פורסם by & קטגוריה הורים, השקות ופתיחות, חגים, טיולים, נופש, פנאי, תערוכות, תרבות.

חנוכה בירושלים: ארבע תחנות קסומות

ירושלים, המקום הנכון ביותר להיות בו בחנוכה, המקור והסיבה לחג כולו: מרד החשמונאים, מלחמות המכבים, טיהור המקדש, נס פך השמן. גם מסלול הביקור המסורתי בירושלים ידוע ומוכר, וכולל את הכותל המערבי ומי שנוהג לעלות אליו – הר הבית. אבל בעקבות סיור שערכתי בעיר הנצח בשבוע שעבר, יש לי הצעה נוספת למסלול קסום בן ארבע תחנות, שזיכה אותי בחוויות מעצימות.

מלון בת שבע. הגג המשופץ. צילום מקס מורון

נתחיל בארוחת בוקר, כי אם אין קמח אין תורה. במרכז העיר, רחוב קינג ג'ורג, מלון הבוטיק בת שבע, השייך לרשת מלונות ג'ייקוב, עבר באחרונה שיפוץ במאות שקלים. זה ניכר מהצעד הראשון בלובי, המעוצב בסגנון ימים עברו, עם דגמים של ספינות מפרש וערמות של מזוודות ישנות המזכירות מהגרים ועולים חדשים. אחת מהן משמשת שולחן קפה!

מלון בת שבע. פינה בלובי

אבל עזבו עיצוב, אפשר לקנות ארוחת בוקר, גם לאורחים מזדמנים, לא רק לשוהים במלון, והיא כמנהג ישראל, עתירת מנות, גבינות, ירקות ופירות. לאחר מכן חובה לעלות לגג המשופץ בקומה התשיעית, כמוהו ספק עם יש בארץ. לא רק קו הרקיע הירושלמי, אתרי הבניה (מנופי ענק סביב סביב), שמשיות וריהוט גן, אלא ספא שלם פתוח לשמים ולאוויר. גם ג'קוזי, גם דק עץ, גם אזור שיזוף ומקלחת, ונוף קסום כבר אמרתי?

מלון בת שבע. פירות טריים וקונפיטורות בארוחת הבוקר

שבעים ומרועננים, נגיע לתחנה הבאה, מוזיאון FOZ (פרינדס אוף ציון ), ברחוב יוסף ריבלין, נחלת שבעה, המציג אוונגליסטים נוצרים שעזרו ליהודים במאות השנים האחרונות.

מוזיאון FOZ ציורי מולטימדיה ותאורות מתחלפות

ובהם חסידי אומות העולם שהצילו יהודים בשואה, נשיאים ואישים היסטוריים שסייעו להקמת המדינה כמו  בלפור, המלכה ויקטוריה, הנשיא טרומן, אורד וינגייט ורבים אחרים. מה שהופך את התצוגות האלה לנגישות החל מגיל שבע, וזו לא הגזמה, הם שפע האמצעים הטכנולוגיים החדשניים המגויסים למשימה. מפת ארץ ישראל המשתרעת לרוחב חדר שלם עם תאורות מתחלפות וסרטון נופים מהמם (כן ,יש לנו ארץ יפה), דמויות של אנשי חסד המוארות פתאומית מלמעלה בחדר אפל – שבעה מיצגי מולטימדיה המתחילים באברהם אבינו ומתקדמים עד לישראל המודרנית. ילדים במיוחד יאהבו את הביקור הזה, הכולל בין היתר הזדמנות להצטלם על רקע נוף ירושלמי ולקבל את הצילום הממוגנט לפני שיוצאים. ולמבוגרים, כמוני למשל, המוזיאון העניק תחושה של נחמה ש"לא כל העולם לנגדנו". ואז מגיעה נחמה מספר 2 – לחך ולאהבת המתוק: פופ אפ מיוחד לחנוכה בקונדיטוריה בסגנון צרפתי, בכניסה ל-FOZ עם סופגניות ממולאות קרם מלוח, קרם ברולה, קרם ערמונים, ליצ'י, לימון מרנג, וגם מאפי שמרים, קרואסונים, עוגת נפוליאון, מראה וניחוחות המזכירים את פריז. קוראים לקונדיטוריית הבוטיק הזו גורמנדיז פטיסרי, ופתחו אותה זוג עולים חדשים מרצפת.

מוזיאון חצר היישוב הישן. צילום אורה פיקל

התחנה השלישית מביאה אותנו לרובע היהודי. לרחוב אור החיים 6. מוזיאון חצר היישוב הישן. במבנה בן 500 שנה, חוזרים למאה ה-19, מול סלון עות'מני, מיטה צחורה של משכב לידה, חצר עם פחי נפט צבועים בכחול ובתוכם צמחים, פיילות, כדי חרס, מכונת תפירה ישנה, ובעצם כל מעגל החיים מעריסת תינוק ומשחקי ילדים דרך שידוך הבנות (קומדיה קצרה ומוצלחת עם שני שחקנים המציגים בפני הבאים שדכן וכלה סרבנית) ועד זקנה (צילומי מושב זקנים), וסוף החיים (שקים עם "עפר מקבר רחל", ולוחות של יארצייט). הרושם הכללי הוא של עוני מרוד, הסתפקות במועט (מטליאים גרביים, מכינים צעצועים משקים קרועים), מוחמימות משפחתית אינטימית.

מוזיאון חצר היישוב הישן. חדר אירוח עות'מני

עוד לפני שמגיעים למוזיאון הזה, כבר בשער יפו, המתין לנו שחקן מהצוות שלו, בלבוש פלחמניק ובסיפורי המצור על ירושלים ומלחמת תש"ח.

מוזיאון חצר היישוב הישן. סיורים בעיר העתיקה עם שחקנים

במהלך חנוכה ניתן להזמין במוזיאון חצר היישוב הישן סיורי חנוכיות ברובע היהודי, להשתתף בסדנת יצירה לילדים  של קופת דמי חנוכה, ולפגוש אמן מגזרות נייר (ביום חמישי, 2.12 בשעה 13:00). ראיתי שם גם חנוכיות מיוחדות מקופסת סיגריות ישנה, מ"הקופסה הכחולה" של קק"ל, ומחרוזים, ועוד. כל יום בשבוע החנוכה יש סיור מודרך בשעה 11:00. כרטיס משפחתי עולה 50 שקלים. חייבים הרשמה מראש באתר המוזיאון.

מוזיאון חצר היישוב הישן. משכב יולדות

אחרון חביב, תחנה מספר 4, והדובדבן שבקצפת הסיור הזה: הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם. כבר מתחיל הערב לרדת, והגן כולו טובל באורות צבעוניים, מציע דוכני אוכל (ערמונים קלויים, תפוחי אדמה אפויים, קרפים צרפתיים ואיך לא -סופגניות), ומסלול שלאורכו מתנגנת מוסיקה, ממתינים שחקנים מחופשים, ויש רכבת קטנה, וסדנאות יצירה.

הגן הבוטני בגבעת רם. תערוכת "לראות את הבלתי נראה". הולוגרמות ממוחשבות של יצירות אמנות בחיק הטבע

מה שאישית הכי הדהים, הפתיע והרשים אותי בגן הבוטני הפעם היתה תערוכת הולוגרמות של יצירות אמנות בשם "לראות את הבלתי נראה". אם קניית הכרטיסים מקבלים אפליקציה לטלפון הנייד, ותוך כדי סיור בגן מגיעים ל-13 תחנות בהן מפעילים את האפליקציה והיצירות צצות באוויר לנגד העיניים המשתאות במין הוקוס פוקוד של מציאות רבודה (AR).

הגן הבוטני בגבעת רם. תערוכת "לראות את הבלתי נראה"

מדובר בסטארט אפ ישראלי ביוזמן הגן הבוטני, הזוכה להצלחה ענקית וכבר הועתק ב-12 גנים בוטנים ברחבי העולם. אסור להחמיץ.

הגן הבוטני בגבעת רם. תערוכת "לראות את הבלתי נראה"

ואם לא ברור עדיין, הילדים ובני הנוער איתם תגיעו בחג, דיברתי עם כמה מהם שכבר זכו לחוויה, לא רק יתלהבו קשות, אלא גם יעזרו לכם להשתלט על הטכנולוגיה החדשנית…

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.