פורסם by & קטגוריה מזון ומסעדות, סל המזון, תבשילים ועוגות.

האורז הוא המזון העיקרי של למעלה ממחצית אוכלוסיית העולם, הוא נטול גלוטן, הוא רב גוני (מתאים כפשטידה או כסלט, בממולאים או במרקים, בתבשילים או בדייסות ובאסיה מכינים ממנו גם קינוחים ועוגות). ואם להתייחס לשאלה שבכותרת, האורז ארוך הגרגרים, מועדף בישראל, ובמזרח התיכון בכלל, כי הוא יוצא בבישול "אחד אחד", והאורז קצר הגרגירים, מועדף במזרח הרחוק כי הוא דביק ומתאים לסושי וגם בחלק מארצות אירופה, כי הוא מתאים לריזוטו. שתי סיבות לכך שאני מתייחסת אליו כאן:

תומר יבוא ושיווק מוצרי מזון. שלושה סוגי האורז האהובים בישראל

 א. חברת "תומר יבוא ושיווק מוצרי מזון" השיקה באחרונה סדרה של  שלושה סוגי האורז האהובים בישראל: פרסי (יוצא "אחד אחד"), תאילנדי (מתאים למוקפצים וסופג רטבים), ויסמין (שדומה לבסמטי אבל רך יותר כי הוא מכיל פחות עמילן). כ-9 עד כ-11 שקלים לאריזה של קילו.

ב. בימים הלוהטים של הקיץ הישראלי בכלל, והשבוע הנוכחי בפרט, כשלאף אחד אין כוח או חשק לשהות במטבח זמן ממושך, אפשר להכין ממנו ברבע שעה, ועם קיצורי דרך מתבקשים, מנה שתשאיר אותנו שבעים למשך שעות. וזה מה שהוכחתי לעצמי ולבני ביתי אתמול. ערבבתי בסיר גדול שלוש כוסות משקית אורז היסמין של "תומר", אחרי שטיפה כמובן, עם שתי כפות של שמן זית מעל להבה בינונית. אחרי שתי דקות, הוספתי שלוש כוסות של מי ברז, וכעבור שלוש דקות בערך, כשהתחילה רתיחה עדינה, ערבבתי פנימה ארבע שקיות קטנות של אבקת "נמס בכוס", במקרה שלי אבקה של מרק עוף, אבל אפשר באותה מידה גם מרק עגבניות, אפונה או כל מה שנמצא כרגע במזווה. כיסיתי את הסיר והנחתי לו.

תבואות. רסך עגבניות אורגניות ללא סוכר, מלח, או חומרים משמרים

במקביל להכנת האורז, ערבבתי כמה דקות במחבת גדולה, אפשר גם בווק, שקית שלמה של קוביות אנטיפסטי קפואות (קישואים, חצילים, בצל, פלפל אדום ופלפל צהוב), יחד עם 2 כפות שמן זית ושתי קופסאות של "רסק עגבניות אורגני" שחברת "תבואות" מייבאת בימים אלה מאיטליה, שהוא ללא תוספת סוכר, מלח או חומרים משמרים (2.5 שקלים לקופסה במשקל 70 גרם). כאשר המים בסיר האורז התאדו, משהו כמו חמש דקות, השארתי אותו מכוסה, כהמלצת השפים, עוד חמש דקות, כדי שהאורז  ימשיך להתבשל עם האדים שנוצרו בסיר.

אופציה ראשונה, לערבב את האנטיפסטי עם האורז

ואז ערכתי משאל קצר בין שישה בני המשפחה הרעבים ששהו אותה שעה בביתי. ארבעה ביקשו את האורז מעורב עם הירקות. שניים ביקשו את הירקות כתלולית מעל משטח האורז בצלחת (ראו בצילומים המצורפים). כולם הצהירו שטעים להם וכולם קמו מהשולחן שבעים. מבחינתי, עשיתי את שלי. אבל אם אתם רוצים להשקיע יותר, אני ממליצה על המתכון של אירקה לוי לאורז עם בצל מקורמ, פירות יבשים, סילאן ויין. וכך עושים אותו:

אופציה שניה, להניח את האנטיפסטי בתלולית מעל האורז

3 כוסות אורז יסמין, 5 כוסות מים רותחים, רבע כוס שמן זית, כפית וחצי מלח, חצי כפית פלפל שחור ורבע כפית פפריקה חריפה.5 כוסות מים רותחים

החומרים לטנזיה הם 4 כפות שמן זית, 2 בצלים גדולים פרוסים דק, 100 גרם שקדים או צנוברים פרוסים וקלויים קלות במחבת יבשה, חצי כוס יין לבן, רבע כוס סילאן (גם אותו משווקת "תומר"), חצי כפית פלפל שחור, 8 שיני שום פרוסים דק ו-3/4 כוס פירות יבשים מגולענים (משמש, שזיף, צימוקים) וקצת מלח.

מטגנים קלות את האורז בשמן, מוסיפים את המים הרותחים, מלח ותבלינים ומערבבים. טועמים ואם חסר מלח, מוסיפים. כשיש שוב רתיחה, מכסים ומעבירים לאש נמוכה לרבע שעה. ואז מכבים ומשאירים את הסיר מכוסה עוד 10 דקות. מסירים המכסה, בוחשים את האורז במזלג, ומכסים שוב עד הארוחה.

להכנתה טנזיה מחממים מחבת, ורק כשהיא חמה מוסיפים את השמן, ואז מטגנים בה את הבצל עד הזהבה, ומערבבים פנימה שום, ומערבבים, מוסיפים את היין, הסילאן, הפירות היבשים, המלח והפלפל ומערבבים-מבשלים עד שכל הנוזלים נספגים.

בהגשה מניחים את הטנזיה על האורז ומפזרים מעל את השקדים או הצנוברים.

Loading Facebook Comments ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.