פורסם by & קטגוריה חגים, מזון ומסעדות, סל המזון, תבשילים ועוגות.

ט"ו בשבט, "ראש השנה לאילנות" קוראת לו המשנה, חג "פירות חמישה עשר" קראה לו יהדות מזרח אירופה, ובארץ ישראל הפכו אותו לחג הנטיעות. אבל השנה אין נטיעות, אין תהלוכות של פעוטים עם שתילים, אין טיולים בחיק הטבע, ולמרות זאת בואו לא נוותר עליו לגמרי, לפחות באופן וירטואלי . הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם בירושלים מזמין את כל המשפחה, קטנים כגדולים, למסע מרתק שמתחיל מתחת לאדמה ומגיע עד צמרות העצים. הקלידו בגוגל Botanickids.com  ונצא לדרך על פני 120 דונמים עם יותר מ-6600 מיני צמחים ועצים בשש חלקות גיאוגרפיות (אפריקה הדרומית, אירופה, אמריקה הצפונית, אוסטרליה, מרכז וקדמת אסיה והים התיכון).

הגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים. צילום תום עמית

במרחב הווירטואלי של הגן הבוטני ניתן לראות סרטוני הדרכה, הצעות לניסויים ביתיים כמו איך למצות כלורופיל מעלים, סיפורים על דרכי הפצה של זרעים ואיך עצים מתקיימים, ולדעתי אחת האטרקציות המרכזיות – היכרות עם פרח היומולדת האישי של כל אחד. מסתבר שיש דבר כזה. ויש גם סיור וירטואלי בחממה הטרופית החדשה עם כ-300 מיני צמחים בעלי צורות, צבעים ושימושים, עצי בננה מרהיבים, שיחי קפה, סחלבים וקקטוסים. כדי להתעדכן יותר, צלצלו  026794012. 

גם את "סדר ט"ו בשבט" ברוב עם  לא נוכל לקיים הפעם, אבל להעלות על השולחן את התוצרת הטריה של החקלאות הישראלית, נוכל בהחלט.

פירות "בראשית". נקטרינה בעין זיוון

אין סיבה לתמוך בחקלאים של ארצות אחרות על ידי קנייה ואכילה של פירות יבשים מיובאים (ישראל מייבאת פירות יבשים ואגוזים בכ-900 מיליון שקלים בשנה). אכילת פירות יבשים בט"ו בשבט הונהגה בקהילות הגולה בגלל אילוץ, כי היה מחסור בפירות טריים בתקופת החורף. בארץ אין מחסור כזה כמובן. בנוסף, הפירות היבשים מכילים כמות גדולה מאוד של סוכר וקלוריות לעומת הטריים. ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות שלח לי השוואה לדוגמה: 100 גרם של משמש מיובש מכילים כ-238 קלוריות, ואותה כמות של משמש טרי מכילה 48 קלוריות בלבד.

פירות "בראשית". תפוחי פינק ליידי בגולן

בוסתני הפרי המקומיים, מהמוצלחים בעולם, מניבים תפוחים, נקטרינות, אגסים, תאנים, אגוזים, ענבים, זיתים וגם, חידוש, אוכמניות. הן גדלות ברמת הגולן, ומשווקות על ידי חברת "כרמל בלוברי" שבבעלות אמפא, עין זיוון ונטור.  האוכמניות נחשבות למזון על, ומכילות בין היתר אשלגן, מגנזיום, נוגדי חמצון ועוד. אפשר לרכוש אותן במשלוח ישיר הביתה בקישור ttps://www.carmelberry.co.il/. שש קופסאות של 125 גרם כל אחת, עולות כולל משלוח 175 שקלים.

אוכמניות מרמת הגולן בשיווק כרמל בלוברי

עוגיות מקמח כוסמין, תותים ואוכמניות, יכולות להעשיר את שולחן ט"ו בשבט, בנוסף למגשי הפירות. חברת אוגניקזון ( http://bit.ly/ifyoucare-organiczone ) המשווקת נייר אפייה אורגני שלא הולבן בכלור, נקי מכימיקלים, מצופה בסיליקון טבעי וניתן להשיגו בבתי טבע ובתי מרקחת, שלחה לי מתכון טבעוני של עוגיות כאלה באדיבות יעל הטבעונית.

עוגיות של יעל ויגן ונייר אפייה של אורגניקזון

לבצק:

3.5 כוסות קמח כוסמין לבן

2.5 כפיות אבקת אפייה ללא אלומיניום

2 כפות סוכר קנים

180 גרם חמאה טבעונית קרה חתוכה לקוביות 

4-6 כפות חלב סויה

למילוי:

כוס פירות קפואים (מומלצים תותים ואוכמניות)

3/4 כוס תחליף סוכר או סוכר קנים

ההכנה:

מערבבים את כל חומרי הבצק עד שמתקבל בצק נח וגמיש. מרדדים אותו  בין 2 ניירות אפייה של אורגניקזון  וקורצים בעזרת חותכנים צורות של עוגיות.

אופים בתנור מחומם מראש ל-170 מעלות במשך 10 דקות בלבד.

בינתיים מרתיחים בסיר קטן את הפירות עם הסוכר על אש נמוכה במשך חצי שעה, ומערבבים מדי פעם עד שהנוזלים מצטמצמים ולפירות מרקם דמוי ריבה.

מורחים על העוגיות. אפשר לפזר עליהן גם אבקת סוכר. מומלץ לאחסן בצנצנת או בשקיות בנייר סגורות היטב במקום מוצל וקריר.

שמן זית ראשית המסיק של משק אחיה וסלט של השף דוד ביטון. צילום ענת פייזר

זיתים הם מהפירות הכי אותנטיים של ארץ ישראל, ועל שמני הזית האיכותיים ביותר בארץ נמנים אלה של חברת משק אחיה. השף דוד ביטון שלח מתכון לסלט דג ים בשמן זית שיכול להוות מנה עיקרית בסעודת החג.

חומרים ל-4 מנות:

240 גרם דג ים טרי ללא עור וללא אדרות, חתוך לפרוסות דקות מאוד. 20 גרם שמן זית קורנייקי של משק אחיה. 4 מלפפונים קטנים, 2 עגבניות קטנות קצוצות, 4 צנוניות חתוכות לקוביות, בצל סגול חתוך לפרוסות דקות, 4 פרחי כרובית, חצי לימון, מיץ מלימון ליים אחד, כף עירית קצוצה, מעט עלי טימין, מלח, פלפל שחור, כף שומשום קלוי.                                

ההכנה:

קולים את השומשום במחבת ללא שמן, עד להזהבה קלה.

מערבבים בקערה את כל הירקות, השמן והתבלינים. מוסיפים את  פרוסות הדג ומערבבים שוב. יוצקים על הדג ממיצי הירקות, מפזרים שומשום ומגישים מייד.

יין ברבדו בשיווק חברת הכרם

ארוחת ט"ו בשבט לא תהיה שלמה ללא יין ארץ ישראלי. חברת המשקאות "הכרם" המשווקת בין היתר את יינות יקבי דלתון וויתקין, החלה לשווק גם את היינות של ברבדו (אחד הוותיקים והמוערכים ביקבי הבוטיק בישראל) הנטועים במדרונות המערביים של הרי יהודה. סדרת  BRAVDO עם ארבעה יינות אדומים, שני יינות לבנים ורוזה, וסדרת LANDMARK, עם שני יינות פרימיום, מומלצים.

יין מרלו של יקב בנימינה

יקבי בנימינה השיקו יין רזרב מרלו מיקבי הגליל העליון, בעל צבע אדום עמוק וניחוח עז המזכיר בין היתר פטל אדום ושזיפים.

יין מראווי מסדרת קדומים של יקב סגל

ויקב סגל השיק את "קדומים", סדרה חדשה ובה שני יינות לבנים, אחד מהזן המקומי הקדום מראווי, עם חמיצות רעננה ומליחות עדינה, ואחד מענבי דבוקי מכרמים בגליל התחתון, עם ניחוח אפרסקי. מחיר מומלץ לצרכן: 85 שקלים.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.