פורסם by & קטגוריה הורים, השקות ופתיחות, טיולים, ילדים, נופש, פנאי, תערוכות, תרבות.

צילומים: נעמי גולן

שנת הלימודים תשפ"א לא הצטיינה כידוע בהישגים לימודיים מפליגים. המורים עשו כמיטב יכולתם בזום, אבל הקורונה כנראה ניצחה, ובני נוער רבים הפסידו מבחינת צבירת ידע חדש. שמחתי לכן לגלות עם תחילת "החופש הגדול" תערוכות בעלות נושאים ותכנים מרתקים וחשובים שנפתחו בשלושה מוזיאונים ישראלים.

"זמן לזוז", מוזיאון המדע ירושלים. בדיקת תכולת הריאות.

מתוך שיחות עם הילדים שליוו אותי אליהן, וילדים אחרים שהיו בהן, ראיתי איך ניתן ללמד דרך הדגמות, שעשועים והתנסויות חיות לא פחות מאשר בבתי ספר.

"זמן לזוז", מוזיאון המדע ירושלים. בדיקת פעילות הלב

מעיזה אפילו לומר שאם צריך לבחור מסיבות תקציביות מספר מוגבל של בילויים במהלך חופשת הקיץ הנוכחית, התערוכות האלה צריכות להיות בראש הרשימה.   

"זמן לזוז", מוזיאון המדע ירושלים, מתקן קפיצה לרוחק. צילום יונתן בן חיים

"זמן לזוז" נקראת תערוכה חדשה במוזיאון המדע ירושלים המהווה תשובה מצוינת לרביצה הממושכת מול המסכים והניידים. יש בה מתקנים אינטראקטיביים של קפיצה, ריצה, הרמת משקולות ובדיקת ההשפעה של מאמץ גופני על הלב, הריאות והשרירים, תוך כדי משחק ושעשוע. פעוטים בני שנתיים עד חמש יכולים להתנייד ברחבה חיצונית דרך מסלול מרוצף עשרות מזרקות מים המתיזות סילונים מפתחים ברצפה, לעבור במתקנים לתינוקות בשלב הזחילה או תחילת ההליכה, לבנות שעון חול, לשחק כרופאים ב"מרפאת דובונים חולים", ולהשתתף במופע "ממוח לכוח" המדגים את השפעת המוח על מערכת התנועה והיציבה בגוף האדם.

"זמן לזוז", מוזיאון המדע ירושלים. בניית שעון חול

ילדים גדולים יותר ינשפו לתוך צינורית ויבדקו את נפח הריאות בנוזל המתרומם בתוך מיכל לפי עוצמת הנשיפה, יבדקו את כוח השרירים, הסיבולת ויכולת ההתמדה על  על ידי כשלושים התחנות השונות בחדרי המוזיאון. הם יתרשמו גם ממופע להטוטני של צוות "קרקס בומבה" בחצר המוזיאון תוך כדי הסברים על חלקים בגוף שעובדים בזמן להטוט, המשלבים מתמטיקה ופיזיקה. יש מסלול הליכה הבודק את תנועת הגוף והרגליים ומוציא פלט מחשב עם אבחון לכל מבקר, מתקן קפיצה לרוחק, מתקן קליעה לסל, מתקן הבודק את מהירות תגובת הראייה-תנועה שבו השתעשעתי ממושכות בעצמי, ושורה תחתונה, אין רגע דל.

מחיר כניסה: 45 שקלים. חובה להזמין ביקור מראש. שעות פתיחה: 10:00-18:00 ביולי. באוגוסט פתוח רק עד 17:00. בימי שישי: 10:00-14:00.

"שפות חדשות", מוזיאון המכון לננוטכנולוגיה, אוניברסיטה בר אילן

תערוכת "שפות חדשות" נפתחה בימים אלה במוזיאון החדש והיחיד מסוגו בישראל לאמנות ולמדעי הננו באוניברסיטת בר-אילן. רואים שם עבודות אמנות שנעשו בשיתוף עם מדענים מתחומי הביולוגיה, הכימיה, הפיזיקה, ההנדסה ומדעי המחשב. העבודות מתפרסות על פני שבע הקומות של המכון לננוטכנולוגיה וכוללות בין היתר הדגמה של מה קורה לטיפת מים כשהיא נעה על משטחים דוחי מים, מה הקשר בין 150 אלף גומיות משרדיות לבין רשת הנוירונים, איך 16 נגני כינור שלא שומעים זה את זה מוכיחים את תיאוריית הכאוס, איזה תהליכים ננומטריים עוברים גבישים של חומר במהלך הזמן (ציור בעלי חיים ממוזערים באמצעות גבישי מלח מים המלח שלנו ומימה ביוטה ארה"ב), איך מזהים מחלות על ידי הקרנות אור ושימוש בננו חלקיקי זהב (ננומטר = מיליארדית המטר),  ועוד.

"שפות חדשות", ציור בננו חלקיקי מלח. מוזיאון המכון לננוטכנולוגיה. אוניברסיטה בר אילן

צודקת אוצרת התערוכה טל יזרעאל שהתערוכה במכון הננוטכנולוגיה היא אשנב לארץ הפלאות של הבלתי נראה לעין. ושננו-מדע כמו אמנות, הוא מחקר אל תוך החומר – המוביל לגילוי תופעות חדשות ועולמות חדשים. ואני מוסיפה כי היא ביקור חובה לילדים ובני נוער המתעניינים במדע או שאנחנו מעוניינים לעורר בהם סקרנות מדעית. הביקור חייב תיאום מראש, ולפרטים נוספים היכנסו לאתר nanomuseum.org.il. מתאים החל מגיל 7-8. מחיר כניסה: 35 שקלים. אישית הייתי מצפה מהאוניברסיטה או מגוף ממשלתי רלוונטי – לאפשר ביקור ללא עלות.

"שפות חדשות", מוזיאון המכון לננו טכנולוגיה. אוניברסיטה בר אילן. דיאלוג בין מדע לאמנות

גם המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע בטכנודע חדרה, גבעת אולגה, הוא ראשון ויחיד בסוגו בישראל ומאפשר "קפיצה לתוך גוף האדם". 120 מיצגים שתוכננו במוזיאון החדרתי משלבים בין מדע, רפואה וטכנולוגיה בצורה שמעולם לא ראיתי כמותה.

טכנודע חדרה. המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע. פיענוח סודות האף וחוש הריח

בין היתר מאפשרת התערוכה הראשונית מסוגה בארץ ואולי בעולם, כניסה לתוך תבנית של לב שגובהה 5 מטרים שם צופים במופע אורקולי, הבנת התפקוד של האף דרך חידת קופסאות עם ריחות שונים, הנעת כדור על פני משטח באמצעות ריכוז מחשבתי (פלא מדהים), אולם וירוסים וחיידקים, אבחון מחלות באמצעות טאבלט שמחלקים לכל מבקר, הדגמת הצלה מחנק בשיטת היימליך, ירידה לאורך מודל הסליל הכפול של ה-DNA  – וזה על קצה המזלג.

טכנודע חדרה. המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע. קפיצה לגוף האדם

ד"ר גדי מדור, מנכ"ל טכנודע חדרה משוכנע שההדגמות המוחשיות של פעילות הגוף בתחומי פיזיולוגיה, אנטומיה, דיאגנוזה וריפוי מחלות בתערוכה החדשה, גם יהפכו לשם דבר בעולם ומקור לעליה לרגל לתיירות חוץ ברגע שתיפתח תיירות כזו, וגם יקרבו את ילדי ישראל לעולם הרפואה, המדע והטכנולוגיה. וכאשר תגיעו לשם, אל תוותרו על החצר הצמודה למוזיאון ובה מתקנים המדגימים תחומים שונים של צלילים ומוסיקה, מים ואוויר.

טכנודע חדרה. המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע. "קונסיליום" של המבקרים בתערוכה לאבחון מחלות באמצעות טבלט
טכנודע חדרה. המוזיאון הישראלי לרפואה ומדע. הזזת שרירי הפנים מלמדת וחושפת הבעות

פתוח מ-9:00 עד 20:00. ביום ראשון בבוקר סגור. ביום שישי בבוקר פתוח. עד ה-17 ביולי מחירי ההשקה הם 35 שקלים מגיל 5 לביקור בכל אחד משני חלקי  התערוכה:  א. הלב, המוח וה"ידעת", ב. המוח, חיידקים ווירוסים וגנטיקה.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.