד. באחרונה חלה התפתחות נוספת בתחום – שמעון שרבף ועינת הלוי-לוין, שלמדו את תרבות התה של סין, יפן, וייטנאם וקוריאה, החליטו באמצעות חברת תה הפרימיום שלהם Teלהפוך את הישראלים לעוד יותר אניני טעם בתחום הזה. הם נסחו סיסמת השקה: "מהמטע לספל", והם מלווים את עלי התה ממטעי הענק של סין, דרך הקטיף הידני, היישון, ההתססה, הייבוש, האריזה, השינוע והמכירה. למה דווקא סין? כי המשקה הזה הומצא בסין וממנה התפשט לעולם כולו. בסין שתיית תה היא טקס מלווה תנועות מסוגננות, גינונים, וכללים מחמירים של הכנה, מזיגה, בחירת כלים מיוחדים, ויצירת הרמוניה של טעמים, ניחוחות וצבעים.

 

חלק ממגוון תה הפרימיום הסיני שמייבאת לארץ חברת Te

בעונת קטיף, מספר לנו שרבף באירוע ההשקה שנערך לא מכבר במרכז לתרבות סין בתל אביב בהשתתפות "טועמת תה" סינית מקצועית, נקטפות מכל מטע דוגמיות עלי תה העוברות בדיקות מעבדה, וטעימות על ידי מומחי תה סינים, ואז נקבעת איכותם ומחירי התה שמייצרים מהם. בכוונתו גם לפתוח ביתן תה בקניון הזהב בראשון-לציון שיציע טעימות של סוגי תה שונים למטרות ספציפיות, כמו תה ללחץ דם גבוה, להרזיה, לשיפור עיכול ועוד.
תשעה סוגי תה משווקת חברת Te, בשער רומא של קניון הזהב, כולם עם הכשר הרבנות הראשית וכשרים לפסח, במחירים הנעים בין 25 ל-125 שקלים. בין היתר תה לבן, המיוצר מניצנים שקוטפים רק באביב כשהם עוד מכוסים בפלומה לבנה, צבעו צהוב-אדום בהיר, ויש בו כמות קפאין נמוכה וכמות ויטמין C גדולה. תה ירוק, הידוע כמשקה בריאות עתיר באנטי-מחמצנים ותורם להפחתת שומן וסוכר בדם. תה שחור, המוכר גם כ"תה אנגלי", השומר על הארומה שלו שנים רבות, והוא מהווה 90% מהתה הנמכר במערב. תה פוא'ר, שעליו עוברים יישון כמו יין, ויש לו טעם מיוחד שאינו קיים בשום סוג תה אחר. תה אולונג, שטעמו עדין וריחו פרחוני, ועוד.

טקס שתיית תה נוסח סין. צילום נעמי גוטקינד-גולן

איך שותים נכון תה? – מוסיפים 2-5 גרם עלי תה למים בכמות של כוס. חולטים בין 2 ל-10 דקות לפי חוזק התה המועדף. שותים בלגימות קטנות, לאט וברוגע. סוכר פוגע בתה, אומרים הסינים, אבל אם מוכרחים – ממתיקים בדבש. אגב, בטיבט מוסיפים לתה חמאה, באנגליה – חלב, ובסין בחלק מהמחוזות מוסיפים לו זנגוויל ומלח. בסין גם מכניסים לפה פולי סויה מטוגנים, ודרכם שותים. ובמזרח אירופה כידוע, נהגו לאחוז קוביית סוכר בין השיניים, ודרכה ללגום תה.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.