פורסם by & קטגוריה השקות ופתיחות, מזון ומסעדות, סל המזון.

למרות שיום חמישי, 22 באפריל נקבע כיום כדור הארץ הבינלאומי, מי שבאמת נהנה ממודעות לחובה שהוטלה עלינו מאז אדם הראשון "לעבדה ולשמרה", כמו שכתוב בפרשת בראשית, כלומר להגן על אדמת כדור הארץ ולשמור על משאביה, כולל אוויר, מים וצמחיה, צריך לעשות זאת לא רק יום אחד, אלא כל 365 ימות השנה. שאפשר לעשות זאת אפילו באירוע הכולל אכילה ושתיה וכל הכרוך בהם, כמו סכו"ם, כוסות, בקבוקים ואריזות, הוכיחה בסופ"ש האחרון שרונה רומנו לזר, המייסדת והבעלים של חברת אורגניקזון, שיחד עם אנשי וגן פרנדלי (Vegan Friendly), עמותת הטבעונות בישראל, ארחה כ-150 מוזמנים בחצר ביתה היפה במושב חניאל בעמק חפר.

שרונה רומנו לזר, המייסדת והבעלים של אורגניקזון

ב-12 השנים בהן פעילה אורגניקזון, היא משווקת אריזות כריכים, בקבוקים של שמפו וסבון נוזלי, מברשות שיניים מבמבוק, ומוצרים נוספים שכולם מחומרים ממוחזרים, ניתנים למחזור או מתכלים. בארוחת הערב הטבענית שהוגשה לנאספים – החלב בקפה היה כמובן מסויה או משקדים, ההמבורגרים מתחליפי בשר שרשת שופרסל החלה לשווק, הגבינות מטופו, הכל פרווה, הכל ללא חומר גלם לכשהו מהחי, והכל ניתן למחזור.

האריזות המתכלות של מוצרי הטואלטיקה של אורגניקזון. צילום נעמי גולן. דוגמנית: נעמה שיזף

בהרצאה שליוותה את ההתכנסות למדנו שבעלות של גידול פרה אחת, ניתן להאכיל היטב 30 בני אדם רעבים במזון מן הצומח, וזאת עוד לפני שמדברים על תרומת העדרים לזיהום האוויר של כדור הארץ. חשוב גם לדעת שבהתנהלות יום יומית קבועה ניתן לשפר את מצב המים, האוויר, הקרקע, דגת הים ובעלי החיים על פני כדור הארץ.

שמפו משפחתי ממוצרי אקולאב, שכולם נטולי פרבנים או מוצרים מן החי ונתונים באריזות מתכלות. צילום נעמי גולן

אגב, היתה חסרה לי בהרצאות ששמענו הזווית של תורת ישראל שהקדימה באלפי שנים את המודעות האקולוגית העכשווית, עם מצוות כמו שמיטה ויובל, המיועדות לתת לאדמה "מנוחה" מדי כמה שנים, והסיפור על כך שמכתחילה נברא האדם צמחוני, ורק בעקבות חטאיו, אחרי הגירוש מגן העדן ואחרי המבול, הותר לו לאכול בשר אבל במגבלות חמורות.

קערה טיפוסית ברשת פוקישופ

עד כמה רלוונטי הנושא לאוכלוסיית מדינת ישראל – הרבה יותר מכפי שרובנו יודעים. מסתבר ששיעור הצמחונים במדינת ישראל, כפי כותב הרב אברהם סתיו במדורו בשבוע האחרון במוסף מוצ"ש של "מקור ראשון", עומד על 13%, השיעור הגבוה ביותר בעולם המערבי, וגם שיעור הטבעונים בישראל, כ-5 אחוזים, הוא בין הגבוהים בעולם.

סניף בני ברק החדש של רשת פוקישופ. צילום נעמי גולן

הוכחה נוספת לפופולריות הגואה של הצמחונות מספקת הרשת החדשה פוקישופ, שבאחרונה השיקה בבני ברק את הסניף הרביעי שלה בישראל, וניתן לאכול בה רק קערות עם מזונות צמחוניים מגוונים.

המראה האסתטי של ארוחה שלמה בקערה ברשת פוקישופ
צילום נעמי גולן

היזמים הם בן ון גלדר, איש הייטק לשעבר שעלה לישראל מהולנד ופרנק צרפתי, איש עסקים מלוס אנג'לס שעלה לישראל לפני 5 שנים עם אשתו ג'ודית שהיא השפית ויוצרת התפריט. מקור ההשראה של פוקישופ הטא המטבח של הוואי (פוקי פירושו לחתוך, בלשון ילידי הוואי). מנת הפוקי ברשת מבוססת על ארבע שכבות המונחות זו מעל זו בקערה. הבסיס הוא אורז בצורות הכנה שונות או קינואה. הקומה השניה הוא דג חתוך לקוביות של סלמון, טונה, או טופו לטבעונים. בקומה השלישית תוספות לפי בחירה מתוך מזנון עשיר שהסועד בוחר ממנו: אננס, אבוקדו גזר, עגבניות, חסה, גמבה, אצות, כרוב אדום, אלפלפא ועוד. והקומה הרביעית הוא מה שמפזרים מלמעלה, צל מטוגן (מומלץ בטירוף) שומשום,   בוטנים קלויים ורטבים שונים ובהם מיונז בזיליקום, בלסמי מייפל, טחינה גי'נג'ר, ווסאבי חריף ועוד. התוצאה היא שכל אבות המזון מפחמימות ועד ויטמינים, ועד חלבון עם אומגה 3 (הדגים), מוגשים בקערה אחת ומאפשרים לשבוע בלי להרגיש כבדים או רדומים אחרי אכילה מוגזמת.

לי ברקאי. מנהל סניף בני ברק של רשת פוקישופ
צילום נעמי גולן

בסניף בני ברק שבו התנסיתי בחידוש של פוקישופ, הודה בחיוך מנהל המקום לי ברקאי, שהישראלים המסיימים את הקערה הגדושה, מחפשים לבסוף "קינוח מתוק", כמקובל אצלנו אבל כנראה לא בארצות המזרח הרחוק. לתשומת לבם של היזמים. מצד שני, אולי הגיע הזמן לאמץ הרגל חדש לאכול מזון צמחוני וטבעוני טרי, ללא גלוטן, ידידותי גם לילדים, לכדור הארץ ולבריאות של כל הגילאים. כמה זה עולה? קערה מלאה עולה בין 39 ל-49 שקלים, והיא מכילה 200 קלוריות, 24 גרם חלבון, 20 גרם פחמימות ו-5 גרם שומן. פרטים נוספים באתר פוקישופ.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.