פורסם by & קטגוריה הורים, טיולים, ילדים, נופש, פנאי, תרבות.

צילומים: נעמי גולן

שנת הלימודים התחילה לשמחתנו כסדרה, למרות איומי השביתה המסורתיים, ולכאורה נגמרו הבילויים והטיולים של חופשת הקיץ. אבל הורים, מורים ומנהלים נבונים יודעים שלמידה חשובה נעשית לא רק בתוך כיתות או חצר בית הספר. שני אתרים שהגעתי אליהם בשבוע האחרון של החופש הגדול הם בעלי תוכן לימודי כל כך עשיר, שהייתי מכניסה אותם לראש לרשימת הסיורים של שנת תשפ"ג: מעלית הזמן והבוטניזאור.

חיים טופול ב"מעלית הזמן", במדרחוב ממילא בירושלים

ב"מעלית הזמן" במדרחוב ממילא בירושלים, מתיישבים על כיסאות תזזיתיים ומרקדים, ובתוך כחצי שעה אפשר ללמוד במרוכז, ובאופן חווייתי על החלל והכוכבים, על פנים גוף האדם ועל אלפי שנות ירושלים מהר המוריה ואברהם אבינו ועד מלחמת ששת הימים "והר הבית בידינו". כל אחד מהנושאים משלושת הנושאים האלה הוא סרט לעצמו כמובן.

ירמיהו הנביא בחוצות ירושלים בימי הבית הראשון

"במעלית הזמן" הפעם, בחרנו בירושלים. חיים טופול הוא המדריך בנבכי ההיסטוריה המצולמת והמשוחזרת, ושחקנים מגלמים על רקע תפאורה מוקפדת את עבודת הקרבנות בבית המקדש, הנביא ירמיהו נושא דברים בתקופת בית ראשון, את המרד הגדול ברומאים, את "איליה קפיטלונה"שנבנתה על חורבות ירושלים, את מלחמת ששת הימים, שחרור העיר ושגשוגה העכשווי. לחרדים מהתוכנית ההזויה של משרד החינוך לוותר על פרקים שלמים בתולדות עמנו, כולל ימי בית שני, הבאת התלמידים ל"מעלית הזמן" נעשית חשובה שבעתיים.

מעלית הזמן: ירושלים בלהבות בחורבן הבית השני

ממליצה גם על הרחבת האופקים בביולוגיה, בסרט על גוף האדם ואיבריו הפנימיים, ובאסטרונומיה, בסרטון על החלל.

מעלית הזמן: בירת ישראל בימינו

 ונעבור לבוטניזאור בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם. לכאן צריך להזדרז, כי התערוכה הבינלאומית הזו תישאר בארץ רק עד 17 באוקטובר, סוף סוכות, ולאחר מכן תקפל את דינוזאוריה, ותעבור לארצות אחרות.

הבוטניזאור בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם, ירושלים
הבוטניזאור: תחרות האומץ מול לוע הדינוזאורים
הבוטניזאור: דינוזאור מעופף
הבוטינזאור: ללטף דינוזאור בכאילו

45 דגמי הדינוזאורים הניצבים במרחבי הגן מתנועעים, גועים, פוערים לוע מלא שיניים, מנופפים זנבות ומשמשים רקע מדהים לצילום, וליד כל אחד מהם שלטים מנוסחים בקיצור ובבהירות רבה עם אינפורמציות על תולדות כדור הארץ בזמנים הפרה-היסטוריים של עידן בעלי החיים הקדומים האלה. מה עלה בגורלם ומדוע. השמות המדעיים ומאפייני התזונה וההתנהגות של כל אחד מהם.

הבוטניזאור: ממדי הענק של היצורים הקדמונים מגמדים את המבקרים

המבקרים הולכים לאורך קילומטר בערך, מתרגשים מול דגמי הענק האינטראקטיביים, קולטים אינפורמציה על מה שנעשה לפני עשרות ומאות מיליוני שנים, מתבקשים למלא חוברת עם שאלות מאתגרות שאת התשובות להן מקבלים בשלטים, נעזרים במדריכי הגן, ומתחרים ביניהם מי מעז להתקרב יותר לפיות הפעורים מלאי השיניים של של היצורים, שאחד מהם בגובה שתי קומות ובאורך 15 מטרים. ועל אחד מהם הילדים יכולים לרכוב ולהצטלם.

הבוטניזאור: דינוזאור עם אוזני מפרש

תוך כדי סיור כזה קולטים גם את הרקע המיוחד של הגן: אלפי עצים, שיחים ופרחים, כ-7000 סוגי צמחיה מכל יבשות תבל, שליד רובם יש שילוט המלמד על שמם וטיבם. מומלץ לא לדלג גם על החממה הטרופית שלצלילי מים זורמים במפלים, רואים בה עשרות סוגים של קקטוסיםע וצמחים טרופיים ענקיים.

אם לא הצלחתי עד כאן לגרום לכם למהר ולהזמין כרטיסים, באתר, בפייסבוק ובטלפון 02-6794012 של הגן הבוטני, בטוח שהצילומים ייעשו את העבודה.

הבוטניזאור. זהירות, לוע מלא שיניים

אחרון חביב יש שם גם הזדמנות לראות דינוזאורים במשקפי מציאות רבודה, מעופפים, מזנקים לעברכם, רועים בשלווה או טורפים, שממש אסור לוותר עליה.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.