פורסם by & קטגוריה ילדים, לא מתויג, פנאי, תרבות.

שבוע הספר בעגלה 2

 

אם מרגילים את העין, האוזן, והמוח, למפגש עם מילים ואיורים, מרגע ההגחה מרחם, היחס לספרים יהיה חיובי ואינטימי גם שנים לאחר מכן, אפילו בגיל שבו קוראים בעיקר סמסים, קומיקס והוראות מחשב. זה מה שמאמינים מומחים בגידול תינוקות,

 

ספרוני עגלה של טף טויס

ספרוני עגלה של טף טויס

קרן יטיב, מומחית לגיל הרך, המייסדת והמנהלת של "הפיל הצבעוני- המרכז לטיפול במשפחה".מציעה להקיף תינוקות ופעוטות מהגיל שבו הם מעדיפים עדיין ללעוס ספרים במקום לדפדף בהם, בטקסטים מודפסים על קרטונים מנוילנים ועמידים ברוק ונגיסה. מניחים את אלה בעגלה, בעריסה, בלול, בכל מקום שבו הקטנים שוכבים, זוחלים, יושבים ולומדים ללכת.

 

ספרוני פעלולים. טף טויס

ספרוני פעלולים. טף טויס

שבוע הספר המתחיל ב-3 ביוני הוא הזדמנות טובה להעשיר את ספריית התינוקות הביתית.

אבל לא חייבים להסתפק בספרים הקשיחים המכילים ציור גדול ומילה או שתיים בכל עמוד, אלא להקריא גם לתינוקות בני חצי שנה, את "מעשה בחמישה בלונים", "תירס חם" "האריה שאהב תות" וספרים אהובים נוספים. ההקשבה לקול ההורה, ההתכרבלות המשותפת מעל המילים והציורים, ההנאה מן האינטימיות הנוצרת בסיטואציית ההקראה, והיחס החיובי והרציני לטקסט שמראה המבוגר, נקלטים בתודעה ובתת מודע של התינוק. כדי להצליח במשימה עוד יותר, חשוב שלא להפגיש פעוטות מוקדם מדי עם סיפוקים מהירים שמעניקים הטלוויזיה, האייפד, סרטוני המחשב. "ראיתי תינוקות בני שנתיים שההורים נותנים להם לשחק בטלפון חכם", אומרת קרן יטיב, "והזדעזעתי. תינוק שמתרגל לראות תמונות מקפצות ורצות מול עיניו, לא ייפתח את הסבלנות הנדרשת להתבוננות באיור נייח ובאות מודפסת. במקום טלוויזיה לפני השינה, כדאי לקבוע טקס שינה הכולל הקראת סיפור בכל ערב, לאחר הארוחה והמקלחת".

מראה ההופך נדיר יותר מעשור לעשור: נער שקוע בקריאה

מראה ההופך נדיר יותר מעשור לעשור: נער שקוע בקריאה

 

ואם נקיף את התינוק בספרים ואיורים, ונקריא לו כל לילה לפני השינה, בטוח שהוא יגדל להיות ילד קורא?

יטיב: אף אחד לא יכול להבטיח דבר כזה.

 

אז למה להשקיע? למה להוציא כספים על ספרות תינוקות?

יטיב: כי זה נותן גם לנו תמריץ לשבת איתם להקראה, במקום להפקיד אותם שעות מול הבייבי סיטר האלקטרוני. וגם כי בכל זאת יש סיכוי של שלושים אחוז מתוך מאה שהם יגדלו להיות ילדי ואנשי ספר. האם למען הסיכוי הזה לא שווה להשקיע?

כשמתילים מוקדם יש סיכוי שהילדים ימשיכו לקרוא גם בגיל בית ספר

כשמתחילים מוקדם יש סיכוי שהילדים ימשיכו לקרוא גם בגיל בית ספר

 

ואכן, הדעה הרווחת בקרב מומחי התפתחות הילד היא עדיין שספרים תורמים להעשרת אוצר המילים שלו, לפיתוח יכולת הריכוז וההקשבה, להכרת מושגים כגון חיות, צבעים, צורות, ולהרחבת אופקים. וזאת למרות שאין מחקרים המאששים זאת בממצאים מדעיים, ואין הוכחות לכך שתוכניות טלוויזיה אינן יכולות לעשות זאת גם כן.

להורים שלא בטוחים בכוח המשיכה של דף מודפס, מציעה יטיב לרכוש ספרים עם לחצנים המשמיעים קולות מוקלטים, עשויים מחומרי גלם שונים שניתן למשש, מכילים דמויות "הקופצות" מתוך הדף בתלת ממד, או מיוצרים עם חלונות ופתחים המובילים המעוררים סקרנות לראות מה מסתתר מאחוריהם.

 

דוגמה לספרים כאלה מציע המותג "טף טויס" לשני שלבי התפתחות:

מגיל 0 עד 3 חודשים –  ספרים קשיחים או עשויים מבד, עם איורים בשני צבעים מנוגדים ומרקמים כמו בד מרשרש, ראי המשקף את בבואת התינוק, וכו'.

מגיל 3 חודשים ומעלה – ספרים עם איורים בצבעוניות עשירה יותר, מרקמים שונים, והפעלות לפיתוח החושים והמוטוריקה עדינה כמו פתיחת כנפי חלון הגזור בתוך הדף.

מדובר בספרונים בעלי רצועות חיבור למיטת התינוק, לעריסה ולעגלה, חלקם עם קליפסים.

מסתבר שתינוקות מגיבים גם להומור, כפי שמוכיחים ספריו ההומוריסטיים של המאייר הצרפתי אלאן קרוזון שהפכו לרבי מכר.

ספרים מומלצים נוספים הם סדרת "פינוקי", סדרת "קוקי", ספר ההתפתחות "אני שמח" וספרון המציג 10 פעילויות שונות כולל דוב מאיר ומנגן.

מרבית ספרי התינוקות של טף טויס משווקים על ידי חברת סגל ועולים 89 שקלים. בהחלט לא זול, אבל יתרונם בעמידותם. ובכך שניתן לרחוץ אותם. כך שהם יכולים לעבור מילד לילד במשפחה, ולאחר מכן לעבור לילדי חברים ומכרים.

אפשר להעביר לפעוטות גם נושא מורכב כמו העליה מאתיופיה. צילום: שירה רז

פשר להעביר לפעוטות גם נושא מורכב כמו העליה מאתיופיה. צילום: שירה רז

 

ספר מפתיע במיוחד לגיל הרך, הוא "מפלצת הילדים הטובה גינדון", של ערן רון (הוצאת "אופיר ביכורים". 45 שקלים), שנוצר בהשראת חבר דמיוני שהמציאה בתו של המחבר דניאל, כשהייתה בת שלוש. מה שמוכיח ששכלם ודמיונם של פעוטים פעילים הרבה יותר מאשר נדמה לנו. דניאל היא בתו של טייס קרב במילואים יליד הארץ, דיפלומט לשעבר, וכיום יזם עסקי, ואם ממוצא אתיופי, מהרטה ברוך-רון, בוגרת לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, שהשתתפה בתוכנית הריאליטי "השגריר", וכיום סגנית ראש העיר ומחזיקה בתיק הרווחה בעיריית תל אביב. הספר עוסק בפחדים בגיל הרך, בשווה ובשונה בין ילדים ובהבדלים בין ילדות בישראל לילדות באתיופיה.

גם הספר הקשיח המורכב מדפים עבים ועמידים במיוחד "מה בא אחרי החורף" של רוני שוורץ דגני (הוצאת כתר. 48 שקלים), הוא דוגמה לספר תינוקות ופעוטות מומלץ. הנושא הוא ארבע עונות השנה, מחורז כמובן, ומאפשר להורים לדקלם שוב ושוב גם אם תוכן החרוזים הקצרצרים לא מובן לפני גיל שלוש. הערה למאייר  שי כץ ואולי בעצם להוצאה: הנופים המייצגים את עונות השנה, השלגים הכבדים, הדובים החומים, מאוד לא משקפים את ארץ ישראל, ואפילו לא את הטקסט של המחבר למשל בשורות הבאות:

עונות השנה בחרוזים על דפים קשיחים

עונות השנה בחרוזים על דפים קשיחים

 

בא אביב, הנוף מרהיב/ הכל פורח מסביב

הדבורה לוגמת צוף/ פרפרים יוצאים לעוף

האביב היה קצר/ רגע כאן- וכבר נגמר

הנה הקיץ מתגלגל/ מחפשים פינה בצל.

אילו רק היה אפשר הייתי מציעה להחליף את האיורים במראות ואווירה המאפיינים אותנו ולא את אירופה או ארצות הברית.

אגב, למתקשים להוסיף בשבוע הספר סעיף מיוחד לספרות תינוקות וטף כדאי לדעת על יוזמה חדשה ברשת "האוס אין". מדובר בפרויקט בשם "להעביר דף", המאפשר החל מה-3 ביוני ועד סוף החודש החלפה חופשית של ספרים ללא עלות. הציבור מוזמן להביא ספרים שהילדים כבר לא נזקקים להם, ובמקביל לקחת ספרים חינם שנתרמו על ידי אחרים. למידע על הנקודות בהם הפרויקט יתבצע ניתן לצלצל ל-09-9510879.

 

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.