פורסם by & קטגוריה בריאות, סל המזון.

מה שהתחיל כטפטוף, הופך בימים אלה לגשם של ממש: המזון התעשייתי הופך לבריא קצת יותר. ולא משנה שמדובר באינטרס כלכלי למכור יותר או אינטרס רגולטורי, בעקבות התקנה החדשה של משרד הבריאות לציין במדבקה צבעונית את כמויות הסוכר והמלח במוצרים. אם זה מה שציבור הצרכנים רוצה, אז זהו תחילתו של מהפך.

כדי להשתכנע יותר, אספתי בשבועות האחרונים כמה דוגמאות להוכחת התזה המשמחת.

חברת השדה. אבקת מרק אורגנית

חברת השדה מוצרים אורגניים, שמלכתחילה הייתה לה אג'נדה בריאותית, משווקת באחרונה אבקות מרק ירקות ומרק ירקות בטעם עוף, תוך הצהרה שאלה נטולי חומרים משמרים, שומן מוקשה, מונוסודיום גלוטומט וצבעי מאכל ויש בהם מרכיבים צמחיים, אורגניים וטבעיים בלבד. "בעקבות הדרישה ההולכת וגוברת של הצרכן הישראלי למוצרים המבוססים על רכיבים צמחיים וטבעיים, והרצון לאכול בריא יותר", אומרים בחברה. ועוד טרנד עכשווי מלווה את ההשקה של אבקות המרק הללו: הימנעות מחד פעמיים בשם ההגנה על הסביבה – הן נמכרות בצנצנות זכוכית הניתנות לשימוש חוזר, למשל לאחסון תבלינים וקטניות.

בארכה. טחינה גולמית אריסה

דוגמה אחרת היא הפופולריות שצוברת הטחינה אחרי שהציבור הפנים את יתרונה הבריאותי (כמות משמעותית של ויטמין E שהוא נוגד חמצון רב עוצמה). חברת בארכה למשל מדווחת על עלייה של 75% במכירות הטחינה המעודנת שלה בבקבוק לחיץ. בעקבות ההצלחה החלה ברכה לשווק גם קטגוריה חדשה של טעם: טחינה מעודנת בטעם אריסה. גם כן בבקבוק לחיץ. כי עם כל הכבוד לבריאות, הציבור גם רוצה שיהיה לו קל וזמין בשימוש, והבקבוק הלחיץ בהחלט עושה את העבודה. בבארכה מסבירים שקיימת עליה במודעות למזון בריא ולא מעובד, ולכן קטגוריית הטחינה נמצאת בצמיחה מתמדת וכיום טחינה גולמית נחשבת למוצר בסיסי בכל בית בישראל.

Nature’s Path

ואם מדובר על מוצר בסיס, באיזה בית עם ילדים אין דגני בוקר? הדגנים האלה ירשו את תפקיד הסלט והחביתה המיתולוגיים של הבוקר כבר לפני דור או שניים. אז חברת Nature’s Path החלה לשווק דגני בוקר אורגניים לילדים  ללא חומרי הדברה וללא רכיבים מהונדסים גנטית. הדגש הגנטי מוסבר בכך שבשנים האחרונות נעשה שימוש רב בהנדסה גנטית בארה"ב ובמדינות נוספות בעולם, כדי לפתח זנים של חיטה, תירס, סויה, אורז, שיבולת שועל שיהיו עמידים יותר מפני מזיקים. והדבר הזה נעשה בין היתר באמצעות דשנים פטרוכימיים ובחומרים סינתטיים נוספים ששאריות מהם . נשארים ברכיבים שמשמשים להכנת מוצרי מזון. מכאן ההעדפה על הדגנים האורגניים. הסדרה החדשה כוללת פתית תירס בציפוי קל של סוכר קנים, כדורוני תירס בתוספת חמאת בוטנים וקקאו, טבעות אורז מלא עם פטל, תות וירקות, ופצפוצי אורז מלא עם קקאו בטעם שוקולד. על אריזות הסדרה מוצגים בעלי חיים הנמצאים בסכנת הכחדה והחברה מודיעה שאחוז אחד מהכנסותיה נתרם לשמירה על רווחתם של בעלי החיים האלו.

דנונה שטראוס נטול שומן וסוכר

יוגורט כידוע, הפך לסופר פופולארי גם כן בעקבות המהפך הבריאותי, ועכשיו המותג דנונה של חברת שטראוס הוציא למרכולים יוגורט המוצג כנטול לחלוטין סוכר לבן או שומן ששנט "קליל וחופשי" (light & free ). ובכל זאת יש לו טעמים מתוקים של תות, אפרסק, ועוגת תפוחים ולמבוגרים אוהבי קפה, גם טעם של קפוצ'ינו.

ויטמינצ'יק. 50% פחות סוכר. צילום נעמי גוטקינד-גולן

גם חברת אסם נענתה למודעות לסכנת הבריאותיות של הסוכר הלבן המזוקק, והיא משיקה בימים אלה ויטמינצ'יק בטעמי פטל ותפוח וענבים, המכיל 50% פחות סוכר מאשר במוצר הזה עד כה. ילדים שנתתי להם לטעום את החידוש לא זיהו הבדלים בטעם ושתו בהתלהבות מהמשקה שהם שפוטים שלו. סוד ההפחתה הוא רכז פרי המונק, המיובא מסין, שיש בו מרכיב בעל מתיקות גבוהה וטבעית למרות תכולה נמוכה של סוכר. כך מגיעים לטעם מתוק מאוד גם במחצית כמות הסוכר הלבן.

מיה תעשיות מזון

נחזור למוצרי יסוד של ימים עברו, שאיבדו את הפופולאריות שלהם בדורות האחרונים והמהפך הבריאותי החזיר לתודעה ולשימוש: קטניות. כידוע אלה נחשבות למקור טוב לחלבונים, ויטמינים ומינרלים. חברת "מיה תעשיות מזון" משווקת עכשיו סדרה של גריסי פנינה, גרגרי חומוס, אפונה, שעועית מש, קינואה אדומה ושחורה, בורגול גריסים ועוד, וחברת שופרסל משיקה תחת המותג הפרטי שלה סדרת לקטי קטניות עם שילובים כמו תערובת של כוסמת, אורז מלא וגריסי פנינה, או תערובת של בורגול, עדשים אדומות וקינואה ועוד. כל לקט במארז מכיל 50 גרם. לקט לקדירה – תערובת בורגול, עדשים אדומות וקינואה.

שופרסל

באותו השוונג של חזרה לבסיס התזונה המסורתי של ימים עברו שיכול לשפר את הבריאות גם בימינו, כדאי להוסיף לסל המזון את החרוב. אמנם בט"ו בשבט, החג הבא בלוח השנה העברי, נהוג לאכול גם חרובים, אבל אין סיבה מדוע הפרי בעל הצבע והטעם המזכירים שוקולד, מה גם שעצי חרוב נפוצים ברחבי הארץ, לא ייאכל כל השנה.

חומוס חרובים. צילום אודי קוברסקי

אביבית ברקוביץ בודן, מדריכת ליקוט צמחי בר והבעלים של המרכז הישראלי לליקוט מקצועי חרובים מסבירה שמותר ללקט את הפרי מכל עץ חרוב הגדל בר, ומזכירה שהחרובים הם עתירי חלבונים, ויטמינים, אשלגן ומגנזיום. אומרים עליהם שהם משפרים חילוף חומרים, מצבים של אנמיה, ופצעים בפה ועוד, אבל הם גם מתוקים וטעימים מאוד. אביבית ממליצה על ממרח חרובים, חליטת חרובים, ואפילו חומוס מזרעי חרובים. את הזרעים לא צריך לזרוק אלא להשרות יממה או שתיים במים, לבשל עד שהם מתרככים, ואז לטחון ואת המחית למזוג מעל טחינה. אפשר גם לזלף שמן זית ומיץ לימון. מעדן.

חלבה בטעם מלבי. חברת אחוה

 מחרובים לשומשום, ליתר דיוק לחלבה שמכינים משומשום, שכולם מכירים, כמעט כולם אוהבים, והיא ברשימת המזונות הטבעיים והבריאים. חברת "אחוה" משיקה חלבה חדשה בטעם מפתיע: מלבי. חלבת המלבי מכילה בנוסף לשומשום קוקוס קלוי, שברי אגוזים, מי ורדים וצבע אדמדם על בסיס טבעי המעניקים ארומה וטעם המזכירים מלבי. טעים כבר אמרתי?

שמן זית עם תבלינים של בית הבד של הגולן. צילום אורן קהארן

לקדם את צריכת שמן הזית לא צריך בישראל. למדנו מזה שנים לשלב אותו במטבח בסלטים, תבשילים, מאפים ומטוגנים. באחרונה הוסיף בית הבד של הגולן במותג

Olea essence  גם שמני זית עם בזיליקום, לימון או שום. מדובר בשמני זית כתית מכבישה קרה וללא סינון, המתאימים לתיבול, הכנת רטבים, מרינדות, פסטות, דגים, סלטים, ועוד.

הם משווקים במהדורה מוגבלת במארז פח מאויר על ידי הצייר היהודי השוויצרי, דני רובינשטיין המתמחה בציורי תנ"ך. האיור כולל את דוד המלך מנגן על רקע הכנרת וענפי הזית ומבוסס על הפסוק: "ולקח דוד את הכינור, וניגן בידו" (שמואל א, פרק טז, פסוק כג). ניתן להשיג במרכזי המבקרים של בית הבד של הגולן בתל אביב  ובקצרין.

אבוקדו גרנות. צילום מעיין עופר

אבוקדו כפרי בריאותי הוא כבר אקסיומה. הוא מכיל בעיקר שומן בלתי רווי וכמות גבוהה של ויטמיני B, A, E, C ויטמין K וחומצה פולית. הפרי היחיד פרט לאגוזים וזיתים המכיל שמן בריא מונע כולסטרול ותהליכי חמצון. חברת "חקלאי גרנות" הנמצאת בבעלות "גרנות", המאגדת 43 קיבוצים ומושבים שיתופיים, משווקת עכשיו מארזי רשת עם אבוקדו מסוג אטינגר, הנחשב כזן המבוקש ביותר ע"י הצרכנים הישראלים.

מלח הארץ. 50% פחות נתרן. צילום סיון פרג'

אחרי הסוכר, המלח ובמיוחד מרכיב הנתרן שבו, נחשב לפוגע בבריאות הלב וכלי הדם אם צורכים אותו בכמויות גבוהות. חברת "מלח הארץ" החלה לשווק בימים אלה מלח המכיל 50% פחות נתרן בהשוואה למלח רגיל. ניסיתי והתברר שהוא מספק תחושת מליחות עדינה ודומה לזו של מלח שולחני רגיל. אגב, סוד ההפחתה באשלגן, שהוא אחד היסודות היחידים המספקים תחושת מליחות הדומה לזו של הנתרן, אך ללא החסרונות הבריאותיים. עליזה רביצקי, מדענית ראשית בחברת מלח הארץ אומרת שהאשלגן הוא מינרל חיוני לגוף וכאמור אחד הבודדים היכולים לתת מליחות דומה למלח.

פומפדור. חליטת ג'ינג'ר וכורכום

אסיים בשתי חליטות בריאות של מותג התה פומפדור שיצאו לקראת חורף 2020: תה ירוק ג'ינג'ר וקינמון ותה ירוק לימונית ודבש. הראשון מכיל נוסף לג'ינג'ר גם ליקוריץ, כוסברה והל, השני מכיל שילוב של דבש, טעם לימון ותה ירוק, ושניהם נטולי קפאין, עם חומרים שבין יתר תכונותיהם ידועים כמחממים את הגוף. אישית אני ממליצה במיוחד על חליטת הג'ינג'ר והכורכום של החברה.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.