פורסם by & קטגוריה הורים, השקות ופתיחות, ילדים, נופש, פנאי, תערוכות, תרבות.

צילומים נעמי גולן

בוטניפלצת. אגם הכניסה

אתחיל מהסוף: בין שלל התערוכות בהן צפיתי במהלך החופש הגדול, ה"בוטניפלצת" שנפתחה בחמישי האחרון בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם בירושלים היא המקורית והמפתיעה ביותר. לא יודעת אם היא חדשנית גם במושגים בינלאומיים, אולי כן, אבל אין ספק ששיתוף הפעולה בין ד"ר אורי פרגמן ספיר המנהל המדעי של הגן, תום עמית המנכ"ל ואלכסנדר חייצקי האמן המעצב הסופר-מוכשר, הניב תערוכה מרחיבת אופקים, מקורית, יוצרת חיבורים מרתקים בין אדם לצומח, ומקרבת ילדים אל הטבע.

ועכשיו אפרט מדוע.

בוטניפלצת. סבתא נעמי וסבא יער

בוטניפלצת. תאורת לילה. "ברוך שלוקי" עץ הברכיכטון

בוטניפלצת. הבלוט

לאורך מסלול של 1200 מטרים, בשביל נגיש גם לעגלות ילדים ועגלות נכים, עם תחנות התרעננות לשתיית מים, מפוזרים בין אלפי העצים והצמחים של הגן דמויות צבעוניות גדולות, חלקן ענקיות ממש (16 מטרים), המכונות מפלצמחים, שהן סוג של שעטנז בין חי לצומח, או של צומח עם תושיות שנהוג לייחס רק לחי. דוגמה: עץ ברכיכיטון, שהשלט הצמוד אליו קורא לו "ברוך שלוקי" שיש לו גזע דמוי בקבוק, שם נאגרים המים בעונת גשמים ונשמרים לתקופת היובש. עוד דוגמה: "טרופי-טרוף", מייצב של צמח טורף ענק השוכן מעל החממה הטרופית בגן פוער וסוגר את לועו.

בוטניפלצת. פטריות

ליד כל אחד מהמייצבים המתנפחים העשויים בד קשיח שיצר חייצקי, יש שילוט מחורז המסביר את מאפייני הצמח או בעל החיים (סנאי, דרקון), וגם כינוי משעשע שנתנו לו מעצבי התערוכה, כמו קרוקודשא, לקרוקודיל, פי-קקטוס, וכמובן הסינדר-לוטוס, הנקראת "יפיפיית האגם" המקדמת את פני הבאים ישר בכניסה (ראו בצילומים המצורפים).

בוטניפלצת. קרורודשא הקרוקודיל

החיבור בין בני אנוש לצמחים (שכידוע הם חיוניים להישרדות האנושות על פני כדור הארץ, ספיגת דו-תחמוצת הפחמן וטעינת האוויר בחמצן), מוצג באופנים שונים, החל ב"מדריך", זחל-יה, זחל מאויר המופיע בכל השלטים ומוגדר כסקרן ואוהב הרפתקאות, שהחליט לחקור את היצורים המסתוריים שהשתלטו על הגן, מסביר את חוקי הבוטניקה ומחלק משימות למבקרים, ועד "סבא יער", עץ בעל שפם גדול ומפותל, שהצטלמתי לידו כסבתא בת אדם ליד סבא יער.

בוטניפלצת

תערוכת הבוטניפלצת תישאר פתוחה עד 31 באוגוסט, וניתן להיכנס אליה או בשעות הבוקר, 09:00-13:00 או בשעות הערב, 17:00-21:00, הכניסה האחרונה ב-20:30. בשעות הלוהטות של אמצע היום סגור. עצה אישית מהתנסותי במקום: הגיעו לקראת השקיעה, כדי לראות את המייצבים גם באור יום, ולאחר מכן, סיבוב שני, כדי לראותם בתאורה צבעונית מלאכותית ומנצנצת, הופכים לאגדתיים עוד יותר כשהחשיכה יורדת. הישג של אמן התאורה גיל טייכמן. בין היתר התקין להם טייכמן פנסי לד בעיניים המתנועעות לימין ושמאל. ויש גם מוסיקה מרחפת, חוויה שנשארים איתה הרבה אחרי שחוזרים הביתה.

בוטניפלצת. תאורת לילה

בנוסף לצפייה, לקריאה וללמידה, ליד כל אחד מ-25 ה"מפלצות", אפשר להשתתף בהפעלות מתאימות במיוחד לגילאי שנתיים עד 10, משימות משפחתיות, כמו הכנת קומפוסט, צילומי סלפי, משחקי הסוואה ועוד. ובלי אוכל ושתיה אין הרי בילוי, אז יש במקום דוכנים לממכר פופקורן, נקניקיות בלחמניות, פיצות, שתיה חמה וקרה, כולם כשרים.

בוטניפלצת. תאורת לילה

מנהלי הגן הבוטני ממליצים להצטייד בכרטיסים מראש, דרך האתר, ב-84 שקלים ליחיד, וגם לבדוק מבצעים והוזלות בוועדים וחברות אשראי. לפרטים נוספים: 02-6794012, ובעמוד הפייסבוק של הגן.

בוטניפלצת. "ראיתי ציפור רבת יופי / והציפור ראתה אותי"

מצורפות חלק מהתמונות שצילמתי שהן רק מקצת ממה שניתן לראות ולחוות.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.